کالاهای شناسنامه دار

معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی، نحوه معاملات و عملکرد بورس اموال تاریخی را تشریح کرد.

سعید شیرکوند در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها که هم اکنون در مصلی تهران در حال برگزاری است، درباره عملکرد بورس اموال تاریخی به خبرنگار مهر گفت: واژه حراجی با بورس بسیار متفاوت است. در حراجی یک دارایی برای خرید و فروش عرضه می شود. ممکن است خریدار و فروشنده هویت نامشخصی داشته و ناشناس باشند اما در بورس کالای شناسنامه دار به فرد دیگری توسط کارگزار واگذار می شود. این نقل و انتقال هدف دار است.

وی ادامه داد: در بورس کالاهای شناسنامه دار وارد و طبق مکانیزمی خرید و فروش می شوند. نمی توان واژه بورس و حراجی را با هم یکی دانست.

معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: در کشورمان بسیاری از اموال تاریخی در اختیار افرادی است که این افراد در برخی از مواقع برای رفع نیازشان مجبورند اموالشان را بفروشند اما چون مکانی برای عرضه نیست مجبور می شوند به شبکه های پنهانی رجوع کنند. ما می گوییم باید سامانه ای وجود داشته باشد که اموال تاریخی شناسنامه دار شود. تیم کارشناسی اموال تاریخی را بررسی و شناسنامه دار کند بعد آن فرد این اموال را می تواند در اختیار خودش نگه دارد و یا به کارگزار عرضه کند. در آن صورت کارگزار این اموال تاریخی را به متقاضی می فروشد. کارگزار هویت تعیین شده را ثبت و با ضوابط تعریف شده ای به دیگری واگذار می کند. ما به عنوان سازمان می توانیم اشیای پنهان را ظاهر کنیم. با راه اندازی این بورس، معاملات زیرزمینی تعطیل می شود و مشخص است که این اموال در اختیار چه کسی قرار می گیرد. هر زمان بخواهیم نمایشگاه داخلی یا خارجی برگزار کنیم می دانیم باید به چه کسی مراجعه کنیم و اگر کسی نیاز داشت مالش را بفروشد دوباره به همان کارگزاری مراجعه می کند.

وی افزود: به ما می گویند که مردم به شما اعتماد نمی کنند در حالیکه این بورس مربوط به کالای عتیقه و اموال زیرزمینی نیست. ما هنوز نمی خواهیم وارد این حوزه شویم. در این بورس اموال تاریخی که مشمول عتیقه های زیرزمینی می شود، خرید و فروش نخواهد شد بلکه متعلق به اموالی است که فقط به عنوان میراث ملموس می شناسیم. هیات تشخیص این اموال را طبقه بندی می کند مانند برخی از تابلونقاشی ها، ظروف، دست نوشته ها و اشیایی که نسل در نسل به افراد رسیده است در این هیات بررسی می شود.

شیرکوند درباره اینکه راه اندازی حراجی آثار تاریخی در جزیره کیش توسط مدیران سابق سازمان میراث فرهنگی مطرح شده بود، گفت: نمی توانیم به صرف اینکه فقط چون در دوره مدیر دیگری این ایده مطرح شده بگوییم این نظریه یا طرح متروک و غیر قابل قبول است بلکه باید دید آیا این طرح به نفع مملکت هست یا نه.