گواهینامه‌ها

گردشگران ایرانی برای خروج از کشور و تجربه رانندگی در بیرون از مرزها، برای دریافت گواهینامه‌های بین المللی رانندگی اقدام می‌کنند اما عموماً چون از مسیر قانونی به دنبال دریافت گواهینامه بین‌المللی نیستند به محض کوچکترین تخلف رانندگی، گرفتار پلیس و مجازات‌های بین‌المللی می‌شوند.

 عده ای از مردم که قصد سفر به سایر کشورها را دارند با مراجعه به آژانس های گردشگری پس از طی مراحل دریافت بلیت، ویزا و… می خواهند برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی نیز اقدام کنند که متأسفانه بعضی از آژانس ها به طور غیرقانونی از یک مؤسسه آمریکایی غیرمجاز (IAA)، این گواهینامه غیرقانونی را برای آنها تهیه می کنند.

در این میان، اوضاع افرادی که می خواهند با خودروی شخصی سفر کنند بهتر است چون حداقل برای دریافت پلاک ترانزیت به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه می کنند و مطلع می شوند که گواهینامه بین المللی رانندگی را نیز به طور رسمی، این کانون، صادر می کند و آنها می توانند از این طریق، گواهینامه خود را هم بگیرند.

گواهینامه های غیرقانونی رانندگی که توسط آژانس های گردشگری صادر می شود در حالی که جعلی است و در هیچ جای دنیا اعتباری ندارد و مشتری آن هم از غیرقانونی بودن آن بی خبر است با هزینه ای گران تر از گواهینامه های بین المللی رسمی برای مسافران ایرانی صادر می شود.

گردشگران ایرانی که هیچ اطلاعی از جعلی بودن گواهینامه خود ندارند در خارج از کشور به محض انجام کوچکترین تخلف، گرفتار پلیس و قوانین مجازات های جهانی می شوند چرا که پلیس در اولین اقدام، گواهینامه آنها را طلب می کند و پس از استعلام از مرکز رسمی صادر کننده گواهینامه یعنی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، متوجه عدم صدور آن توسط این کانون و جعلی بودن آن می شود. که پس از این مرحله، تازه نوبت به پرداخت جریمه های هنگفت و تحمل طول دوره زندان در خارج از کشور خواهد شد.

شهاب مالمیر، مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این باره می گوید: ظاهر گواهینامه های بین المللی غیرقانونی، خیلی موجه است یک کارت و یک دفترچه است و کسی اگر ظاهر گواهینامه های بین المللی واقعی را ندیده باشد متوجه تفاوت آن نمی شود. اما طبق قانون مجلس، وظیفه صدور گواهینامه رانندگی ملی و پلاک خودروی ملی بر عهده نیروی انتظامی است و ترجمه اینها به صورت بین المللی بر عهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است که فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی FIA تنها مرجع رسمی ترجمه اینها را کانون جهانگردی ایران می داند.

وی ادامه می دهد: کشورهایی که این گواهینامه رانندگی بین المللی صادر شده از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران را می پذیرند عضو FIA و کنوانسیون های جهانی 1949 و 1968 هستند.

مالمیر درباره مسیر صدور گواهینامه های بین المللی غیرقانونی تصریح می کند که یک سری آژانس های گردشگری این کار را انجام می دهند و با مراجعه مسافر ایرانی برای سفر به خارج از کشور پیشنهاد دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی را می دهند که چون مردم از مسیر قانونی آن بی اطلاع هستند فریب می خورند و در خارج از کشور با مشکل مواجه می شوند.

به گفته وی به طور نمونه یکی از ایرانیانی که گواهینامه بین المللی رانندگی غیرقانونی دریافت کرده بود در خارج از کشور با خودروی دیگری تصادف می کند و پس از اینکه مشخص می شود گواهینامه آن جعلی بوده حدود 3 سال است که درگیر مسائل قانونی در کشور مقصد است.

این مقام مسئول در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره پیگیری ها از طریق FIA برای توقف اقدامات این مؤسسه آمریکایی که گواهینامه غیرقانونی، ترجمه می کند، اعلام می کند که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مکاتباتی با فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) و اتحادیه بین المللی گردشگری داشته است که آنها اعلام کرده اند تمام گواهینامه های بین المللی صادر شده از سوی (IAA (International Automobile Alliance فاقد اعتبار قانونی بوده و تبعات آن بر عهده دریافت کننده گواهینامه خواهد بود.

مالمیر می گوید: «دانیله مارتین» مدیر اطلاع رسانی فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) و اتحادیه بین المللی گردشگری در پاسخ به استعلام این کانون تأکید می کند که «به مقامات و رانندگان ایرانی اعلام کنید فعالیت های موسسه IAA کلاهبرداری بوده و رانندگان پول خود را برای سندی غیرقابل استفاده هزینه می کنند. برابر مقررات سازمان ملل فقط ارگان هایی که از طرف دولت عضو کنوانسیون مشخص شده باشند، اجازه صدور مجوز بین المللی رانندگی را دارند.»

وی درباره اینکه مردم چگونه می توانند از طریق کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گواهینامه بین المللی رانندگی دریافت کنند، یادآور می شود: از 3 طریق مردم می توانند اقدام کنند یک روش، روش اینترنتی است (WWW.TAC.ORG.IR) که مدارک مورد نیاز را که در سایت کانون جهانگردی آمده است اسکن می کنند، روش دوم، مراجعه حضوری به 3 مرکز اصلی کانون در تهران و 300 نمایندگی کانون در سطح کشور است و روش دیگر نیز مراجعه به ادارات پست و پرکردن فرم های مورد نیاز است.

مالمیر نرخ صدور گواهینامه بین المللی رانندگی را از طریق مرجع رسمی 75 هزار تومان اعلام می کند که این رقم برای دریافت گواهینامه جعلی از 150 هزار تومان به بالاست.

وی می گوید: مذاکراتی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ویژه معاونت گردشگری داشته ایم تا با آژانس های گردشگری که به صورت غیرقانونی از طریق موسسه IAA از عدم آگاهی مردم سوء استفاده کرده و اقدام به صدور گواهینامه بین المللی غیرقانونی می کنند برخورد شود. ( فارس)