گردشگری

همایش ملی چشم‌انداز صنعت گردشگری در دولت تدبیر و امید با توجه ویژه به الزامات و انتظارات صنعت گردشگری در تعیین و تدوین برنامه‌ی ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، همایش ملی «چشم‌انداز صنعت گردشگری» در دولت تدبیر و امید در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» و در آستانه‌ تدوین برنامه ششم توسعه کشور (1399 – ۱۳۹۵) به منظور آسیب‌شناسی و بررسی چالش‌های صنعت گردشگری در برنامه‌های گذشته و چشم‌انداز مطلوب آن در برنامه‌ی ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران برگزار می‌شود.

بابک ارسیا، رئیس مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران در این زمینه گفت: دانشگاهیان می‌توانند در حکم بازوی کارشناسی و مطالعاتی در امر تهیه و تنظیم گزارش‌ها به منظور تعیین اهداف و کارکردهای کلی گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی و تدوین برنامه‌های عملیاتی و شاخص‌های سنجش در جریان تدوین برنامه‌ی ششم توسعه، ایفای نقش کنند.

وی یاری رساندن به تدوین سند «توسعه‌ راهبری گردشگری» را عاملی برای تحقق اهداف توسعه پایدار گردشگری دانست.

او با تاکید بر سیاست‌های واقع‌بینانه‌ی اقتصادی کشور افزود: واضح است که در تعیین و تدوین انتظارات و الزامات صنعت گردشگری در برنامه‌ی ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و بررسی الزامات و آرمان‌های مطابق با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، سیاست‌های کلی نظام) و اهداف کلی، خط مشی‌ها و سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به صورت واقعی و عینی و نه خیالی مورد نظر و ضروری خواهد بود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، کاربست درست و بجای سیاست‌های واقع بینانه اقتصاد گردشگری در برنامه توسعه ششم با در نظر گرفتن اهداف کمی و رویکرد توسعه‌ای می‌تواند موجب مقاوم کردن اقتصاد کشور شود و از این نظر سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی که معطوف به توسعه کشور است، می‌تواند مبنای تدوین برنامه‌های مربوط به حوزه‌ی گردشگری قرار گیرد.

این عضو هیات علمی جهاددانشگاهی همچنین فعال‌تر شدن دولت یازدهم در عرصه‌ دیپلماسی بین‌الملل و مطرح شدن نام ایران در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری را فرصت خوبی دانست تا راهبردها و چالش‌های پیش روی این صنعت در برنامه‌ی ششم توسعه‌ی کشور و حوزه‌های سلامت، آموزش، تبلیغات و بازاریابی، مدیریت استراتژیک، ارتباطات و حمل و نقل و دیگر موضوعات آن به صورت علمی بررسی شوند.

به گفته‌ی او این همایش مقالات کاربردی را در محورهای بررسی نقش دولت تدبیر و امید در تعیین و تدوین انتظارات و الزامات صنعت گردشگری در برنامه ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز، راهبردها و چالش‌های گردشگری سلامت، گردشگری ساحل محور، آموزش گردشگری، توسعه ارتباطات و حمل و نقل گردشگری، مدیریت استراتژیک، تبلیغات و بازاریابی منطقه‌ای و جهانی، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در گردشگری، تولید ملی و اشتغال از راه گردشگری در دولت تدبیر و امید، نقش دیپلماسی عمومی دولت تدبیر و امید برای ایجاد تعامل و جذب گردشگر از کشورهای مختلف، بررسی مزیت‌ها و محدودیت‌های نسبی دولت تدبیر و امید برای توسعه گردشگری و … پذیرا است.

ارسیا در پایان افزود: مقالات منتخب در کتاب مجموعه مقالات همایش منتشر خواهد شد و به نویسندگان مقالات پذیرفته گواهینامه ارائه می‌شود. همچنین مهلت ارسال اصل و چکیده مقالات تا آخر بهمن ماه است و علاقمندان می‌توانند برای شرکت در همایش و ارسال مقالات خود به سایت www.istta.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌های 66491136 و 66491222 تماس حاصل کنند.