مسعود سلطانی فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: هدف‌گذاری دولت یازدهم استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های ملی غیر نفتی است و قطعا گردشگری می‌تواند موتور محرک خروج اقتصاد کشور از رکود باشد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا‌، مسعود سلطانی‌فر در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری‌ که با حضور متخصصان‌، شخصیت‌ها و فعالان گردشگری و همچنین با دعوت ویژه از رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان برگزار شد،‌ اظهار کرد: امکان رشد در بخش گردشگری با فراهم کردن سرمایه‌ به ویژه در بخش خصوصی وجود دارد و در شرایطی که کشور یک رکود چند ساله کمرشکن را در اقتصاد پشت سر گذاشت،‌ قطعا گردشگری می‌تواند موتور محرک خروج اقتصاد از این رکود باشد.

وی سپس با اشاره به اهداف چشم‌انداز 20 ساله گردشگری که در سال‌های نخست آن چنان که باید محقق نشده است گفت: براساس این چشم‌انداز تا افق 1404 باید 20 میلیون گردشگر و 25 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم. اگرچه در سال‌های گذشته تراز گردشگری خوب نبوده است، اما قطعا در فاصله 11 سال تا پایان چشم انداز می‌توان به این اهداف دست یافت.

وی در ادامه مراسم که صبح امروز – 5 مهر -در سالن اجلاس سران برگزار شد، به مشکلات کنونی بخش گردشگری اشاره کرد و افزود: مشخص نشدن سهم بخش خصوصی‌، کمبود اقامتگاه‌، ضعف سیستم حمل و نقل و ضعف گردشگری داخلی‌ از جمله مشکلات موجود برای ورود گردشگران جدید است. اما مهم‌ترین مشکل نگاه گردشگران خارجی درباره ایران است.

وی اضافه کرد: آنها بر این باور هستند که در ایران احساس ناامنی سیاسی و مخاطره وجود دارد. اگرچه رسانه‌های غربی در تامین این نگاه نقش بسزایی داشتند، اما می‌توان با تبلیغات بهبود اوضاع گردشگری داخلی و همراهی دفاتر خدمات مسافراتی زمینه جذب گردشگران جدید را فراهم کرد.

به گفته معاون رئیس جمهور، نگاه فرابخشی در صنعت گردشگری و تجمیع عزم دستگاه‌ها از راهکارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شرایط موجود برای رفع چنین مشکلاتی است.

سلطانی‌فر ادامه داد: بر اساس گزارش‌های موجود، آینده‌ی صنعت گردشگری برای سرمایه‌گذاری ملی روشن است و رقابت جهانی بر سر تصاحب بازارهای آن جدی شده است. هدف‌گذاری دولت یازدهم هم استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های ملی بیشتر از منابع نفتی است.

وی ادامه داد: ما قصد داریم از طریق گردشگری نرخ اشتغال را به تدریج و با طمانینه پایدار و مستمر کنیم. گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که به ایجاد درآمد پایدار نیز کمک می‌کند.

او در ادامه سخنانش به ضعف ساختار گردشگری داخلی اشاره کرد و افزود: بسیاری از رفتارهای گردشگری ما مثل هجوم خودروها‌ در تعطیلات و حرکت همزمان مسافران به مقاصد یکسان ناشی از ضعف ما در فرهنگ سفر است که با اطلاع رسانی به موقع و ساماندهی خدمات دستگاه‌های اجرایی می‌توان آن را رفع کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر لزوم بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های بالقوه اظهار کرد: یکی از این ظرفیت‌ها جهان اسلام و کشورهای همسایه است. براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، تعداد گردشگران ورودی در سال 2013 از مرز یک میلیارد نفر عبور کرده و در این بازار سهم کشورهای منطقه و جهان اسلام چشمگیر است. بنابراین باید به گردشگری حلال توجه جدی داشت.

وی با طرح این پیشنهاد که ویزای مشترک بین کشورهای جهان اسلام راه‌اندازی شود، گفت: باید تردد آزادانه در بین این کشورها تسهیل شود و مراکز پاک اقامتی، مجتمع‌های مخصوص برای زنان و مراکز غذای حلال بنیان شود.

سلطانی فر در عین حال تاکید کرد:دولت متولی رسمی و قانونی حقوق گردشگران است، اما رعایت این حقوق وظیفه همه نهادها و دستگاه‌ها است.

او در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: در حال حاضر ثبات و آرامش در کسب و کار ایجاد شده است. رشد منفی اقتصاد محو شده است و علائم رشد اقتصادی قابل ملاحظه است. ضرورت دارد در این فضا صاحبان مراکز اقامتی و گردشگری حرکت خود را تنظیم کنند و ما برای اعطای تسهیلات به آنها از منابع صندوق ملی استفاده می‌کنیم که امسال بخشی از این منابع به هتل‌ها اختصاص میابد.

سلطانی‌فر با اشاره به شعار امسال گردشگری با عنوان «گردشگری و توسعه جوامع محلی» گفت: جوامع محلی به عنوان سال اول گردشگری در قوانین و برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شده است و توجه به امکانات و ظرفیت این جوامع و خرده فرهنگ‌ها و همچنین محیط زیست‌ آنها در دستور سازمان است تا شاهد هم زیستی جوامع محلی با گردشگری باشیم.