گردشگری

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت گفت: صنعت گردشگری با تمام پتانسیل‌های خود برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال نیازمند حمایت و باور لازم از سوی مدیران کشوری است.

منطقه گیلان، دکتر منصف در اولین همایش تقدیر از حامیان مالی صنعت گردشگری استان گیلان که در هتل کادوس رشت برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه تاکنون شناخت دقیق و رسیدن به باورهای لازم به منظور تکیه بر اقتصاد گردشگری از سوی مدیران شکل نگرفته است که به باور نرسیدن را می‌توان نتیجه فقدان دانش و شناخت کافی از صنعت عظیم گردشگری و روند رشد پرسرعت آن در سطح جهان دانست.

وی با اشاره به تغییرات گسترده آب و هوایی در جهان، از روند رشد این پدیده نامطلوب ابراز نگرانی کرد و افزود: تغییرات آب و هوایی کره زمین، سوراخ شدن لایه ازون، گرم شدن کره زمین، ذوب شدن یخ‌های قطبی و از بین رفتن گونه‌های جانوری و تنوع زیستی، هر کدام خسارت فراوانی را بدنبال دارند که اهمیت این مهم به دلیل تاثیرات گسترده خود در زمینه‌های گوناگون، در سازمان ملل نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

منصف، شیوه و سبک زندگی انسان را عاملی اساسی در بروز مشکلات زیست محیطی برشمرد و افزود: برای رفع مشکلات آب و هوایی، نیازمند اصلاح سبک زندگی انسان در سراسر جهان هستیم.

وی با تشریح رابطه تغییرات زیست محیطی و رونق گردشگری اظهار کرد: تکیه بر جاذبه‌های طبیعی و توجه به ویژگی‌های زیست محیطی منحصربفرد در هر منطقه از عوامل اصلی جذب گردشگر به شمار می‌رود و به نوعی می‌توان با دقت در حفظ اکوسیستم موجود، علاوه بر تداوم حیات طبیعت، از این مهم برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی نیز بهره برد.

منصف با اشاره به شعار سازمان جهانی جهانگردی در سال 2014 مبنی «گردشگری و توسعه جوامع محلی»، تعامل اجتماعی را رمز توسعه صنعت توریسم برشمرد و با تاکید بر حفظ منافع مردم به عنوان لازمه دستیابی به توسعه، بار دیگر اهمیت حفظ سلامت اکوسیستم را گوشزد کرد.

مدیر مسئول مجله مدیریت جهانگردی با اشاره به اختصاص 9 درصد از تولید ناخالص ملی و کسب 6 تیلیارد دلار درآمد سالانه جهانی از صنعت گردشگری، از وجود 120 میلیون شغل مستقیم و 125 میلیون شغل غیرمستقیم در این صنعت عظیم گفت و تصریح کرد: در حال حاضر از هر 11 شغل موجود در جهان، یک شغل مرتبط با گردشگری بوده و در سال 2012، بیش از 3 میلیارد دلار درآمد روزانه از این صنعت بدست آمده است که مجموع این موارد، اهمیت صنعت گردشگری و لزوم توجه هرچه بیشتر به آن را برای کشورهای در حال توسعه مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی از مسیر صحیح دولت یازدهم در بحث رونق گردشگری گفت و افزود: اقدامات مقدماتی موثری در راستای سوق دادن اقتصاد به سوی کسب درآمد از گردشگری ورودی صورت گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با تاکید بر لزوم اولویت بندی بازار گردشگری از اهمیت شناسایی دقیق این بازار از سوی سرمایه گذاران گفت و تصریح کرد: باید سریع ترین، ساده ترین و ارزان ترین مسیر برای توسعه گردشگری مورد بررسی قرار گیرد که با توجه به ماهیت اسلامی کشورمان، در این زمینه می توان «گردشگری حلال» را به عنوان اولویت اول مورد بحث قرار داد.

وی، گردشگری حلال را مفهومی تازه و ناآشنا در کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: روند رو به رشد گردشگری مسلمانان با توجه به کسب 126 میلیارد دلار درآمد جهانی از این شاخه در سال 2012 جای تأمل دارد. با توجه به پیش‌بینی‌های جهانی مبنی بر اینکه گردشگری مسلمانان بزرگترین بازار توریسم را در سال 2017 به خود اختصاص می‌دهد، لازم است جایگاه کشورمان به عنوان کشوری اسلامی و برخوردار از پتانسیل‌های فراوان در این زمینه به خوبی مشخص شود.

“گردشگری سلامت”، دومین اولویتی بود که منصف به آن اشاره کرد و افزود: با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر پزشکی و نیز وجود ظرفیت‌های عظیم طبیعی در کشورمان، متاسفانه اقدام موثری برای جهشی عظیم در این شاخه از گردشگری صورت نگرفته است که در صورت تحقق آن، گیلان با دارا بودن شرایط منحصر بفرد خود در سطح خاورمیانه می‌تواند بازار خوبی از این صنعت را به خود اختصاص دهد.

“گردشگری نوستالژی”، اولویت سوم گردشگری بود که منصف به آن اشاره کرد و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و ورود ارز به کشورمان را از سوی هموطنان مقیم سایر کشورها که به قصد مرور خاطرات خود وارد کشور می‌شوند را از جمله مزایای تحقق این طرح عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، سخنان دکتر مرتضی طالع ‌ماسوله، مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و نیز تقدیر از حامیان مالی صنعت گردشگری استان گیلان بخش دیگری از برنامه‌های این همایش بود.