مسعود سلطانی‌فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: صنعت گردشگری توانمندسازی زنان، برابری جنسیتی و فرد زدایی را به ارمغان می‌آورد و موجب رونق سطح زندگی جوامع شده و مایه صلح و آشتی ملل است.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، مسعود سلطانی‌فر با تعریفی از توسعه پایدار افزود: توانایی انسان‌ها و جوامع مختلف در مدیریت استفاده از منابع محدود برای رسیدن به حداکثر توسعه بهترین تعریف برای توسعه پایدار است. در این شرایط مدیران و برنامه‌ریزان باید طوری عمل کنند که نه تنها مسیر توسعه هموار شود بلکه به فکر نسل‌های آینده باشند.

وی که امروز 22 مهر ماه در سمپوزیوم بین‌المللی گردشگری سازمان ملل متحد که در تهران برگزار شده است، سخن می‌گفت، اظهار کرد: اگر توسعه پایدار را به مفهوم بهره‌مندی یکسان جوامع از امکانات موجود تفسیر کنیم، بی‌تردید گردشگری به عنوان عامل مهم رسیدن به این هدف تعریف می‌شود.

به گفته او، توسعه گردشگری با در نظر گرفتن ابعاد زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی و برقراری تعادل بین این سه جنبه توسعه بلند مدت را تضمین می‌کند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: با نزدیک شدن به سال 2015 زمان اجماع ملل، ریشه‌کنی فقر، ارتقاء سطح زندگی و صیانت از محیط زیست در سایه اهداف هزاره باید جدی دنبال شود. زمان آن فرا رسیده تا تدابیر عملیاتی اتخاذ شود و از مفهوم به واقعیت برسیم.

او با ابراز این تأسف که جهان با پدیده افراط‌گرایی به عنوان مانع گردشگری پایدار دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: بدون شک نشر افراطیون خشونت را افزایش می‌دهد و تخریب‌ها را برای نسل آینده به جا می‌گذارد. ما این رفتار ضد طبیعی و بشری را محکوم می‌کنیم، همان‌طور که حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مجامع بین‌المللی تأکید کردند و ما نیز دولت‌ها و ملت‌ها را به جهانی ضد خشونت و دور از افراطی‌گری دعوت می‌کنیم.

سلطانی‌فر همچنین با تأکید بر لزوم یکپارچه‌سازی اصول توسعه پایدار، آمادگی ایران را برای افزایش همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه با کشورهای مختلف برای عملی کردن سیاست‌های ملی و بین‌المللی گردشگری اعلام کرد.

او در ادامه نیز از دست‌اندرکاران و کارشناسان خصوصی و دولتی برای تدوین برنامه جامع توسعه پایدار دعوت به همکاری کرد و گفت: دولت تدبیر و امید با رویکرد تحلیلی عمیق و همه‌جانبه و در نظر گرفتن ظرفیت‌های ایران در بخش گردشگری برنامه‌های گسترده‌ای برای رسیدن به سند چشم‌انداز 20 ساله تهیه کرده تا بتوان در آن سال به 20 میلیون گردشگر خارجی برسیم.

معاون رئیس جمهور افزود: دستیابی به 20 میلیون گردشگر از 4/5 میلیون گردشگر موجود راه پرپیچ و خمی دارد و ابزارهای زیادی را می‌طلبد. در اولین گام در این برنامه‌ریزی، برنامه عملیاتی 6 سال آینده را تدوین و به دولت تقدیم کرده‌ایم.