مرتضی رحمانی موحد

اصفهان – خبرگزاری مهر: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اعلام خبر سازما‌ن‌دهی جاذبه‌های گردشگری کشور با هدف توزیع متناسب سفرها خواستار لزوم توجه سرمایه گذاران به مبحث پر رونق گردشگری سلامت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی رحمانی موحد ظهر امروز در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت گردشگری بین‌المللی اظهار کرد: در سال 2013 میزان گردشگران جهانی از مرز یک میلیارد و یکصد میلیون نفر گذشت که این افراد یک میلیارد و 159 میلیون دلار در زمینه گردشگری هزینه کردند که نثار اروپا و آمریکا شد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ایران میزبان چهار میلیون و 400هزار نفر گردشگر بوده است، افزود: استان اصفهان در شش ماهه سال جاری 110 هزار نفر با متوسط اقامت دو روز را پذیرا بود که بر این اساس شاخص گردشگری رشد خوبی داشته است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه اصفهان با قابلیت های مناسب خود در این زمینه ظرفیتی بسیار بیشتر از میزان کنونی در زمینه گردشگری را داراست، ابراز داشت: سند توسعه استان و دیگر اسناد مربوطه نشان می دهد که مبنای هدف گذاری استان تبدیل آن به کانون برتر گردشگری فرهنگی و رتبه نخست آسیا از نظر ثبت آثار در یونسکو و بزرگترین مرکز تولید و صادرات صنایع دستی است.

وی با اشاره به لزوم توجه به آموزش، عرضه و فروش صنایع دستی در بازارهای اصفهان در این هدف گذاری بیان داشت: استفاده از ظرفیت های پزشکی کشور با قدرت رقابتی بالا در دنیا زمینه بسیار مناسبی را برای ورود ایران به مبحث گردشگری سلامت فراهم کرده است.

رحمانی با اشاره به اینکه از هشت پروژه گردشگری معرفی شده به بانک ها در استان یکی مربوط به موضوع سلامت بوده است، گفت: نظر سازمان بر جلب مشارکت جوامع محلی در سرمایه آوری و مدیریت و جذب بخش خصوصی برای رونق این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه  اقتصاد گردشگری به درون زایی توسعه کمک می کند، گفت: بر این اساس وزارت اقتصاد، گردشگری را در اقتصاد ملی مورد ارزیابی قرار می دهد و مطالعات خود را تحت عنوان حساب های اقماری گردشگری آغاز کرده است.

لزوم چاره اندیشی برای ارزآوری از طریق منابع گردشگری

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه اکنون نگرش فرهنگی به انباشت ملی سرمایه و افراد سرمایه دار تصحیح شده است، اظهار داشت: نکته مهم چاره اندیشی برای افزایش ارز آوری از طریق منابع گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه آمایش و سازمان دهی منابع و جاذبه های گردشگری کشور با هدف توزیع متناسب سفرها از جمله برنامه های ماست، تاکید کرد: توزیع سفر در کشور نیازمند توزیع سرمایه و سرمایه گذاری است چراکه انباشت سرمایه گذاری گردشگری با رونق گردشگر کلان در تعارض است.

رحمانی با بیان اینکه پشتیبانی فرهنگی از موضوع گردشگری در رابطه جامعه میزبان و مهمان از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، بیان داشت: مهمان نوازی در ذات ایرانیان است و احترام به گردشگر و میزبان روح فرهنگی ما را بر  جسم و جان گردشگر می نشاند.

وی با اشاره به اینکه در رونق گردشگری توجه به محیط زیست و حفظ منابع طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: اتاق بازگانی باید این گونه برنامه ها را تداوم بخشد و کمیته پیگیری برای علاقه مندان و جمع حاضر قرار دهد تا صاحبان افکار و ایده های دیگر نیز با تبعیت از این پیشتازی در مسیر توسعه زیرساخت های گردشگری بیش از پیش موثر باشند.

سرمایه گذاری در بخش گردشگری گام برداشتن در راستای اهداف کلان نظام است

در ادامه این همایش حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بخش گردشگری وابستگی ما را به نفت کاهش می ‌دهد اظهار داشت: سال جاری بر پایه اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است و سرمایه گذاری در مبحث گردشگری گام برداشتن در راستای فرهنگ و اقتصاد و به نوعی اهداف کلان نظام است.

وی با بیان اینکه با فعال شدن بخش گردشگری همه بخش‌ها از جمله حمل و نقل و بخش‌های خدماتی نیز فعال می شود، گفت: با توجه به افزایش روز افزون گردشگران، مسئولان باید برای بهینه و استانداردسازی زیرساخت‌های گردشگری در کشور اقدام کنند.

نماینده اصفهان با بیان اینکه مجموعه خدمات و امکانات به گردشگران موجب قضاوت و جذب گردشگران می‌شود، تاکید کرد: توریست و گردشگر در بدو ورود به یک کشور یا شهر با فرودگاه آن روبرو می شود بنابراین باید فرودگاه اصفهان نیز متناسب با رشد گردشگری اصفهان پیشرفت کند.

فولادگر با اشاره به لزوم وضع قوانین مناسب در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری و رفع موانع در بخش دولتی و خصوصی ابراز داشت:  لازم است سیاست‌های تشویقی، حمایتی و زیرساخت‌های لازم در این زمینه اجرایی و زمینه‌های فرهنگی، مذهبی و علمی برای جذب گردشگر فرهنگی فراهم شود.