چوگان
تخریب زمین چوگان میدان نقش جهان، کوتاه شدن دست دلالان اتاق هتلهای کشور، برگزاری سمپوزیوم بین المللی گردشگری پایدار از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
به گزارش خبرنگار مهر، خبر خوب هفته این بود که رئیس جامعه تورگردانان کشور از آزادسازی 40 درصد اتاق هتل های کشور خبر داد و گفت: حذف دلالان باعث شده تا حدود 40 درصد از فضای آزاد اتاق هتل ها در اختیار تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتی قرار بگیرد.

ابراهیم پورفرج گفت: تا چند وقت پیش هر زمان که می خواستیم اتاق هتلی را برای گردشگران خارجی رزو کنیم با مشکل نبود اتاق روبرو بودیم. متوجه شدیم که دراین بین برخی از دلالان اتاق هتل رزو می کردند و بدون اینکه مسافری در آن اقامت دهند همان اتاق هتل ها را به دفاتر خدمات مسافرتی اجاره می دادند آن هم با قیمت گزاف چون آژانسدار مجبور است گردشگرانش را در بهترین هتلها افامت دهد.

شاخصه های زیست محیطی در گردشگری رعایت نمی شود

سمپوزیوم بین‌المللی گردشگری سازمان ملل متحد با رویکرد توسعه گردشگری پایدار در سالن اجتماعات مرکز پژوهشهای بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد در این برنامه، معصومه ابتکار ریس سازمان محیط زیست گفت: اگر گردشگران شاخصه های زیست محیطی را رعایت می کردند  صنعت گردشگری می توانست مفید واقع شود اما اکنون مناطق گردشگری ایران مانند استانهای شمال کشور و رودخانه های مهم آن که جزو مناطق گردشگری نیز هستند، شرایط خوبی را ندارند.

گلایه از جابجایی های سال های اخیر در سازمان میراث فرهنگی

در حاشیه برگزاری اجلاس بین المللی میراث ناملموس که در اصفهان برگزار شد، معاون رییس جمهور از گرفتاری ها، مشکلات و همچنین بی انظباطی های مالی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلایه کرد و گفت: مشکلات این سازمان از حد اکمل خود خارج شده است.

 مسعود سلطانی فر از جمله عوامل ورود گردشگر به کشورمان را  وجود امنیت و همچنین ارزان بودن هزینه گردشگری برای گرشگران به دلیل پایین بودن نرخ ریال نسبت به دلار دانست و گفت: کشورمان به دلیل ارزان بودن هزینه گردشگری برای گردشگران خارجی رتبه اول در بین 140 کشور عضو سازمان جهانی گردشگری را دارد.

فرصت براي ثبت جهاني چوگان به نام ايران وجود دارد

در همین برنامه، مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: هنوز هم فرصت براي ثبت جهاني چوگان به نام ايران وجود دارد و مستندات ما در فروردين سال 94 ارائه مي‌شود.

فرهاد نظری با اشاره به اعتراض ايران به ثبت جهاني چوگان به نام کشور آذربايجان اظهار داشت: بر خلاف تصور افراد مختلف، چوگان هنوز از دست نرفته و امکان اين وجود دارد که با ارائه مستندات، اين ورزش به نام ايران ثبت شود.

وي افزود: با اعتراض ايران به ثبت ورزش چوگان به نام کشور آذربايجان، ثبت اين ورزش به بازي چوگان با اسب کشور آذربايجان به نام آن ثبت شده و محدود شد و امروز امکان آن وجود دارد که چوگان به نام ايران ثبت شود.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصريح کرد: روند بررسي هر پرونده در يونسکو نزديک به 18 ماه زمان مي‌برد و در صورتي که ما بتوانيم تا فروردين 94 مستندات خود را ارائه کنيم، چوگان ايران و ثبت آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

تخریب و شخم زدن زمین میدان نقش جهان

زمین میدان نقش جهان را برای برگزاری مسابقات جوگان در حاشیه اجلاس میراث ناملموس در اصفهان تخریب کردند فدراسیون چوگان زمین این میدان را تخریب کرد تا بتواند آن را برای برگزاری این برنامه آماده کند اما با اطلاع رسانی رسانه ها شهرداری این زمین را چمن کاشت تا اشتباه فدراسیون را بپوشاند.

مطرح شدن گفتگوی بین تمدن‌ها تصادفی نبود

معاون دبیرکل سازمان ملل و رئیس دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در نیویورک (DESA) گفت: گفتگوی بین تمدن ها که چند سال پیش توسط ایران مطرح شد تصادفی نبوده است. بر این باورم مردم ایران می توانند نقش مهمی در ارتقاء روحیه همکاری ایفا کنند.

 ووهونگ بو، معاون دبیرکل سازمان ملل و رئیس دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در نیویورک (DESA) بیان کرد: کارگروه مجامع سازمان ملل مجموعه ای از اهداف توسعه پایدار را برای کمک به ما پیشنهاد کرده تا بتوانیم اهداف توسعه هزاره را در معرض مسیر پایدارتر قرار دهیم. یکی از آن اهداف این است که جوامع بین المللی تا سال 2030 بتوانند سایت های مختلفی را تبیین کنند و گردشگری پایدار را ارتقاء دهند ما باید سریع عمل کنیم چون گردشگری یکی از بزرگترین بخش های اقتصادی در جهان است و در سال 2012 باعث 9 درصد تولید ناخالص داخلی در جهان بوده است.

امضای تفاهم نامه سه جانبه برای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در اماکن تاریخی

تفاهم نامه سه جانبه­ ای بین خانه هنرمندان ایران، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و صندوق احیاء به منظور همکاری مشترک در توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در اماکن تاریخی و ایجاد خانه هنرمندان در استان ها منعقد شد.

مدیرعامل صندوق احیاء افزود: اعطای کاربری مرتبط با کارکردهای فرهنگی و هنری با محوریت خانه هنرمندان به اماکن تاریخی در هر شهر و منطقه فرصتی ایجاد می ­کند تا شاهد بازشناسی ارزش های نهفته در بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی باشیم.

ایروانی افزود با اشاره به سابقه ایجاد خانه هنرمندان و تأثیرات آن گفت: تجربه خانه هنرمندان ایران در تهران که در فضایی مأنوس با هنر و در پهنه شهری متناسب با موضوعات فرهنگی و هنری شکل گرفته بیانگر فرصتی است که در جای جای شهرها و محلات تاریخی کشور وجود دارد و تا به حال از آن غافل بودیم همچنین تأثیرات شگرفی که خانه هنرمندان ایران در بافت و پهنه شهری پیرامون خود گذاشته حائز اهمیت است.

ایروانی با اشاره به واگذاری عمارت ملک‌التجار سنندج به شهرداری این شهر برای کاربری خانه هنرمندان افزود: تجربه‌ای که به تازگی با تعامل و هم‌افزایی سه نهاد شکل گرفته شرایطی فراهم ‌آورد تا با برنامه‌ریزی لازم و با مشارکت مدیریت شهری و هنرمندان هر استان، امکان احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی با کاربری‌های فرهنگی و هنری بواسطه سرمایه‌گذاری نهادهای عمومی غیر‌دولتی فراهم شود.