سعید شیرکوند

چهارمین مدرسه پاییزی با موضوع گردشگری و توسعه جوامع روز – شنبه 5 مهرماه – در دانشگاه علم و فرهنگ افتتاح شد و به ضعف‌های موجود در حوزه گردشگری پرداخت.

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری ایسنا، «سعید شیرکوند»، معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم افتتاحیه چهارمین مدرسه پاییزی بیان کرد: امروز هم روز گردشگری و هم حصر شکست آبادان است. حالا چطور می‌شود این دو را به هم ربط داد، در ادامه صحبت‌هایم متوجه می‌شوید.

او با اشاره به اینکه در جمع دانشجویان حوزه گردشگری صحبت می‌کند بیان کرد: صحبت‌هایم باید کمی متفاوت‌تر از صحبت‌هایی که در جمع عادی مطرح می‌شود باشد، زیرا فکر می‌کنم امروز در یک جلسه شورای پزشکی هستم و می‌خواهم نظر پزشکان را در رابطه با یک بیماری بپرسم.

شیرکوند ادامه داد: اگر موضوع گردشگری را ریشه‌یابی کنیم متوجه می‌شویم صنعت گردشگری در کشور ما بسیار مهجور، ناشناخته و فراموش شده است. در طول 36 سال بعد از انقلاب این اتفاقات برای صنعت گردشگری افتاده، اما چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: اولین علت در کم‌توجهی به بحث گردشگری یک باور غلط ذهنی است که هم در نظر توده‌های مردم و هم رهبران فکری اجرایی و مدیریتی کشور وجود داشته است. این باور غلط این بوده که گردشگری در ذات خودش با هنجارهای اجتماعی، فرهنگی و دینی ما سر ناسازگاری دارد.

او تصریح کرد: گردشگری در شکل عام‌تر، دین‌گریز و فرهنگ گریز مطرح شده و برخی تاکید دارند گردشگری حتی دین‌ستیز است و اگر به سمت آن برویم، بسیاری از عقاید دینی ما آسیب می‌بیند. پس بهتر است به سمت آن نرویم و نرفتیم!

شیرکوند همچنین بیان کرد: هیچ کدام از سیاستمداران و دولتمداران ما دغدغه گردشگری را نداشته‌اند که این باور غلطی است و دانشکده گردشگری باید به مدد احیای این حوزه بیاید. اما به لحاظ ارزش‌های دینی خیلی به گردشگری و سفر تاکید شده است. اگر دینداران ما به اسناد معتبری مانند قرآن مراجعه کنند می‌بینند که دستور به سفر بسیار مطرح شده است، اما هیچ‌گاه این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ضمن اینکه اساسا در تبیین گردشگری و توریسم انواع سفرها مطرح شده است گفت: می‌توانیم آن بخش از توریسم را که به قول مهندس بهشتی با عنوان توریسم عشرتی مطرح است کنار بگذاریم و با آن کاری نداشته باشیم، اما در کنار آن توریسم‌های زیارتی، فرهنگی و … داریم.

او همچنین خطاب به دانشجویان رشته گردشگری دانشکده علم و فرهنگ بیان کرد: رسالت شما این است این موضوع که گردشگری امر پسندیده و فرهنگی است را در جامعه و ذهن مردم باز کنید.

شیرکوند با بیان اینکه در شش ماه گذشته ورود توریست‌های خارجی نسبت به سال گذشته 3 برابر افزایش داشته‌اند تصریح کرد: ما در این سفرها حتی یک گزارش درباره ناهنجاری‌های اخلاقی و فرهنگی این گردشگران نداشته‌ایم، زیرا آن‌ها بسیار رعایت می‌کنند و می‌دانند که به دنبال چه چیزی به ایران سفر کرده‌اند.

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه دومین دلیل مغفول ماندن حوزه گردشگری را منظر اقتصادی دانست و افزود: ما تنها منظر اقتصادی را در خدمات این حوزه تعریف کرده‌ایم و انتظار کارکرد پیامدی اقتصادی را از آن نداشته‌ایم. دولت نیز تمام نیازهایش را از نفت تامین کرده است. بنابراین بخش‌های دیگر مورد نظر دولت نبوده است. حتی در کل برنامه اقتصادی کشور نامی از گردشگری برده نشده، اما در برنامه سوم چند حکم درباره آن داشتیم که نشان می‌دهد در دوره اصلاحات به این موضوع توجه شده است.

او اضافه کرد: بخش گردشگری از حوزه اقتصادی خارج شده، در حالی که می‌توانست مورد توجه قرار بگیرد. عامل سوم نیز پیامد این دو عاملی بود که مطرح کردم و اینکه گردشگری در سبد هزینه‌ای خانوارها جایی ندارد. بنابراین باید فضایی ایجاد کنیم تا گردشگری در سبد خانوار جای بگیرد.

شیرکوند گفت: ما باید تلاش کنیم این سه عامل را بر هم بزنیم. لذا درآمدهای نفتی ما آنقدر از نظر اقتصادی دولت را بی‌نیاز نمی‌کند که چشم‌مان را بخواهیم به روی خدمات گردشگری ببندیم.

