مرتضی رحمانی

معاون گردشگری کشور درباره تامین امنیت و حقوق گردشگران با توجه به اتفاق اخیری که در کرمانشاه برای یک گردشگر خارجی رخ داد، ضمن دفاع از رویکرد ناجا در این‌باره گفت: رویکرد اخیر نیروی انتظامی برای دفاع از حقوق گردشگران به تعامل نزدیکتری با این سازمان منجر شده است. مواضع ناجا در حد همراهی است، منتهی باید ابزار و شیوه‌ها را هماهنگ کنیم.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، نشست خبری‌ با محوریت اطلاع‌رسانی درباره برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی سازمان ملل متحد برای زمینه‌سازی گردشگری پایدار در 22 مهرماه در تهران، امروز – سه‌شنبه – برگزار شد که در این نشست مدیر جدید روابط عمومی این سازمان نیز معارفه شد.

مسوول تامین امنیت گردشگران کیست؟

مرتضی رحمانی موحد در پاسخ به این سؤال که مسئولیت پرداختن به مشکلات گردشگران و تامین امنیت آن‌ها در داخل کشور (با توجه به اتفاقات اخیر و حمله و زورگیری در بیستون) با کدام دستگاه است؟ اظهار کرد: مسئولیت پرداختن به مشکلات گردشگران و امنیت مهمان بر عهده میزبان است. مثلاً وقتی به حضور حداکثری مهمانان در سطح مقامات ارشد کشورها در این سمپوزیوم بین‌المللی تأکید می‌شود، همه دستگاه‌ها باید حفظ حرمت و کرامت مهمان را برعهده بگیرند. مسئولیت اتفاقاتی هم که رخ می‌دهد باید بپذیرند.

او یادآور شد: متولی گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. ما در مکانیزم‌ها و ارتباط با دستگاه‌ها دائماً به این موضوع اشاره کرده‌ایم و جلسات زیادی داشته‌ایم. خوشبختانه رویکرد به همین سمت است. در هر حال اتفاقاتی که برای گردشگران خارجی رخ می‌دهد برای اتباع ایرانی هم پیش می‌آید. به تبع فضای گرم گردشگری باعث شده عده‌ای که دنبال ناهنجاری هستند از این فرصت استفاده کنند. قطعاً گردشگرانی که گروهی به ایران سفر می‌کنند کمتر دچار آسیب می‌شوند.

وی اضافه کرد: در هر حال باید از طرف آژانس‌ها که برنامه سفر گردشگران را تنظیم می‌کنند، جریان سفر مدیریت شود و نیروهای حافظ امنیت نیز رویکرد خود را بر تقویت حفاظت از مهمانان خارجی بگذارند تا مانع از تکرار چنین اتفاقاتی شویم.

رحمانی موحد سپس برای پیگیری سازمان از امنیت گردشگران مصداقی را آورد و گفت: سال گذشته یک گردشگر هنگ‌کنگی نیز دچار زورگیری شده بود و ما به سرعت مسئله را پیگیری و کمک کردیم، آنچه وظیفه ما است و به سازمان اطلاع داده می‌شود انجام می‌دهیم و حمایت معنوی و در صورت لزوم حمایت مادی می‌کنیم، اما آن بخش را که مطلع نشویم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

او یادآور شد: پلیس با تلاش مضاعف به دنبال حل این اتفاقات است، باید تلاش کنیم چنین اتفاقاتی مستمر نشود.

ناجا مدافع حقوق گردشگر است

خبرنگار ایسنا این نکته را متذکر شد که شرایط و اتفاقاتی که تا به حال برای گردشگران داخلی و خارجی رخ داده نشان می‌دهد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و یا دستگاه‌های دخیل مثل نیروی انتظامی آنچنان که باید پیگیر تأمین حقوق و امنیت گردشگر نیستند و یا اگر هستند این اتفاقات روشنگری نمی‌شود و در لفافه است. اتفاقاتی مثل زورگیری و حمله به گردشگران داخلی و خارجی در چند ماه گذشته نشان داده که گردشگر اگر نتواند مسئله را از طریق پلیس حل کند مرجع دیگری برای پیگیری این موضوع ندارد.

رحمانی موحد در پاسخ از رویکرد اخیر ناجا در این‌باره دفاع کرد و گفت: این رویکرد به تعامل نزدیکتری برای دفاع از حقوق گردشگر منجر شده است.

