کاوش

نخستین فصل کاوش و گمانه زنی با هدف تعیین عرصه و حریم محوطه جم محلات آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به مطالعات مقدماتی، این محوطه با وسعت باقیمانده بیش از 40 هکتار دارای سه دوره استقرار شامل هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد و دوره های اشکانی و ساسانی است.

به گفته  لیلا بنی جمالی با توجه به اهمیت بسیار بالای این محوطه باستانی فصل نخست کاوش شامل تعیین عرصه و حریم محوطه و شناسایی وسعت واقعی آن از چند روز پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

این باستان شناس خاطر نشان ساخت که این محوطه به عنوان یکی از بزرگترین محوطه های حاشیه رودخانه لعل واره به احتمال خیلی زیاد استقرار مرکزی این منطقه در دوره اشکانی و ساسانی بوده است.

به گفته او گروه باستان شناسی امیدواراست که با حمایت استانداری،اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی و همچنین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تحقیقات در این محوطه برای دسترسی به زوایای پنهان باستان شناسی و تاریخ استان مرکزی در سال های آتی نیز ادامه یابد.

محوطه جم محلات واقع در حاشیه شمالی رودخانه لعل وار یکی از محوطه های حائز اهمیت و بزرگ استان مرکزی است که در سال 1388 و در طرح بررسی باستان شناختی شهرستان محلات به سرپرستی مشترک  لیلا بنی جمالی و جواد علایی شناسایی شد.