شوش
رئیس پژوهشکده باستان شناسی از تعیین تکلیف نهایی ضوابط عرصه و حریم شهر تاریخی شوش تا هفته آینده با حضور اعضای کمیته تعیین این ضوابط خبر داد.

حمیده چوبک به خبرنگار مهر گفت: اعلام نشدن حریم و عرصه شهر تاریخی شوش به این دلیل بوده که باید اول پیش نویس ضوابط آن را می نوشتیم که نگارش این پیش نویس اکنون درحال انجام است.

وی ادامه داد: ضوابط تعیین عرصه و حریم مانند چگونگی ساخت و سازها، ارائه مجوزها، حداقل و حداکثر ارتفاع در نظر گرفته شده و … باید مورد بررسی و تایید همه کسانی قرار گیرد که تا پیش از این در شهر تاریخی شوش فعالیت انجام داده اند.

هفته پیش با نظر رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی اعضای کمیته ضوابط مشخص شدند و قرار شد تا همه کارشناسان و باستان شناسان فعال در شهر شوش برای تعیین پیش نویس، اظهار نظر کنند تا پس از جمع بندی نهایی ضوابط عرصه و حریم اعلام شود.

چوبک بیان کرد: باستان شناسانی که در شهر شوش کار کرده اند بیش از هر فرد دیگری اطلاعات کاملی دارند و با همکاری آنها می توان ضوابط بهتری را برای عرصه و حریم شوش تعیین کرد.

شهر شوش قرار است در فهرست میراث جهانی قرار گیرد. این شهر تاریخی در روزهای اخیر با چالش تعیین عرصه و حریم مواجه بود. به نحوی که برخی معتقدتد این حریم و عرصه باید 400 هکتار باشد و برخی دیگر اعلام کرده اند این عرصه برای شهر شوش بسیار کم است.