محمد حسین ایمانی

دبیر اولین همایش بین‌المللی گردشگری کشور گفت: عدم توجه کمّی و کیفی به صنعت گردشگری در برنامه پنجم توسعه، روند اجرایی چند ساله اخیر را با وقفه مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا- منطقه خراسان، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو در گفت ‌وگو با ستاد رسانه‌ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران درباره توسعه جایگاه گردشگری در برنامه پنجم توسعه افزود: در این برنامه بر حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای بهره‌برداری از طرح‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی تأکید شده بود، اما به صنعت گردشگری توجه کمّی و کیفی نشده بود.

وی بیان کرد: گردشگری در کشورهای صنعتی موجب تنوع درآمدها و کاهش ناهماهنگی اقتصادی می‌شود و در کشورهای در حال توسعه فرصتی برای صادرات و کسب درآمد ارزی ایجاد می‌کند.

وی افزود: رایج‌ترین رویکرد گردشگری در جهان نگاه اقتصادی است، چرا که گردشگری به اشکال و در سطوح مختلف اشتغال ایجاد می‏‌کند علاوه‌بر آن موجبات افزایش درآمد ملی را نیز فراهم می‌آورد.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: مطلوب‌ترین اثر توسعه گردشگری خارجی، ارزی است که وارد کشور می‌شود و توجه به این امر مهم در برنامه پنجم توسعه دیده نمی‏شود.

نایب رییس انجمن علمی گردشگری ایران گفت: با وجود اینکه در بخش گردشگری از سایر برنامه‌های توسعه جلوتر بوده‌ایم، اما رشدی ناموزون و بی‏‌برنامه داشتیم که در بستر پایدار علمی و برنامه‌ریزی شده صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، سلسله مراتب علمی تدوین برنامه‌های توسعه دیده نمی‌شود، افزود: در این حوزه در عمل، شاهد آشفتگی و به هم ریختگی و نداشتن خط‏ مشی مشترک در برنامه‌ها بوده‏‌ایم که بعضی سیاست‏‌های اجرایی غلط نیز به آن‏ها دامن زده است.

ایمانی گفت: شاخص‌های تعیین شده و اهداف کمّی در عناوین اعتبارات بودجه‌ای در بیشتر موارد مطابق با اهداف مواد قانون برنامه و سیاست‌های ابلاغی در حوزه گردشگری طراحی نشده است، بلکه بودجه‌های در نظر گرفته شده برای اجرای وظایف اساسنامه‌ای و قانون تشکیل سازمان و حفظ وضع موجود بوده است.

وی، توسعه گردشگری را متضمن توجه به ابعاد توسعه در تمامی سطوح فردی، سازمانی و ملی دانست و اظهار کرد: پایداری توسعه گردشگری در گروی استفاده از منابع، هدایت سرمایه‌گذاری‌ها، سمت‌گیری پیشرفت فناوری و تغییر ساختاری و نهادی است که با نیازهای حال و آینده بشر سازگار باشد.

ایمانی خوشخو عنوان کرد: مسیر دست‏یابی به توسعه گردشگری از طریق در نظر گرفتن عوامل اولیه سیاست‏گذاری، صرف نظر از موضوع گردشگری و عوامل تخصصی گردشگری امکان‌پذیر خواهد شد، که به نظر می‌رسد هنوز فاصله قابل توجهی با آن داریم.

وی با بیان اینکه یک برنامه توسعه باید دارای مجموعه اهدافی منسجم، هماهنگ و سازگار با اوضاع و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور باشد، عنوان کرد: توجه به این اصل در کنار اصل تعیین اهداف خرد و عملیاتی به جای اهداف کلان می‏تواند برنامه‏ را دقیق و قابل اجرا نماید که باید در برنامه ششم به آن توجه شود.

دبیر اولین همایش بین‌المللی گردشگری ایران با توجه به برنامه 20 ساله (چشم‌انداز 1404)، تشکیل مرکز مطالعات ملی گردشگری ایران را مهم‏ترین پیشنهاد برای برنامه آینده دانست و افزود: یکی از معاونت‏‌های مهم این مرکز باید به آمار و اطلاعات گردشگری اختصاص یابد تا اطلاعات گردشگران داخلی و بین ‏المللی به صورت هفتگی، ماهانه، سالانه با شاخص‏ های مختلف استخراج و در اختیار محققان قرار گیرد.