میراث تاریخی

در نهمین دوره‌ی طرح ملی «ایران مرز پرگهر» 10 هزار نفر از دانشجویان و دانشگاهیان از میراث تاریخی و فرهنگی و طرح‌های صنعتی کشور بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بابک ارسیا رییس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران در مراسم اختتامیه این طرح، گفت: طرح «ایران مرز پرگهر» از نمونه‌های شاخص استفاده از راهکارهای میان مدت و کوتاه مدت برای تعامل و ارتباط میان صنعت و فرهنگ با دانشگاه است که این مسأله را می‌توان در بازدیدهای گسترده دانشجویان در دوره‌های مختلف از مراکز علمی، تولیدی و زیربنایی مانند تاسیسات هسته‌ای، مجتمع‌های پتروشیمی، کارخانجات خودروسازی، پژوهشکده‌های علوم سلولی، شهرک‌های صنعتی و نیز اماکن تاریخی فرهنگی به وضوح دید.

دبیر نهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» با اشاره به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در پرورش ایده‌ی خودباوری، افزود: دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز علمی کشور که پرورش‌دهنده‌ی نسل جوان برای بدست گرفتن مقدرات کشور است، در پرورش ایده خودباوری، نقشی به سزا دارند، بنابراین ضروری است نخست زمینه درک خودباوری در استاد و دانشجو به‌عنوان یکی از منابع انسانی مهم در کشور بوجود آید و راه برای هر گونه خودباختگی دراین قشر مسدود شود.

او ادامه داد: به همین دلیل مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران به دنبال رسالت خود و برای تقویت روحیه خودباوری در قشر دانشگاهی با برگزاری طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» درصدد است که زبده‌ترین نخبگان علمی کشور اعم از استاد و دانشجو را با نتایج علمی ملموس ایده خودباوری در صحنه‌ی اجرا آشنا کند.

وی اضافه کرد: نهمین دوره این طرح از ابتدای مهرماه سال 1392 با همکاری واحدهای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی سراسر کشور آغاز شد که تعداد 10600 نفر از دانشجویان در قالب 218 بازدید علمی فرهنگی از میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی و طرح‌های صنعتی در سطح کشور دیدن کردند.

این عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی بیشترین نفرات شرکت‌کننده در بازدید از طرح‌های صنعتی و پروژه‌های علمی را دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی عنوان کرد که در آن از مراکز علمی تحقیقاتی و پروژه‌های ملی مانند شرکت مهندسی و ساخت پره توربین مپنا، مرکز ملی ذخایر ژنتیک ایران، کارخانه لوکوموتیو کرج، پژوهشکده رویان، سازمان فضایی ایران، منطقه اقتصادی پارس جنوبی، کارخانه فن‌آوری زیستی، سازمان انرژی‌های نو ایران، شرکت مگاموتور، نیروگاه خورشیدی طالقان، نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای سیاه بیشه، شرکت بالگردهای ملی ایران و مرکز تحقیقات نانو بازدید کردند.

وی همچنین اماکن فرهنگی تاریخی همچون موزه «دفاع مقدس»، کاخ «سعدآباد»، دریاچه مصنوعی «چیتگر»، «دارآباد»، کلیسای «سنت استپانوس»، «مشهد اردهال»، «شهرسوخته»، منطقه گردشگری «سیمک»، غار «قوری قلعه» و دیگر مناطق گردشگری استان‌ها را از جمله مناطق مورد بازدید دانشجویان در این دوره از طرح دانست.

ارسیا با ابراز امیدواری از برگزاری این طرح در سطح وسیع‌تر و با توان و مخاطبان بیشتر، اظهار کرد: در صورت همکاری بیشتر دستگاه‌ها و امور زیربنایی کشور و نیز افزایش منابع و پشتیبانی‌های لازم، امیدواریم بتوانیم این طرح را در سال‌های آینده گسترش دهیم.

او با اشاره به شروع دور بعدی طرح، گفت: دهمین دوره‌ی این طرح از مهرماه آغاز و تا پایان شهریورماه 1394 در معاونت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه خواهد داشت.

این عضو هیات علمی جهاددانشگاهی افزود: در این دوره پیش‌بینی می‌شود بیش از 15هزار نفر از دانشجویان و اساتید سراسر کشور بتوانند از طرح‌های صنعتی و مواریث فرهنگی، تاریخی و طبیعی در قالب اردوهای یک تا سه روزه بازدید کنند که این اتفاق نیازمند حمایت هرچه بیشتر و بهتر نهادها و ارگان‌های دولتی و خصوصی است.

به گفته‌ی ارسیا، دانشجویان و اساتید علاقمند برای شرکت در این اردوها می‌توانند به معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور مراجعه یا برای گرفتن اطلاعات بیشتر با شماره‌های 36 11 49 66 و 22 12 49 66 تماس بگیرند.

با تعریف خاطرات مثبت برای هر 20 نفر، 16 گردشگر جذب می‌شود

در ادامه مراسم اختتامه‌ی نهمین دوره طرح «ایران، مرز پرگهر»، مهدی فیض معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تاکید بر حفظ هویت ملی، اظهار کرد: برای فعالیت در زمینه گردشگری باید مبانی هویت ملی را مد نظر قرار دهیم و توجه داشته باشیم که مبانی هویتی ما درست شکل بگیرد و دچار آسیب نشود. برای این امر نیاز داریم لایه‌های هویتی خود را بازشناسی کنیم که متاسفانه تاکنون این بازشناسی را انجام نداده‌ایم.

وی افزود: امروز در دنیا مطرح است که از طریق روش‌های عادی از هر 20 نفر می‌توان چهار نفر را به عنوان گردشگر جذب کرد، درحالی که این میزان از طریق تعریف خاطرات مثبت گردشگرانی که سابقا به کشوری سفر کرده‌اند، از هر 20 نفر 16 نفر است.

فیض گفت: اگر حساب شده عمل کنیم سالانه می‌توانیم تعداد زیادی گردشگر را از طریق خاطرات مثبت گردشگران سابق کشورمان جذب کنیم و خلاف ایرا‌ن‌هراسی رسانه‌های غربی را به اثبات برسانیم.

در پایان این مراسم واحدها براساس شاخص‌های مختلف مانند تعداد برنامه‌ها، مستندات و گزارش‌های تنظیم و ارائه شده مورد ارزیابی قرار گرفتند که جهاد دانشگاهی واحدهای صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی شهدبهشتی، صنعتی شریف، خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه الزهرا به عنوان واحدهای برتر نهمین دوره طرح معرفی شدند و با اهدای لوح سپاس و تندیس ویژه مورد قدردانی قرار گرفتند.

طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» از سال 1384 با هدف تقویت روحیه خود باوری و تاکید بر هویت ایرانی اسلامی به منظور آشنایی قشر دانشگاهی با طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ ملی و دستاوردهای عظیم صنعتی، علمی، پژوهشی، زیر بنایی و همچنین به منظور شناخت میراث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی در قالب بازدید از میراث‌های طبیعی، تاریخی، باستانی، فرهنگی و اجتماعی برنامه‌ریزی می‌شود.