خانه شیخ مشروطه

مالک خانه شیخ فضل الله نوری گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با ارسال نامه ای اعلام کرده که این بنا به ثبت ملی خواهد رسید.

خانه شیخ فضل الله نوری مجتهد و یکی از رهبران قیام تنباکو در تهران و از مدعیان مشروطه مشروعه در محله سنگلج تهران پس از پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی استان تهران حفظ خواهد شد.

خانه شیخ فضل الله نوری سال 78 توسط موسسه خیریه صنف کفاشان در بازار تهران برای ساخت حسینیه ای مجاور بازار تهران از خانواده هادوی خریداری شد.

احمد مسجد جامعی رییس سابق شورای اسلامی شهر تهران به همراه رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در بازدیدی که جمعه (17مردادماه) در برنامه کشف تهران خود از این بنا داشت، اعلام کرده بود که خانه شیخ فضل الله نوری، با وجود تاریخی بودن، بیشتر بافت فرسوده است، برای احیا باید این بنا تملک شده و در نهایت این بافت به عنوان یک مجموعه میراثی حفظ و نگهداری شود.

مسجدجامعی در این بازدید خواستار شده بود تا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران برای تملک، حفظ و بازسازی خانه شیخ فضل الله نوری اقدامات لازم را انجام دهد.

رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این بازدید با اشاره به مشکلاتی که برای ثبت خانه شیخ فضل الله نوری وجود دارد، افزوده بود: این امر به این معنا نیست که میراث فرهنگی قصد ثبت این خانه را نداشته بلکه میراث فرهنگی برای تهیه سند و پرونده ثبت این خانه چندین بار با شهرداری منطقه 12، مکاتبه کرده تا بتواند امکان ورود به این خانه را پیدا کند.

خسروآبادی اعلام کرده بود که میراث فرهنگی آمادگی دارد تا گامی در حوزه تملک، مرمت و احیای خانه شیخ فضل الله نوری در حوزه مشروطیت بردارد.

پس از گذشت چند ماه گویا اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اقداماتی را برای حفظ و تبدیل این بنا به خانه شیخ فضل الله نوری انجام داده است.

منوچهر عبدالخالقی مالک خانه شیخ فضل الله نوری در این باره گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با ارسال نامه ای به مالک اعلام کرده که قصد دارد این خانه را به عنوان اثر ملی ثبت کند و با حفظ مالکیت، مالک را یاری خواهد کرد تا این بنا تعمیر شده و تبدیل به خانه شیخ فضل الله نوری شود.

عبدالخالقی افزود: اداره کل میراث فرهنگی قصد خرید این ملک را ندارد و در این نامه اعلام کرده که مالک می تواند نسبت به این تصمیم اعتراض کند تا اقدامات لازم نیز در این رابطه انجام شود.