یحیی نقی زاده
مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث‌فرهنگی بیان کرد: از کارشناسانی که در حوزه حقوق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می توانند به ما در دفتر حقوقی کمک کنند استفاده می کنیم تا در کنار استفاده علمی، از حمایت شخصی و اجتماعی آنها نیز در جهت حفاظت از میراث فرهنگی بهره ببریم.

یحیی نقی زاده که پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل بوده است در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: اولویت کاری ما همه موضوعات مربوط به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. اگر در حوزه سازمان میراث فرهنگی کارها و پرونده هایی باشد که منافع سازمان را تهدید می کنند، باید از آنها دفاع کنیم. منتهی برای ما ساماندهی امور بسیار مهم است و اینکه بتوانیم به شکل تخصصی از نظرات کارشناسی کارشناسان سازمان استفاده کنیم. به همین علت قصد تشکیل گروههای تخصصی را داریم تا از دانش این کارشناسان برای منافع سازمان استفاده شود. بنابراین نمی توان گفت که تنها یک حوزه از سازمان میراث فرهنگی در اولویت دفتر حقوقی قرار دارد.

نقی زاده گفت: ضروری است که با اطلاع رسانی اهدافمان به کارشناسانی که در حوزه حقوقی کار می کنند؛ این افراد را نسبت به مسائل میراثی با برگزاری همایش ها جلسات و فعالیت های مشترک حساس کنیم.

وی بیان کرد: بیشترین پرونده های ارجاع شده به دفتر حقوقی مربوط به مسائل میراث فرهنگی است امیدواریم بتوانیم پیش از اینکه در حوزه فعالیت های حقوقی موثر باشیم مردم را با مسائل حقوقی و میراثی از طریق اطلاع رسانی آگاه کنیم تا از بروز مشکلات پیشگیری شود. چون معتقدیم اگر اطلاع رسانی به خوبی انجام شود بسیاری از جرائم میراثی اتفاق نمی افتد.

نقی زاده تصریح کرد: امیدوارم در دو، سه سال آینده شاهد کم شدن شکایتهای مطروحه باشیم. مردم حافظان میراث فرهنگی هستند و ضرورتی ندارد که از طریق محاکم انتظامی پیگیر مشکلات شویم. منتها این مسائل تنها به خواسته و پیگیری و تلاش معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی انجام نمی شود بلکه همت مجلس و سایر دستگاههایی که در فرایند قوانین نقش دارند را می طلبد.

نقی زاده که چهارم مهر ماه امسال از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی به عنوان مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث‌فرهنگی منصوب شد درباره سوابق کاریش در حوزه مسائل حقوقی میراث فرهنگی گفت: رشته تحصیلی من حقوق بوده است و در اداره های مختلف مانند ارشاد، وزارت راه و ترابری و سازمان میراث فرهنگی به عنوان کارشناس حقوقی فعالیت کرده ام. ضمن اینکه کارشناس رسمی دادگستری نیز هستم. همچنین 12 سال است که در سازمان میراث فرهنگی مسئولیت های مختلفی را در ارتباط با میراث فرهنگی، فرماندهی یگان حفاظت و … داشته ام. بنابراین احساس می کنم با توجه به این سوابق و کمک دوستان در سازمان میراث فرهنگی بتوانم در دفتر حقوقی فعالیت مطلوبی داشته باشم.