گردشگری

غربالگری 1168 منطقه نمونه گردشگری با روی کار آمدن دولت روحانی و همچنین دور جدید فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درحالی آغاز شد که پیش‌بینی می‌شود در حالت خوش‌بینانه فقط حدود 200 منطقه‌ نمونه گردشگری از بین مناطقی که بدون نظر کارشناسی در هشت سال فعالیت دولت قبل مصوب شدند، به فرجام برسند.

جلال تاجیک، مدیرکل مناطق نمونه گردشگری و زیرساخت در معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی غربالگری 1168 منطقه نمونه گردشگری که بیشترین مصوبه را در دولت احمدی‌نژاد داشتند، به خبرنگار گردشگری ایسنا‌ گفت: ما در میانه‌ سامان‌دهی این مناطق هستیم و هنوز به انتهای کار نرسیده‌ایم. هفته‌ای دو منطقه‌ی نمونه گردشگری را به تهران دعوت می‌کنیم تا اوضاع و شرایط بررسی شود.

وی اظهار کرد: باید واقعیت‌ها و شرایط را درباره‌ی اراضی که واقعا امکان تبدیل شدن به منطقه نمونه گردشگری را ندارند، با مردم آن منطقه‌، مسؤولان استان و نمایندگان مجلس در میان بگذاریم.

او درباره‌ی اینکه آیا قرار است از 1168 منطقه نمونه‌، مناطقی حذف و یا بایکوت شود؟ گفت: ما منطقه‌ای را حذف نمی‌کنیم‌، چون آن‌ها مصوبه دولت را دارند و هم جوامع محلی انتظاراتی دارند، اما می‌توانیم فعلا آن مناطقی را که مشکل ندارند و تاحدی فعال هستند، سامان‌دهی و فعال‌تر کنیم.

به گفته‌ی تاجیک‌، در حال حاضر از 1168 منطقه نمونه فقط 24 منطقه در حال فعالیت هستند که این آمار بسیار پایینی است.

وی ادامه داد: در دور دوم سفرهای استانی احمدی‌نژاد بالغ بر 520 منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شدند‌، اقدامی که غیرکارشناسی بود‌، آیا می‌دانید در دوره خاتمی فقط هفت منطقه نمونه انتخاب شد و امروز این آمار به 1168 منطقه رسیده است؟!

مدیرکل مناطق نمونه گردشگری و زیر ساخت در معاونت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: ما به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم این مناطق را افزایش دهیم‌، می‌خواهیم آن‌ها را سامان‌دهی کنیم و چندین ماه است که دنبال این کار هستیم.

او درباره‌ی این‌که با توجه به دعوت از دو منطقه در هفته که تعداد آن‌ها در سال به 96 منطقه می‌رسد، آیا قرار است فقط همین تعداد منطقه در پایان به فرجام برسند و به طور کل پروسه‌ی ارزیابی همه‌ مناطق نمونه چقدر زمان می‌برد؟ اظهار کرد: تکلیف بخشی از مناطق اکنون روشن است، چون بخشی از این مناطق جزو مناطق چهارگانه‌ محیط زیست، مناطق امنیتی و طبیعی به‌شمار می‌آیند که با توجه به شرایط آن‌ها خودمان هم داوطلب این مناطق نمی‌شویم. ما این مناطق را فعلا کنار می‌گذاریم تا به فعال‌ترها رسیدگی کنیم و کار آن‌ها را پیش ببریم.

وی افزود: مناطقی که اکنون از آن‌ها دعوت می‌شود‌، آن‌هایی هستند که در میانه‌ی راه قرار دارند‌ و در شورای معماری و شهرسازی و کارگروه استان مطرح شده‌اند، تاییدیه‌ی کارگروه زیربنایی استان را گرفته‌اند و مجوز استان را دریافت کرده‌اند؛ اما در میانه راه به مشکل برخورده‌اند.

تاجیک گفت: اگر به 200 منطقه نمونه گردشگری به معنای واقعی که با اهداف سال 82 و در ابتدای این سیاست ترسیم شده است برسیم، هم مردم و هم گردشگران راضی خواهند بود. این بهتر از 1168 منطقه‌ی نمونه‌ای است که فاقد برنامه‌ی‌ریزی کارشناسی است.