هتل آپادانای تخت‌جمشید

ساخت ۲۵۰ هتل تا ۱۱ سال آینده، مزایده رفتن هتل آپادانای تخت جمشید، تحویل ۲۵۰۰ شیء تاریخی کشف شده به موزه رضا عباسی و امضای ۱۴ تفاهمنامه بین سازمان میراث فرهنگی و دستگاههای دولتی دیگر از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته خبر رسید که هنوز ماجرای هدایای ریاست جمهوری نهم و دهم تمام نشده است چرا که  احمدی‌نژاد فهرست هدایای ریاست جمهوری خود را مشخص نکرد.

در این باره، سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: دفاتر یادمان‌های ریاست جمهوری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایجاد شده و روسای جمهوری ضمن اعلام فهرستی از آن اشیا بنا به تمایل خودشان هدایایی که در دوره ریاست گرفته بودند را به موزه ها و یا اماکن مورد نظر خود می سپارند وظیفه ما نیز مستند نگاری آن اموال است.

صالحی امیری گفت: اوایل امسال نامه‌ای به آقای احمدی‌نژاد نوشته‌ام و خواستم تا نماینده‌ای به این ستاد معرفی کند ولی هنوز جوابی نگرفته‌ایم.

تحویل ۲۵۰۰ شیء تاریخی کشف شده به موزه رضا عباسی

از فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران خبر رسید که از تحویل دو هزار و ۵۰۰ شی تاریخی کشف شده در عملیات های ۶ ماهه دوم سال ۹۲ تا اوایل سال ۹۳ به موزه رضا عباسی خبر داد و گفت: در تهران بیشتر با جرائم مربوط به خرید و فروش اشیای تاریخی مواجه هستیم.

سرهنگ حسن قسمتی گفت: امسال حدود دو هزار و ۵۰۰ شی تاریخی در عملیات‌های ۶ ماهه دوم سال گذشته تا یکی دو ماه اول سال ۹۳ به دست آمد و تصمیم گرفته شد تا این اشیا به موزه رضا عباسی انتقال داده شود. اصالت این اشیا توسط کارشناسان ثابت شده است. سال گذشته نیز ۱۵۰۰ شی تاریخی کشف شد ولی در بین آنها اشیای تقلبی هم وجود داشت. اشیای تاریخی کشف شده در تهران، بر اساس دستور مدیر کل میراث فرهنگی استان به موزه‌ها انتقال داده خواهد شد. این اشیا را به امین اموال آن موزه تحویل می‌دهیم و مدیریت موزه نیز تشخیص می‌دهد چه زمانی این اشیا به رویت مردم برسد.

هتل آپادانای تخت جمشید به مزایده گذاشته شد

هتلی که چند وقتی پیش خبرگزاری مهر اعلام کرد در آن گرگ نگهداری می‌شد، قرار است به بخش خصوصی واگذار شود.

فراخوان این واگذاری داده شده و کسانی که می‌خواهند اطلاعات بیشتری بگیرند باید به صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی مراجعه کنند.

درخواست هتلداران از دولت برای وام نوسازی

یکی از مهمترین برنامه های حوزه گردشگری این هفته در یکی از هتلهای تهران برگزار شد که در آن همه هتلداران استانها با مدیران و روسای سازمان میراث فرهنگی جلسه داشتند و درباره خواسته های دو طرف صحبت شد. هتلداران کشور معتقدند که درجه بندی هتلها بر استانداردسازی مقدم تر است در این باره رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: یکی از مشکلاتی که باعث شده تا استانداردسازی هتلها از سال ۸۴ تا کنون انجام نشود هزینه های زیاد آن است به همین علت از دولت خواستیم تا تسهیلات بازسازی و نوسازی به هتلداران بدهد.

جمشید حمزه زاده به خبرنگار مهر گفت: درجه بندی باید با نهایت سختگیری انجام شود و هتلهایی که می خواهند درجه شان ر بالاببرند و گواهی کیفیت بگیرند به سمت استانداردسازی بروند. منتها یکی از مشکلاتی که باعث شده تا استانداردسازی از سال ۸۴ انجام نشود، بحث هزینه های زیاد آن است. استانداردسازی میلیاردها تومان پول می خواهد تا نواقص در هتلها برطرف شود.

حمزه زاده بیان کرد: به دولت پیشنهاد دادیم به هتلها تسهیلات بانکی برای نوسازی و بازسازی داده شود دوستان در سازمان میراث فرهنگی نیز قول دادند که این کار را پیگیری کنند ولی هنوز در عمل اتفاقی نیفتاده است. اکنون تنها تسهیلاتی که داده می شود فقط برای هتلهای در دست ساخت است.