وی اضافه کرد: ستاد هماهنگی خدمات سفر که طبق مصوبه دولت تشکیل شد، پیام روشنی را به همه دستگاه‌ها داد که در تعامل و زیر چتر گردشگری می‌توانند چنین مسائلی را پیگیر شوند و اقدامات منفرد نتیجه‌بخش نخواهد بود. بعضی این پیام را به خوبی حس کرده‌اند و بعضی با تأخیر به این پیام می‌پیوندند که از آن‌ها خواهش می‌کنم سطح تعامل خود را بیشتر کنند.

او تأکید کرد: رویکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، صحبت، تعامل و همکاری است. امیدوارم به زودی شاهد اعلام نتیجه روشنی از همکاری‌ها باشیم.

سفر 35 هزار گردشگر خارجی در 5 ماه

معاون گردشگری کشور در ادامه سخنانش با اعلام آمار تورهای گردشگری که در پنج‌ماه نخست به ایران سفر کرده‌اند افزود: در این مدت بیش از 35 هزار گردشگر با تور به ایران سفر کرده‌اند که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته این آمار 204 درصد رشد داشته است.

او درباره مرجع آمارگیری این سازمان اظهار کرد: آمارها معمولاً از چند مرجع پلیس مهاجرت، گمرک و دفاتر گردشگری تهیه می‌شود، اما آماری که مورد استناد ما است آمار تهیه شده از دفاتر خدمات مسافرتی است.

وی در مقابل درخواست یکی از خبرنگاران برای ارائه آمار ورود و خروج کشور در شش ماهه نخست امسال گفت: آمار ورود و خروج 1.5 تا 2 میلیون نفر بوده است. هیچ جای دنیا یک ماهه آمار نمی‌دهند، آن‌ها سر سال آمار را درست و تحلیل‌شده ارائه می‌دهند.

او اضافه کرد: منبع اصلی آمارگیری ما پلیس مهاجرت و پایه آمار تورهای ورودی است که تورهای گردشگری ویزا و کد این پلیس را گرفته‌اند. این آماری است که من می‌توانم دقیق اعلام کنم، آمار گردشگرانی که دسته‌جمعی به ایران سفر می‌کنند. البته خیلی‌ها هم انفرادی می‌آیند که برای آمارگیری آن‌ها باید فرم‌هایی تهیه شود، کاری که در گذشته انجام می‌شد.

رحمانی موحد همچنین یادآور شد: آمار یکی از چالش‌های گردشگری کشور است که باید از نظام ملی اقماری احصاء شود. کارگروه بازبینی مطالعات گذشته کارش را آغاز کرده تا این نظام را سامان دهد، هرچند ایجاد نظام اقماری و آماری همکاری سایر دستگاه‌ها را می‌طلبد.

هتل‌ها از وظیفه خود خارج نشوند

وی در ادامه با یادآوری این نکته که هتل‌های کشور تا سال 2015 رزرو شده‌اند در پاسخ به این سؤال که آیا در شهری مثل اصفهان همه هتل‌های یک تا پنج ستاره تا آن سال پر شده‌اند؟ گفت: چنین اطلاعی ندارم، اما از هتل‌ها انتظار دارم در این دوران شکوفایی و رونق گردشگری سال‌هایی را که به این شکل نبوده است و همچنین همکاران سطح اول خود که تورآوران بوده‌اند را فراموش نکنند.

او ادامه داد: لازم است هتل‌ها با برنامه‌ریزی به موقع مسیر را به سمت روش‌هایی که باعث آزردگی، بی‌برنامگی و نرسیدن به تعهدات خارجی می‌شود سوق ندهند.

معاون گردشگری با تأکید بر لزوم ساماندهی بخش‌های خدماتی گردشگری به هتل‌داران اخطار داد که وظایف‌شان مهمان‌داری است نه تورگردانی و در ادامه بیان کرد: گاهاً دیده می‌شود برخی هتل‌ها تمایل دارند در کنار اقامت، تور هم اجرا کنند. این وظیفه آن‌ها نیست. وظیفه دفاتر خدمات مسافرتی اجرای سفر و تور است.

وی درباره بودجه این سازمان برای بازاریابی گردشگری بدون اینکه رقمی را اعلام کند گفت: حضور در بازارها و ارائه ایران در سطح کیفی و استاندارد یکی از اولویت‌های سازمان است که متناسب با بودجه و امکانات حرکت می‌کنیم.

معاون گردشگری در پاسخ به این سؤال که چرا دفتر آمار و برنامه‌ریزی که سال 82 در این سازمان فعال بود، غیرفعال شده و برنامه‌ای برای آن وجود ندارد گفت: ما دفتر آمار و برنامه‌ریزی را در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داریم و از روابط عمومی خواهش می‌کنم این دفتر را به خبرنگاران نشان دهد.

