یگان حفاظت
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی تهران گفت: 3 هزار و 600 اثر تاریخی در 6 ماهه اول امسال در استان تهران از قاچاقچیان کشف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دفتر یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان تهران پیش از ظهر اول مهر ماه از 6 هزار اثر تاریخی کشف شده متعلق به دوره های هخامنشی، ساسانیان، سلجوقیان، دوره اسلامی و ایلخانی رونمایی کرد.

در این برنامه، سرهنگ حسن قسمتی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران که برای نخستین بار رو به روی خبرنگاران می نشست، گفت: امسال 5 عملیات کشف انجام شد از این تعداد سه عملیات شهریور ماه انجام شده است. در هر سه عملیات آثار از مخفیگاه قاچاقچیان کشف شدند. ولی بیشترین آثار کشف شده مربوط به غرب کشور و استان‌های لرستان و فارس هستند. در عملیات نهایی نیز 5 قطعه گچ‌بری نفیس از دوره ساسانیان پیدا شد که به گفته کارشناسان، متعلق به کاوشهای سد سیمره بوده است.

وی ادامه داد: شنیده شده چند قطعه این گچ‌بری‌ها گم شده بوده کارشناسان پس از بررسی اعلام کردند این کتیبه‌ها شبیه به اشیایی هستند که در کاوشهای سیمره گم شده‌ بوده‌اند.

سرهنگ قسمتی بیان کرد: در یکی از این عملیات ها که به صورت مشترک با پلیس امنیت انجام شد 1089 شی کشف شد. سومین عملیات نیز که در آن 241 شیء کشف کردیم در محله خیابان کرمان تهران بوده است.برای اولین‌بار هنگام ورود به مخفیگاه قاچاقچیان، کارشناس میراث فرهنگی نیز همراه ما بود و بنابر اعلام او مبنی بر اینکه کدام آثار ارزش تاریخی دارند، آن‌ها را کشف و ضبط کردیم. در این آثار 833 سکه‌ منحصر به فرد نیز کشف شده که برخی از آن‌ها باید توسط کارشناسان تمیز شده تا نقوش آن برجسته شوند.

وی از تقسیم این اموال در موزه های تهران خبر داد و گفت: در این مدت حدود 4000 شی کشف و پنج نفر دستگیر شده‌اند. بیشترین میزان اطلاعاتی که می‌گیریم از طرف دوستداران میراث فرهنگی است، پس از آن تحقیق می کنیم و به مقام قضایی گزارش داده می‌شود.