امین‌آباد فیروزکوه

پروژه گردشگری «دهکده سیب» در امین‌آباد فیروزکوه (استان تهران) طی سه تا پنج سال آینده به بهره‌برداری نهایی می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این مطلب در حاشیه بازدید از پروژه گردشگری «دهکده سیب» گفت: دولت خود را ملزم و مکلف می‌داند که از بخش خصوصی در گردشگری حمایت کند که این مهم از طریق منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها به انجام می‌رسد.

او با بیان این‌که “امیدواریم با شرایط بوجود آمده، بخش خصوصی بتواند تحرک خود را بیشتر کند” اظهار کرد: مجریان پروژه دهکده سیب مطابق برنامه زمان‌بندی در نظر دارند تله‌کابین آن را تا دو ماه دیگر و ایستگاه‌های آن را تا قبل از نوروز 94 راه‌اندازی کنند.

سلطانی‌فر ادامه داد: آنچه امروز در دسترس گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد، کمتر از چهار درصد بضاعت جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کشور است، درحالیکه ایران اسلامی موزه بزرگی به گستره یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع است که در آن حدود یک میلیون فضا، مکان، سایت و محوطه تاریخی وجود دارد.

عملیات نصب و راه‌اندازی تجهیزات تله‌کابین مجموعه گردشگری با حضور مهندسان شرکت دوپلمایر اتریش در محل سایت دهکده سیب حد فاصل دماوند به فیروزکوه آغاز شده است و اکنون در مرحله نصب تاورها و پایه‌های اصلی و مونتاژ قرار دارد.

این تله کابین با 9.5 کیلومتر از نظر مسافت طولانی‌ترین مسیر تله‌کابین کشور است و برای نخستین‌بار در کشور واگن‌های 8 نفره در این تله کابین استفاده می‌شود.

به گفته‌ی مایکل، مدیر این شرکت اتریشی، تمام تجهیزات و کابین‌های این شرکت در سوییس و اتریش ساخته می‌شوند و تمام تجهیزات و کابین‌ها، استاندارد TUV را در اختیار دارند.

این دهکده گردشگری در سه سایت مختلف با کاربری سرگرمی، گردشگری، پارک آبی و شهربازی، دهکده اقامتی، هتل و ویلا و در دهکده سلامت و بیمارستان کوهستانی طراحی شده که قرار است فازهای مختلف پروژه را تله‌کابین به یکدیگر وصل کند.