کوشک اردشیر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: بنای تاریخی و ملی «کوشک اردشیر» دشتستان وضعیت خطرناکی دارد که مرمت و ساماندهی آن در دستورکار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

 محمدابراهیم فروزانی در جمع مسئولان دشتستان و شوراهای اسلامی بخش ارم این شهرستان افزود: رایزنی های اولیه با سازمان میراث فرهنگی و مسئولان مرتبط صورت گرفته و این سازمان طراحی آن را آغاز کرده که امیدواریم با پایان طراحی، عملیات بازسازی و مرمت این اثر مهم تاریخی اجرا شود.

وی تعیین حریم و تملک دارایی آثار تاریخی بخش ارم دشتستان را نیز از مهم ترین برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: تعیین حریم ها صورت گرفته، ولی حریم برخی از آثار و بناها تملک نشده که در این خصوص به همکاری مردم نیاز است.

وی افزود: در موضوع اثر ملی گوردختر در بخش ارم دشتستان تملک صورت گرفته و یک نگهبان دائم برای نگهداری و مراقبت از این ابنیه مهم ملی در آن منطقه استقرار دارد.

فروزانی با اشاره به استقرار نمایندگی های میراث فرهنگی درشهرستان های استان بوشهر گفت: با پیگیری های صورت گرفته در اوایل سال آینده، نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان دشتستان به اداره تبدیل خواهد شد.

کوشک اردشیر یکی از بناهای کهن و ملی دوران ساسانی است که بر اثر عوامل طبیعی، تملک اراضی اطراف و کشاورزی در فاصله بسیار کمی از آن رو به نابودی است.

این بنا یکی آثار برجسته و شاخص به جا مانده از دوره ساسانی در منطقه خوش آب و هوای دشت پشت پر یا بزپر بخش ارم دشتستان واقع است.

این اثر ملی به دلیل رسیدگی و مرمت نشدن و کشاورزی در فاصله پنج متری و شخم تا کنار دیواره های آن آسیب های جدی دیده است.