ولی‌الله سیف

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد، یک درصد از رشد 4.6 درصدی اقتصاد کشور در سه ماهه نخست امسال به صنعت گردشگری و هتلداری اختصاص دارد، در حالی که سهم صنعت و معدن از این رشد 1.5 درصد است.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری ایسنا، «ولی‌الله سیف» در همایش تجلیل از 200 سرمایه‌گذار صنعت گردشگری با اشاره به تأکید‌های مداوم رئیس جمهور بر توسعه گردشگری اظهار کرد: این واقعیتی است که رئیس جمهور در بحث‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی بدون استثنا بر صنعت گردشگری تأکید دارد. به نظرم این بخش ظرفیت‌هایی دارد که به هیچ وجه از آن استفاده نشده است.

او با بیان اینکه در گزارش‌های موجود رتبه ایران در جاذبه‌های گردشگری بالا اما سهم آن از تعداد گردشگران خالی است، افزود: براساس آمارهای منتشر شده 2.8 درصد از شاغلان دنیا به گردشگری اختصاص دارد، در حالیکه این آمار در ایران 2.7 درصد است. گردشگری 11 درصد اشتغال غیرمستقیم دارد که این آمار در ایران هفت تا هشت درصد است و این نشان دهنده آن است که ما در کشور ظرفیت زیادی داریم که رشد بالا در این صنعت می‌تواند اتفاق افتد.

«سیف» در ادامه به گزارش تحول اقتصادی کشور که چند روز پیش مشخص شد اشاره کرد و گفت: براساس این گزارش جهت‌گیری و مسیر حرکت دولت درست و دقیق است. از آمارها استنباط می‌شود اقتصاد ما قابل پیش‌بینی شده که قبلا این‌طور نبود. این شرایط برای سرمایه‌گذاری خیلی اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنم شرایط اقتصاد امروز را اگر با یک سال گذشته و حتی عقب‌تر از آن با توجه به التهابات و نوسانات بازار و نرخ ارز مقایسه کنید کاملا مشخص می‌شود که در گذشته هیچکس نمی‌توانست فضای اقتصادی کشور را پیش‌بینی کند. در آن فضا کسی نمی‌توانست سرمایه‌گذاری کند و یا اگر کسی وارد می‌شد به سمت سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت می‌رفت.

او سپس گفت: از رشد اقتصادی 4.6 درصدی که در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حاصل شده یک درصد به صنعت گردشگری و هتل‌داری اختصاص دارد و 1.5 درصد دیگر به صنعت و معدن مربوط می‌شود. این نشان‌دهنده وزن گردشگری در اقتصاد کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: در دوره‌های گذشته سهم گردشگری نیز با وجود خلأ‌ها و ظرفیت‌های استفاده نشده عمده بود. سهمی که در آینده حتما می‌تواند بیشتر شود.

سیف در گزارش دیگری از وضعیت تورم کشور گفت: نرخ تورم کشور در پایان شهریور 21.1 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه 14.4 درصد بوده است. در 20 سال گذشته متوسط نرخ تورم ماهیانه 1.54 درصد و این نرخ در یک سال گذشته 1.1 درصد بوده است. در حالی که متوسط نرخ تورم ماهیانه در سال قبل 3.5 درصد بوده است.

وی اضافه کرد: این آمارها نشان دهنده حرکت درست اقتصاد کشور است و امیدواریم مردم این موضوع را درک کنند، چون گاهی گفته می‌شود ما این آمارها را درست لمس و درک نمی‌کنیم. این در حالی است که معنی تورم پایین، ارزان‌ شدن نیست؛ بلکه منظور کاهش سرعت افزایش قیمت است که این شرایط اقتصاد را به سمت تعادل می‌برد.

او همچنین به نرخ ارز اشاره کرد و افزود: متوسط نرخ ارز در یک سال گذشته نسبت به مدت زمان مشابه هشت درصد ارزان‌تر شده است. این در شرایطی است که دامنه نوسانات قیمت ارز 67 درصد پایین آمده و این ثبات اقتصادی را نشان می‌دهد.

سیف در ادامه سخنانش با اشاره به وضعیت تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های گردشگری از طریق بانک‌ها گفت: قاعدتا باید تأمین مالی بلند مدت از طریق بازار سرمایه انجام شود، چرا که نظام بانکی کارش تأمین مالی کوتاه مدت است. اما به دلیل عدم رشد کافی بازار سرمایه، اقتصاد ما بانک محور است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ما بانک توسعه‌ای نداریم که از محل منابع دولتی با نرخ ارزان به بخش‌های خاص تسهیلات بدهد، اما مکانیزم صندوق توسعه ملی جایگزین شده تا با نرخ ترجیهی 16 درصد آن نقش را ایفا کند.

رئیس کل بانک مرکزی سپس به اهداف معین شده در بسته خروج از رکود که اکنون در مجلس در حال بحث است اشاره کرد و افزود: در این بسته برای نظام بانکی سه اولویت تعیین شده است. اولویت نخست و اصلی تأمین سرمایه در گردش است؛ یعنی اگر کل منابع بانکی فقط به این نیاز رسید نباید با اولویت‌های بعدی کاری داشته باشد.

وی ادامه داد: حجم تسهیلات پیش‌بینی شده در سال 93 که می‌تواند پرداخت شود 280 هزار میلیارد تومان است که حدود 50 درصد آن نگهداشت وضعیت موجود یعنی تأمین سرمایه در گردش است چرا که تزریق جدید آنچنانی وجود ندارد.

به گفته او، اولویت دوم برای پروژه‌های نزدیک به اتمام است که 80 تا 90 درصد کار را کامل کرده‌اند و از طریق نظام بانکی سعی می‌شود این پروژه‌ها سریع‌تر به چرخه تولید برسند.

سیف گفت: نظام بانکی اولویت سوم را به هیچ وجه در سال 93 نمی‌تواند اجرا کند چرا که این اولویت به پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری برمی‌گردد و نظام بانکی در شرایط موجود نمی‌تواند توجیه آن‌ها را بررسی کند.

وی به موضوع مطالبات معوقه برخی پروژه‌ها در سیستم بانکی اشاره کرد و افزود: گفته شده برخی از پروژه‌های گردشگری به دلیل مطالبات معوقه گذشته به لیست سیاه رفته‌اند و اعطای تسهیلات بانکی جدید به آن‌ها منوط به حل و فصل معوقه گذشته است ولی ما به بانک‌ها تأکید کردیم اگر پروژه‌ای بدهی معوقه دارد اما محرز است که می‌تواند با دریافت تسهیلات جدید بازدهی و پرداخت داشته باشد، تسهیلات را پرداخت کنند. اما اگر پروژه‌ای نارسایی مالی شدید دارد لازم است مشکل آن ریشه‌ای بررسی شود. با این حال بانک‌ها آمادگی دارند منابع مالی پروژه‌های اشتغال‌زا و رونق بخش را تأمین کنند.

سیف درباره ضعف تخصص کارشناسان بانکی درباره پروژه‌های گردشگری اظهار کرد:‌ بانک‌ها مشکلی از این نظر ندارند. اطلاع دارم برخی از بانک‌ها به شدت درگیر پروژه‌های گردشگری بوده‌اند و حجم زیادی تسهیلات پرداخت کرده‌اند. حال ممکن است برخی از بانک‌ها به دلیل نگرفتن پاسخ مثبت از پروژه‌ای مسیر را ادامه نداده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان سخنانش تأکید کرد: خروج از رکود در سال 93 عملیاتی می‌شود و سال 94 به سمت افزایش پروژه‌های سرمایه‌گذاری می‌رود.