تا ۱۱ سال آینده باید ۲۵۰ هتل ساخته شود

در کنار این برنامه، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ظرف یازده سال آینده تعداد هتل‌های موجود ۴ ستاره کشور باید دوبرابر شود، گفت: باید تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲۵۰ هتل ۴ ستاره در کشور ساخته شود، یعنی هر سال باید ۲۰ تا ۲۵ هتل بسازیم.

مسعود سلطانی‌فر، گفت: یک سال زودتر ردیف‌های پیشنهادی مرتبط با فعالیت‌هایمان را ارائه داده‌ایم، اما مهم‌تر از آن، احکامی است که باید برای رشد و توسعه بدهیم. در این بخش هنوز جای کار داریم. در دو سه ماه آینده می‌خواهیم زودتر از سازمان‌های دیگر کار کنیم. در روزهای اخیر با بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی نیز جلساتی برگزار کردیم.

نظر بخش خصوصی، قابل الحاق به برنامه ششم سازمان میراث فرهنگی است

همچنین معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌‌های سازمان میراث فرهنگی از الحاق نظرات بخش خصوصی به برنامه ۶ توسعه خبر داد و گفت: نظرات بخش خصوصی و هتل‌ها را در برنامه ششم سازمان میراث فرهنگی اعمال و به عنوان الحاقیه می‌توان به آن اضافه کرد.

اسدالله درویش امیری، گفت: سازمان میراث فرهنگی اولین دستگاهی بود که به تدوین برنامه ششم ورود پیدا کرد اما اگرجامعه هتلداران،  نقطه نظرات موثری داشته باشند، می‌شود به عنوان الحاقیه، به آن اضافه کرد. اگر لایحه از دولت عبور کند و وارد مجلس و در صحن علنی مطرح شود، تغییر در آن دشوار است. پس تقاضا می‌کنیم اگر در برنامه ششم و قانون بودجه ۹۴ نظر موثری وجود دارد که نیاز به گنجاندن آن است، هر چه سریع‌تر منعکس کنیم.

 

انتقاد رئیس اتحادیه هتلها از حضور واسطه‌ها برای استانداردسازی

رئیس اتحادیه هتلها و هتل آپارتمان های تهران گفت: هتلداران می خواهند تا واسطه ها برای استانداردسازی هتلها حذف شوند آنها مخالف پرداخت هزینه به عامل چهارم هستند.

محمدعلی فرخ مهر گفت: آیا هدف سازمان میراث فرهنگی این است که در بحث استانداردسازی منابع مالی کسب کند و از عامل ۴ حمایت کند یا اینکه هتلها استاندارد شود؟ ما می خواهیم که ضوابط استانداردسازی به واحدهای تحت پوشش ابلاغ شود. اکنون گروهی از هتلداران توانمند، خودشان اقدام به استانداردسازی کرده اند و گروهی دیگر نیز مشاور گرفته اند. آیا هتلی که بعد از استانداردسازی بازهم ستاره هتلش باقی می‌ماند، بازهم باید به عامل ۴ پول بدهد؟

وی افزود: اکنون در تهران ۲۰ هتل درجه بندی شده است و سه هتل را سلب درجه کرده ایم. اما متاسفاته سازمان مرکزی اصلا به این موضوع رای نداده و حتی یک بار بازدید نداشته است. چرا باید ما به عامل ۴ پول بدهیم؟ اکنون در تهران برخی از هتلها دو ستاره هستند درحالی که از مردم پول هتل ۴ ستاره را می گیرند.

امضای ۱۴ تفاهمنامه بین میراث فرهنگی و دستگاه‌های دولتی

مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی گفت: از ابتدای کار دولت یازدهم تا کنون ۱۴ تفاهمنامه با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگر به امضا رسیده است و ۷ تفاهمنامه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. به تازگی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با مجمع تشخیص مصلحت نظام تفاهمنامه ای امضا کرد و قرار است درباره باستان شناسی نیز با دانشگاه زابل و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تفاهمنامه های دیگری را امضا کند.

علیرضا تابش ادامه داد: تفاهمنامه با وزارت نفت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد، سازمان بسیج مستضعفین، استانداران سراسر کشور (کرمانشاه هفته آینده و خوزستان اولویت بعدی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی نهایی شده ولی هنوز به امضا نرسیده است.