او سپس برنامه‌های این سازمان را در هزینه‌کرد بودجه بخش بازاریابی مثال زد و افزود: حضور در نمایشگاه‌ها با مشارکت بخش خصوصی، روابط دوجانبه با سایر کشورها و اجرای تورهای آشناسازی از جمله برنامه‌های بازاریابی است.

رحمانی موحد به این سؤال که چرا رقم مشخصی را از بودجه بازاریابی و تبلیغات اعلام نمی‌کند، پاسخ داد: من نمی‌توانم رقمی را بگویم، این بودجه میلیاردی است و کم نیست. کارهای زیادی است که انجام می‌دهیم و امیدوارم بتوانیم این رقم را استخراج و اعلام کنیم.

هزینه تیزرهای تبلیغاتی در شبکه‌های خارجی به گردن ما افتاده

او در حاشیه این نشست هم در پاسخ به سؤالی درباره نتیجه توافقنامه‌های دولت قبل برای پخش تیزرهایی از ایران در شبکه‌های بین‌المللی اظهار کرد: در گذشته چنین توافقی شده بود و تیزرهایی هم از ایران پخش شده که بابت آن پولی از طرف سازمان در دولت قبل پرداخت نشده، از زمانیکه ما به این سازمان آمده‌ایم آن شبکه خارجی مدام نامه‌نگاری و درخواست مبلغ توافق شده را می‌کند.

رحمانی موحد در پاسخ به سؤال دیگر ایسنا درباره نتیجه اولویت‌های بخش گردشگری در برنامه ششم توسعه که در حال تنظیم است و ظاهراً بخش‌هایی از آن آماده شده توضیح داد: برنامه ششم کار چندوجهی است که کمیته‌های مختلفی برای آن تشکیل شده، در سطح کلان سازمان نیز کمیته‌ای درباره بودجه‌ریزی نیز تشکیل شده که موازی این بحث‌ها را پیگیری می‌کنند.

او با یادآوری این نکته که سیاست اصلی در برنامه ششم توسعه گردشگری به عنوان صنعت مولد و پایدار است افزود: برش‌هایی از این سیاست کلان تعریف کردیم که توسعه منابع و جاذبه‌ها، استفاده از منابع انسانی و استفاده از تورهای آشناسازی از آن جمله است.

به گفته رحمانی موحد این طرح‌ها در مرحله بررسی است و برنامه اوایل راه را می‌گذراند و هنوز آماده نشده است.

قطار گردشگری بدون اطلاع وارد شد

وی در ادامه سخنانش با اشاره به ورود نخستین قطار گردشگری به ایران اظهار کرد: من به عنوان معاون گردشگری بعد از ورود این قطار متوجه آن شدم، در حالیکه ما برنامه‌ریزی‌هایمان برای ورود گردشگران ریلی از اروپا و مبدأ مجارستان بود که آخر مهرماه اتفاق می‌افتد.

معاون گردشگری اضافه کرد: پس از بررسی متوجه شدیم این قطار توسط یک دفتر گردشگری که مستقل اقدام کرده به ایران وارد شده است. با توجه به اثرگذاری چنین رویدادهایی اگر این برنامه‌ها در یک تعامل انجام شود، قطعاً حمایت‌ها و کمک‌های بیشتری می‌توان داشت و مشکلاتی که هنگام ورود و توقف‌ها پیش می‌آید جلوگیری خواهد شد و چهره بهتری از خدمات کشور به گردشگران ارائه می‌شود.

او درباره برنامه‌های این معاونت به مناسب برگزاری رالی پاریس – پرسپولیس که نخستین آن حدود چهل، پنجاه سال پیش برگزار شد اظهار کرد: ما علاوه بر این رالی پیشنهادات جذاب دیگری را داریم که باعث معرفی ایران با اثرگذاری بیشتری می‌شود. پیشنهاداتی که هم‌اکنون روی میز من است و نیازمند هماهنگی‌های درون‌دستگاهی. این رالی قطعاً با مدیریت حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود و هماهنگی‌ها برای آن در حال انجام است.

