تخت جمشید
شیراز – خبرگزاری مهر: میراث جهانی تخت جمشید برای فصلهای بارش آماده شده و راهکارهای خروج آب از این بنای 2500 ساله مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. در این راستا طی مراحل مختلف آبراهه های چندین هزار ساله این بنا بازشده تا سیلابها بدون اینکه مشکل ساز شوند از طریق این مجاری از عظیم ترین بنای سنگی جهان خارج شوند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، سالها بود که با شروع فصل بارشها، آبگرفتگیهای شدیدی در بنای جهانی تخت جمشید رخ می داد.

این سیلابها باعث میشد که آب به سنگهای این بنا نفوذ کرده و با ایجاد رطوبت شرایط را برای تخریب عظیم ترین بنای سنگی جهانی فراهم کند. از این رو با عملیاتهای کاوشی که صورت گرفت آبراهه های مختلف این بنای جهانی که طی چندین هزار سال پرشده بود باز شد تا سیلابها از مسیر تاریخی خودشان خارج شوند. در این راستا امسال تخت جمشید آماده فصل بارش می شود و با اقدامات گروه های حفاظت و مرمت شرایط برای خروج این سلابها از بنای جهانی تخت جمشید آماده شده است.

معاون میراث فرهنگی استان فارس در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حدود سه سال قبل موضوعاتی پیرامون آبگرفتگی تخت جمشید عنوان که در این راستا به دنبال مطرح شدن این موضوعات تدابیر ویژه ای برای رفع این مشکل اتخاذ شد.

عبدالرضا نصیری ادامه داد: یکی از مشکلاتی که مطرح شد آبگرفتگی در محدوده خزانه بود که این محدوده حساس ترین قسمتهای مجموعه به شمار می رود از این رو با باز شدن آبراهه ها طی دو سال گذشته مشکل خاص و آبگرفتگی در این محدوده نداشته ایم.

وی بیان کرد: مسیرهای دفع فاضلاب شبکه های مربوط به دوره هخامنشی طی چند هزار سال پر شده بود از این رو در فاز اول خروجی آب صفه مربوط به بنا باز شد به گونه ای که آب وارد کانال شده و نیازی به خالی کردن آن با پمپ نیست.

نصیری ادامه داد: در حال حاضر مشکل رطوبت مربوط به پلکان شمالی است که در این راستا باید سایه بانی ایجاد شود تا آب به جای اینکه به سمت شمال برود به سمت جنوب حرکت کند.

وی گفت: اگر آبگرفتگی در سنگها و شکافها  صورت گیرد و این امر باعث یخ زدگی کتیبه ها شود مشکلاتی به وجود می آورد.

معاون میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه رطوبت بیشتر به بناهای خشتی و آجری آسیب وارد می کند، گفت: این اتفاق بیشتر در کاخ های پاسارگاد رخ می دهد به گونه ای که رطوبت باعث یخ زدگی و صدمه دیدن سنگ می شود و این امر ناشی از اختلاف دمای روز و شب است.

نصیری گفت: برای جلوگیری ازیخ زدگی باید سقف بر روی برخی از کاخ ها زده شود که در این راستا موضوع ایجاد سقف بر روی کاخ اختصاصی مطرح شد اما شورای فنی به دلیل برخورد پایه های آن با کاخ از ایجاد آن جلوگیری کرد.

معاون میراث فرهنگی فارس گفت: در مجموعه تخت جمشید نیز آبگرفتگی و رطوبت بیشتر در پلکان شرق کاخ آپادانا و نقشهای پشت کانال مشکل ساز است که در این خصوص باید سایه بانی ایجاد شود و در حال حاضر در دیگر قسمتها مشکلی وجود ندارد.

سرپرست پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به نزدیکی به آغاز فصل بارش، به منظور جلوگیری از جاری شدن سیلاب در تخت جمشید و به وجود آمدن مشکلاتی در این حوزه جلسات مختلفی با گروه حفاظت و مرمت صورت گرفته است.

مسعود رضایی منفرد افزود: در این راستا مقرر شد که راه آبهای مختلف از کاج تچر گرفته  تا هدیش، چهل ستون، ارتفاعات نقش رستم و به ویژه بالای آرامگاه اردشیر دوم و سوم بررسی شود.

وی با بیان اینکه گروه مرمت و حفاظت باید در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند، بیان کرد: در این راستا راه های شیب بندی و ورود آب از نقش رستم به سمت کانال تخت جمشید بررسی خواهد شد تا مشکلاتی که در گذشته تخت جمشید با آن روبه رو بود بار دیگر تکرار نشود.

آبراهه های تخت جمشید

سرپرست پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود رطوبت در تخت جمشید و اثرات سوءناشی از آن ادامه داد: در سال های قبل از 92 زمانی که انتهای کانالها بسته بود امکان خروج سیلاب از مجموعه وجود نداشت از این رو رطوبت نیز در بنا همیشه وجود داشت.

وی بیان کرد: چندی قبل فاز اصلی انتهای آبراهه های تخت جمشید باز شد از این رو امکان خروج سیلاب فراهم شده است. رضایی با بیان اینکه یکی از بلاهای اصلی تخریب آثار تاریخی آب است، گفت: آب برای بناهای تاریخی به عنوان یک بمب عمل می کند و به مرور می تواند بناهای خشتی و آجری را به طور کامل از بین ببرد از این رو باید حتی الامکان تدابیری اتخاذ شود که رطوبت و آب باعث از بین بردن سنگ نوشته ها و بناها نشود.

سرپرست پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد با اشاره به اینکه رطوبت بلای جان آثار تاریخی است، بیان کرد: طی چند مدت اخیر به منظور کنترل رطوبت در مجموعه تاریخی تخت جمشید تدابیر ویژه ای اتخاذ شده که از آن جمله می توان به کنترل میزان رطوبت در مجموعه با مانیتورینگ اشاره کرد.