مسعود سلطانی‌فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به رونق بحث گردشگری کشور و توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش و همچنین رشد ورود گردشگران خارجی برای استفاده از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی ایران گفت: گردشگری می‌تواند موتور محرکه خروج اقتصاد ما از رکود باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسنا، مسعود سلطانی‌فر در اختتامیه همایش ملی روز روستا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه رویکرد دولت رونق و خروج از رکود است خاطرنشان کرد: تلاش در جهت آبادانی کشور با استفاده از ظرفیت‌های مختلف یکی از مهمترین برنامه‌های دولت یازدهم در زمینه‌ی ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود است که در این راستا پرداختن به موضوع گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های فراوان این بخش بسیار می‌تواند موثر باشد.

وی با اشاره به این که ایران به لحاظ جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی جزء 10 کشور بزرگ دنیا است افزود: در بخش گردشگری روستایی هم موفقیت‌های بسیار خوبی را در کشور شاهد بوده‌ایم.

رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی با اشاره به رویکرد خوب دولت و رئیس جمهور در عرصه‌ روابط بین‌الملل و ادبیات بسیار مناسب در تعامل با دنیا تصریح کرد: شاهد رشد قابل توجه ورود گردشگران مختلف از کشورهای اروپایی، اسلامی و عربی به کشور هستیم و امروز بسیاری از مراکز اقامتی در تهران، اصفهان، شیراز و یزد تا چند ماه آینده توسط تورهای ثبت نام شده‌ خارجی رزرو شده‌اند و از جهت مکان اقامتی به شدت در فشار هستیم.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه یکی از شاخه‌های مهم گردشگری در دنیا، گردشگری طبیعی و روستایی است اظهار کرد: گردشگری روستایی در کشور ما سابقه‌ی زیادی ندارد، ولی به سرعت در حال رشد است.

وی با اشاره به این که در گذشته کویر در کشور ما به عنوان یک مشکل قلمداد می‌شد گفت: امروز کویر از جاذبه‌های مهم برای گردشگران اروپایی است و هر ساله صدها تور کویرنوردی از داخل و خارج کشور داریم.

سلطانی‌فر با اشاره به این که گردشگری طبیعی و روستایی در کشور ما رشد کرده است افزود: هر ساله پذیرای هزاران و ده‌ها هزار نفر از گردشگران مختلف داخلی و خارجی هستیم، چرا که شهرنشینان امروز به شدت به دنبال گذراندن اوقات آرامش خود در یک محیط کاملا طبیعی هستند.

این مقام مسئول با اشاره به این که عرصه‌ی گردشگری امروز بسیار اشتغال‌زا و درآمدزا و پررونق است تاکید کرد: باید از این ظرفیت قابل توجه استفاده کنیم و دولت بنا دارد با آموزش در این رابطه برای ساکنان روستاها بتواند به رشد و توسعه‌ گردشگری روستایی کمک کند. با توجه به این که سرمایه‌گذاری این بخش بسیار محدود است و با اختصاص منابع محدود می‌توان اقامت‌گاه‌های مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: برای کار تبلیغات و اطلاع‌رسانی با وزارت ارتباطات تفاهمی داشته‌ایم تا از طریق کلیه دفاتر مخابراتی روستایی به عنوان دفاتر اطلاع‌رسانی استفاده کنیم.

وی افزود:‌ پرتال جامع گردشگری کشور ظرف یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود و در آن به معرفی 2 هزار جاذبه گردشگری روستایی پرداخته‌ایم.

سلطانی‌فر همچنین به ظرفیت صنایع دستی کشور اشاره کرد و گفت: این صنعت نیاز به فناوری و مواد اولیه خارجی ندارد و با سرمایه‌گذاری اندک می توانیم شغل ایجاد کنیم و از طریق صادرات آن موجب ارزآوری برای کشور شویم.