گردشگری سلامت

مسئول کمیته گردشگری سلامت اتاق بازرگانی گفت: تدوین نظام جامع گردشگری سلامت در فرآیندهای مربوطه و نگرش ویژه به سلامت به عنوان صنعت باید در توسعه گردشگری سلامت مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا- منطقه خراسان، دکتر عباس شجاعی در میزگرد «گردشگری سلامت» که در حاشیه برگزاری نخستین همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری ایران (چالش‌ها و چشم‌اندازها) در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شد، گفت: در چهار کشور عراق، عمان، افغانستان و قزاقستان کمیته گردشگری سلامت دارای شرکت‌های خصوصی است که به عنوان کشورهای مرجع و نقاط پرمخاطب حائز اهمیت زیادی هستند.

وی ادامه داد: سطوح خدمات گردشگری سلامت شامل پیگیری و ارتقای سلامت، درمان، شفابخشی، بازتوانی و توان‌بخشی است.

شجاعی با بیان اینکه «عواملی که در جذب گردشگر تاثیرگذار است شامل مناسبات جهانی و منطقه‌ای نیز می‌شود» خاطرنشان کرد: این مناسبات از طریق تفاهم‌نامه‌های تجاری، قراردادها، ارتباطات موثر وزارت امور خارجه و نمایندگان خارج از کشور با مسئولین ذیربط کشورهای هدف انجام می‌شود.

مسئول کمیته گردشگری سلامت اتاق بازرگانی اضافه کرد: میزان استفاده از علوم فناوری که شایع‌ترین علت مسافرت بیماران برای دسترسی به خدمات تخصصی همسطح یا بالاتر در کشور مقصد است؛ همچنین هزینه ارائه خدمات که به دلیل مهم بودن اقتصاد سلامت و رقابتی بودن قیمت‌ها در روابط تجاری کشورها حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: تشابهات فرهنگی، قومی، زبانی، مجاورت جغرافیایی، زیرساخت‌های ارتباطات حمل و نقل در کشور، جاذبه‌های طبیعی و زیرساخت‌های گردشگری از دیگر عوامل موثر در جذب توریسم است.

مسئول کمیته گردشگری سلامت اتاق بازرگانی در خصوص هدف‌گذاری در گردشگری سلامت سخن گفت و افزود: تسهیل و ترغیب بخش خصوصی اعم از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، آماده‌سازی زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز براساس استانداردهای بین‌المللی و اطلاع‌رسانی گسترده، به منظور معرفی قابلیت‌ها و امکانات کشورها، از اهدافی است که در گردشگری سلامت مطرح می‌شود.