حضور نماینده بانک جهانی در سمپوزیوم گردشگری تهران

معاون گردشگری در این نشست همچنین درباره سمپوزیوم بین‌المللی سازمان ملل متحد برای زمینه‌سازی گردشگری پایدار که با حضور نماینده این سازمان و همچنین بانک جهانی در ایران برگزار می‌شود توضیح داد: در اجلاس ریو +20 در سال 2012 توجه به برنامه‌ریزی شهری و محلی و ارتباط آن با تنوع زیستی و توسعه پایدار گردشگری بین کشورها تصویب شد. در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2013 نیز این موضوع به تصویب اعضای مجمع رسید. نماینده ایران در سازمان ملل پیشنهاد برگزاری این سمپوزیوم را با مشارکت بخش توسعه اجتماعی سازمان ملل متحد (UNDESA) مطرح کرد. با وزارت خارجه به عنوان یکی از همکاران سازمان در برگزاری این سمپوزیوم مشورت شد و سرانجام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پذیرفت مجری و شریک سازمان ملل در این سمپوزیوم باشد.

او با یادآوری اینکه مباحث علمی در حوزه نظری و کارشناسی در سمپوزیوم بررسی می‌شود و خروجی آن برای استفاده در اختیار بخش‌های دولتی و غیر دولتی قرار می‌گیرد اظهار کرد: در این سمپوزیوم که از 22 تا 24 مهرماه در سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود، «گردشگری پایدار» به عنوان موضوع اصلی سمپوزیوم انتخاب شده و همه فعالیت‌های جانبی که به این حوزه کمک می‌کند موضوعات فرعی و مکمل هستند که در هشت پنل تخصصی آن بررسی می‌شوند.

رحمانی موحد این سمپوزیوم را فرصتی مناسب برای تقویت توسعه گردشگری دانست و افزود: خروجی مباحث آن حتماً به توسعه گردشگری پایدار ما کمک می‌کند.

به گفته او در این سمپوزیوم از رییس‌جمهور ایران برای شرکت در افتتاحیه دعوت شده و معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، نماینده بانک جهانی و 22 کارشناس ‌UNDESA نیز حضور خواهند داشت.

او درباره خروجی این سمپوزیوم که چگونه لازم‌الاجرا خواهد بود گفت: کاری که در سطح بین‌المللی و با مشارکت سازمانی بین‌المللی صورت می‌گیرد تابع الزامات و ضوابط خاص است. سمپوزیوم با یک میتینگ و نشست فرق می‌کند که در انتهای آن بیانیه‌ای صادر شود و اعضا حمایت خود را اعلام کنند. این سمپوزیوم فرصتی برای ارائه دیدگاه‌ها و ظرفیت‌ها است.

رحمانی موحد درباره بودجه این سمپوزیوم و همچنین میزان مشارکت سازمان ملل متحد در تامین آن اظهار کرد: بودجه چنین سمپوزیومی وقتی می‌خواهد تصویب شود، نیازمند گزارش توجیهی، مصوب دولت و برنامه‌ریزی کشور است که این مسیر طی شده. سهم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بودجه این سمپوزیوم 100 تا 150 میلیون تومان تعریف شده است.

وی اضافه کرد: سهم مشارکت از بخش خصوصی افزایش داده شده تا سهم دولت کاهش یابد چرا که خروجی به همین مؤسسات خصوصی برمی‌گردد.

معاون گردشگری همچنین درباره شکل سفر مقامات دعوت شده و کارشناسان داوطلب به ایران توضیحاتی داد تا توجیهی در هزینه‌کرد بودجه باشد و در ادامه گفت: کارشناسان UNDESA با هزینه این بخش به ایران سفر می‌کنند. ما مهمانان ویژه‌ای را دعوت کرده‌ایم که اگر در سطح مقامات ارشد آمدند باید میزبان آن‌ها باشیم. در اجلاس‌هایی که چنین سطحی ندارد معمولاً یک مهمان با حداقل چهار همراه دعوت می‌کنند. اخیراً اجلاس راه ابریشم چین نیز سه سهمیه به ایران داد که هزینه بلیط سفر را هم مهمانان باید تقبل می‌کردند. ما در این سمپوزیوم چنین نگاهی نداشتیم.

وی گفت: نگاه تخصصی و برنامه‌ریزی کارشناسی با حداکثر صرفه‌جویی، رویکرد ما در این سمپوزیوم بین‌المللی بوده است.

به گزارش ایسنا، ضیائی‌پرور، مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که حدود یک هفته است حکمش را از رییس این سازمان دریافت کرده در این نشست که فرصتی برای تودیعش شد، سیاست‌هایش را به صورت جزئی تشریح کرد.

او تعامل و آشتی با رسانه‌ها و همچنین ارتباط زنده و مستقیم را از سیاست‌های اصلی و اعتقادش ذکر کرد.