موزه

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این سازمان 12 موزه جدید را در 10 استان کشور در دست ساخت دارد.

 به گزارش ایرنا محمدحسین طالبیان چهارشنبه شب در نشستی خبری در بجنورد اظهار کرد: 4 باب از این موزه ها در شهرهای تبریز و شیراز و 8 باب نیز در شهرهای مشهد، یزد، اهواز، بوشهر، ارومیه، کرمانشاه، همدان و بندرعباس در حال اجراست.

وی بدون اشاره به میانگین پیشرفت ساخت این موزه ها، افزود: اکنون اولویت اتمام ساخت موزه های جدید این سازمان به موزه مشهد داده شده و 70 میلیارد ریال از اعتبار 180 میلیارد ریالی امسال برای ساخت موزه، به موزه مشهد اختصاص یافته است.

وی گفت: با تزریق 35 میلیارد ریال باقی مانده از 70 میلیارد ریال اعتبار در روزهای آتی به ساخت موزه مشهد، کار اجرایی این موزه تا دهه فجر پایان یافته و بهره برداری از آن با افتتاح گالری موزه انجام خواهد شد.

مرمت اضطراری بناهای تاریخی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از موافقت معاونت برنامه و بودجه نهاد ریاست جمهوری و پیش بینی ردیف بودجه برای مرمت اضطراری بناهای تاریخی از سال 94 خبر داد.

طالبیان افزود: سازمان برای مرمت اضطراری بناهای تاریخی در کشور برای تامین اعتبار دچار مشکل است و با در نظر گرفتن ردیف بودجه اختصاصی مشکل اعتباری سازمان رفع خواهد شد.

ثبت سالانه حدود 400 اثر تاریخی

طالبیان گفت: سالانه 300 تا 400 اثر تاریخی، که پرونده آن از استان ها به سازمان ارسال می شود، پس از بررسی توسط گروه کارشناسی مرتبط در فهرست آثار ملی به ثبت می رسد.

وی افزود: تاکنون 31 هزار و 700 اثر تاریخی در کشور در فهرست آثار ملی ثبت شده است که 20 هزار اثر مربوط به محوطه های باستانی است.

وی گفت: از میان آثار تاریخی به ثبت رسیده 17 اثر ثبت جهانی نیز شده که آخرین آن ‘شهر سوخته’ است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اعتبارات مشارکتی این سازمان در بخش قرار دادن آثار در فهرست ملی از سوی مردم در سال 94 افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: این سازمان نیمی از اعتبار مرمت آثار تاریخی را که مالکان آن حاضر به ثبت آن در فهرست ملی باشند، از محل اعتبارات مشارکتی تامین می کند.

به گفته وی در سال 93 این سازمان حدود 80 میلیارد ریال به این بخش اختصاص داده است که سال 94 این رقم به 180 میلیارد ریال خواهد رسید.

وی افزود: افزایش اعتبار در این حوزه نشان از توجه جدی دولت تدبیر و امید به رونق میراث فرهنگی است.

شناسایی 168 شهر تاریخی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از شناسایی 168 شهر تاریخی در کشور خبر داد و گفت: علاوه بر آن شهرهای تاریخی شناسایی نشده زیادی در کشور وجود دارد که باید دوباره شناسایی و به شهرهای تاریخی ابلاغ شده، اضافه شود.

وی گفت: این سازمان تلاش دارد تا از اطلاق واژه بافت فرسوده به مناطق کهن شهری جلوگیری کرده و واژه ناکارآمد را جایگزین آن کند.

طالبیان افزود: اصولا به شهر و محله تاریخی، نباید بافت فرسوده اطلاق کرد.