مجلس

مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درحالی با اعتماد به نفس از رأی نیاوردن امر به معروف و نهی از منکر گردشگران خارجی در مجلس سخن می‌گفتند که کلیات «طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» با 156 رأی موافق در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، اوایل تابستان امسال «نصرالله پژمان‌فر»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ‌از بررسی طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» در این کمسیون سخن گفت که بندی از آن به گردشگران خارجی اختصاص داشت.

پژمان‌فر گفت: این طرح تا پایان تابستان به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود؛ خبر جنجال آفرید. فعالان گردشگری مصادیق منکراتی گردشگران خارجی را خواستند که باعث اضافه شدن این بند در چنین طرحی شده است.

در این مدت نه تنها کسی برای منکرات گردشگران خارجی مصداقی نیاورد، که برخی مسؤولان و حتا نمایندگان مجلس بر رعایت قوانین کشور توسط گردشگران خارجی معترف شدند.

ایرج ندیمی، سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس گفت: درباره خارجی‌ها یک حداقل‌هایی از اول انقلاب رعایت می‌شود. چه چیزی را می‌خواهیم تغییر دهیم؟ می‌خواهیم بگوییم در هواپیما گردشگران حجاب داشته باشند؟ در هواپیمای جمهوری اسلامی قوانین مشخص است، اما در هواپیماهای خارجی چه باید کرد؟ چه کسی قرار است این وضعیت را در آسمان کنترل کند؟ روی زمین هم تعریف‌ها و قوانین وجود دارد و اصولاً گردشگران با حجاب در ایران تردد می‌کنند.

حتا پژمان‌فر هم در اظهاراتی گفت: کسانی که از خارج می‌آیند بعضا بسیار بیشتر از هنجارشکنان داخل کشور ما، این ضوابط را (قوانین اسلامی) را رعایت می‌کنند.

با این حال مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که یکی از مخاطبان این بند از طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بودند، آن‌چنان که انتظار می‌رفت در این مدت نه تنها واکنشی در برابر این اقدام نمایندگان مجلس نداشتند، بلکه ترجیح دادند در برابر این موضوع سکوت اختیار کنند.

معاون حقوقی و مجلس این سازمان که وظیفه‌اش تعامل با نمایندگان مجلس است براساس اظهارات برخی از اعضای کمسیون فرهنگی تا کنون درباره‌ی این طرح رایزنی یا تعاملی نداشته است تا اعضای این کمسیون را نسبت به شرایط واقعی گردشگران قانع کند. معاون مجلس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پیگیری این موضوع را در حیطه‌ کاری معاون گردشگری این سازمان دانست!

اما معاون گردشگری این سازمان هم با اطمینان از این‌که این بند از طرح در مجلس رأی نمی‌آورد تا به حال هیچ اظهارنظری در این‌باره نداشته است.

مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز نخست در لفافه در این‌باره اظهارنظر کرد و گفت: گردشگرانی که به کشور ما سفر می‌کنند با تمام قوانین و ملاحظات ایران آشنا هستند و بیشتر این افراد با هدف بازدید از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، زیارتی و مذهبی به کشور ما سفر می‌کنند و هیچ گزارشی از رعایت نکردن ملاحظات فرهنگی، اعتقادی و مذهبی کشورمان از سوی گردشگران تورهای خارجی اعلام نشده است.

او مدتی بعد در مصاحبه‌ای، مشخص‌تر در این‌باره اعلام موضع کرد و سخن گفت. سلطانی‌فر اظهار کرد: «من بارها گفته‌ام و بازهم تاکید می‌کنم که رعایت ملاحظات همیشه از سوی گردشگر انجام می‌شود و در طول ماه‌های اخیر نیز هیچ گزارشی مبنی بر رعایت نکردن این موارد را از سوی آن‌ها نداشتیم. آن‌ها خود را ملزم به رعایت ملاحظه‌های فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی ایران می‌کنند. برخی از دوستان در مجلس به علت دغدغه فرهنگی و مذهبی که دارند، گزارش‌هایی مبنی بر رعایت نکردن این ملاحظات دریافت کرده‌اند، اما من فکر می‌کنم این گزارش‌ها درست نبوده است.»

