آثار باستانی

نماینده بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام فوری برای کاوش آثار باستانی دیار گروس در تپه‌های همجوار سد تلوار، که با آبگیری این سد زیر آب می‌رود، ضروری است.

سیدمحمد بیاتیان افزود: بحث مرگ آثار باستانی در پیش است و کمبود اعتبار توجیه مناسبی برای رفع مسئولیت در زمینه نجات آثار در معرض خطر سد تلوار نیست، زیرا انتظار برای اختصاص اعتبار ممکن است نوشداروی پس از مرگ باشد، بنابراین ضروری است مسئولان میراث فرهنگی با نگاهی جهادی و عزمی ملی موضوع را پیگیری کنند.

وی یادآور شد: بیجار 15 شهر و روستا با ظرفیت های گردشگری مانند پل، برج، قلعه، منطقه حفاظت شده، امامزادگان، مساجد، صنایع دستی و فرش نفیس دارد و با وجود شهرت جهانی، خطر فراموشی یا فرسودگی آنها را تهدید می کند و اخیرا نیز آب گرفتگی مزید بر علت شده است، در حالی که وجود گردشگران و حتی مسافران چندساعته در هر منطقه، بهترین ظرفیت برای سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های اشتغالزایی است.

به گفته وی «دیار گروس» از لحاظ گردشگری، باستان شناسی و مذهبی با وجود امامزادگان و طبیعت زیبا، از ظرفیت ها و قابلیت هایی برخوردار است که توجهی بیشتر براحتی می توان از آنها بهره برداری کرد.

در مسیر آب سد تلوار 18 تپه باستانی واقع شده است که با آبگیری این سد زیر آب خواهد رفت. سد تلوار با این که در شهرستان بیجار کردستان واقع شده است، از سوی آبفای استان زنجان مدیریت می شود. این سد سال گذشته توسط رئیس دولت دهم به بهره برداری رسید.