او همچنین با بیان اینکه رییس جمهور در سفرهای استانی نیز به تحرک گردشگری توجه کرده است گفت: در حال حاضر وضعیت کشور طوری است که بخش کشاورزی و صنعت به گل نشسته است، اما خوشبختانه بخش گردشگری چیزی نبوده که بخواهد به گل بنشیند؛ لذا چابک‌تر از بخش‌های دیگر است و به راحتی می‌تواند درآمد ایجاد کند و خوشبختانه دولت نیز متوجه این موضوع شده است.

این مقام مسئول افزود: در قانون بودجه امسال به کمک نمایندگان مجلس به بخش گردشگری منابع ریالی اختصاص داده شد، در حالیکه در سال گذشته این بخش در صندوق توسعه ملی منابع ریالی نداشت. لذا دست ما باز شده تا بسیاری از پروژه‌ها را به حرکت درآوریم.

وی با اشاره به گام‌های خوبی که در این حوزه برداشته شده گفت: نیاز به شما دانشجویان و تحصیل‌کردگان در این رشته بیشتر دیده می‌شود، زیرا در بخش گردشگری از نیروهای متخصص کم استفاده شده است. از مامور گمرک تا مامور نیروی انتظامی در فرودگاه می‌توانند نقش اساسی در حوزه گردشگری ایفا کنند، زیرا اگر گردشگری که وارد کشور می‌شود ناراضی از کشور خارج شود می‌تواند 16 نفر دیگر را متقاعد کند تا به آن کشور سفر نکنند؛ اما اگر همان گردشگر راضی از کشور خارج شود می‌تواند 4 گردشگر را متقاعد کند که به کشور سفر کنند.

او همچنین اظهار کرد: در حال حاضر کشور ما شرایط فوق‌العاده‌ای برای جذب گردشگر دارد، زیرا مناطق خاورمیانه دچار بحران شده‌اند و از طرف دیگر از نظر اقتصادی ایران برای یک توریست خارجی ارزان‌ترین کشور منطقه است.

او سپس در ادامه گزارشی از برنامه‌ریزی مجمع جهانی خواند و به رتبه ایران در میان کشورهای دیگر از لحاظ متفاوت اشاره کرد.

در ادامه این مراسم دکتر محمد حسین ایمانی خوش‌خو – رییس دانشگاه علم و فرهنگ – نیز بیان کرد: امروزه بسیار اصرار داریم که گردشگری می‌تواند در وضعیت فعلی جامعه جایگزین منابع نفتی شود و می‌بینیم که دولت با نگاه صادقانه‌ای که دارد می‌تواند این موضوع را به دنیا ثابت کند.

او ادامه داد: ما باید به دنبال بخشی بگردیم که منابع آن به خارج از کشور وصل نباشد، بنابراین از هر دری که می‌رویم می‌توانیم از در دیگر آن در حوزه گردشگری بیرون بیاییم. در سال اخیر که دولت اتصالات بین‌المللی خوبی برقرار کرده شاهد اتفاقات خوب در گردشگری بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 2015 شهرهای گردشگرپذیر ما تخت خالی نداشته باشند.

ایمانی خوشخو اضافه کرد: ما در حال حاضر درخواست‌هایی را مبنی بر سفر به کشورمان رد می‌کنیم و می‌گوییم که جا نداریم نیایید. شاید زمانی که مطرح می‌کردند گردشگری به جای نفت باشد، بسیاری به این موضوع می‌خندیدند اما امروز فشارها ما را به همین سمت می‌برد.

او همچنین از برگزاری برنامه انجمن علمی گردشگری در ششمین برنامه توسعه در دانشکده علم و فرهنگ خبر داد که می‌تواند بسیار مفید باشد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ تاکید کرد: ما ثابت می‌کنیم از گردشگری پول خوبی درمی‌آوریم.

در ادامه نیز منوچهر جهانیان، – معاون سابق گردشگری در سازمان میراث فرهنگی پیام دبیرکل سازمان جهانگردی را قرائت کرد و درباره رابطه متقابل بین جامعه گردشگری و جوامع محلی توضیحاتی داد.

در ادامه مراسم همچنین تفاهم‌نامه ای بین دانشگاه علم و فرهنگ و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح امضا شد.

رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ درباره این تفاهم‌نامه توضیح داد: منابع عظیمی که بین سازمان جغرافیای نیروهای مسلح و علوم گردشگری وجود دارد، می‌تواند استفاده از ظرفیت هیات علمی و ظرفیت‌های دیگر را جهت توسعه ملی تامین کند. این تفاهم‌نامه بین رییس دانشگاه علم و فرهنگ و دکتر مهدی مدیری، معاون وزیر دفاع و رییس سازمان جغرافیای نیروهای مسلح امضا شد.

در ادامه نیز از کتاب بهرام نیکویی صدری با عنوان «اصول تفسیر میراث در صنعت گردشگری» رونمایی شد و از اساتیدی که در طرح راهنمایان ژئوتوریست مشارکت داشتند و یا دانشجویانی که مقالاتی در این زمینه داده بودند تقدیر شد.