وی گفت: من به عنوان مسؤول این دستگاه می‌گویم ما چنین مواردی را تا به حال نداشتیم. البته توجه به دغدغه نمایندگان مجلس برای ما واجب و قابل احترام است، ما نیز باید شفاف‌سازی کنیم. در همین زمینه گزارش‌هایی از ما خواسته شد که ارائه دادیم و تا کنون دو بار با نمایندگان کمیسیون فرهنگی و بودجه جلسه برگزار کردیم. دوباره هر زمان که لازم باشد گزارش‌های خودمان را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای نظارتی قرار می‌دهیم.

با آن‌که رییس سازمان گفته گزارش‌های لازم را به کمسیون فرهنگی داده،؛ اما ظواهر و 156 رأی موافق به این طرح در مجلس نشان می‌دهد این گزارش‌ها اقناع‌کننده نبوده است.

در روز رأی‌گیری طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در صحن مجلس، مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس به عنوان مخالف این طرح به بند 13 که شامل گردشگران خارجی می‌شود، اشاره کرد و گفت: در ماده 13 گفته‌ شده که وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی در خصوص گردشگران قبل از ورود به کشور کلاس آموزشی بگذارند. از آن طرف قضیه در قانون داریم که در افق 1404 باید به 20 میلیون گردشگر و 25 میلیون دلار درآمد حاصل از گردشگری برسیم. مگر ما وقتی به جایی وارد می‌شویم به قانون آنجا احترام نمی‌گذاریم؟ مطمئن باشید گردشگران هم به قوانین ما احترام می‌گذارند. گردشگرانی که بخواهند کارهای خلاف کنند به جاهای دیگری می‌روند. همین گردشگران می‌توانند سفیران فرهنگ ما باشند.

حسین گروسی، نماینده مردم تهران هم که مخالف این طرح بود، درباره‌ی بند 13 و الزام گردشگران به رعایت قوانین داخلی کشور اظهار کرد: اگر قرار باشد وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی موظف باشند به اتباع خارجی قبل و حین ورود به کشور رعایت شئون اسلامی را آموزش دهد مختصر گردشگری هم که می‌آید دیگر نخواهد آمد، ما جزو 11 کشور باستانی هستیم و اما قطعا وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی توان ندارد در مدت کوتاهی این برنامه‌ها را گوشزد کند، کسانی که قصد ورود به کشور را دارند قطعا مطالعه می‌کنند، امروز همسایه ما ترکیه، گردشگری حلال را راه انداخته، ما به جای آن‌که دائما به دنبال منع باشیم باید راهکار تشویقی بدهیم.

او سپس گفت: امر به معروف قطعا با تذکر لسانی حل نمی‌شود، برخی از مواردی که در این طرح ذکر شده دخالت در سازمان‌های دیگر است، بیشتر مواردی که ما در مجلس بررسی می‌کنیم طرح است، در حالی که دولت مکلف است لایحه بیاورد ما نمی‌توانیم بگوییم به خاطر قصور دولت وظایف دیگران را تماما بر دوش بگیریم.

کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با وجود این مخالفت‌ها و گزارش‌هایی که سلطانی‌فر مدعی است به کمسیون فرهنگی در این‌باره داده، سرانجام در مجلس رأی آورد، درحالی‌که مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن را فقط دغدغه‌ی صرف جمعی از نمایندگان مجلس می‌دانستند.

156 رأی موافق نمایندگان مجلس فعلا برای تصویب کلیات این طرح بود و هنوز زمان برای اصلاح و بررسی بند بند این طرح وجود دارد، حالا باید دید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از این فرصت در راستای موضع دولت ایران در گردشگری استفاده می‌کند یا مثل تابستانی که گذشت با اعتماد به نفس نسبت به رأی نیاوردن این بند، منتظر می‌ماند تا نمایندگان خود به روشنگری برسند.