گردشگری

اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران یک‌ سال پیش به «پلیس فتا» نامه‌ای داد تا مانع فعالیت غیرمجاز یک شرکت گردشگری شود، شرکتی که با انتشار پیامک‌های موبایلی، وعده‌ی اقامت رایگان در هتل‌هایش را به مردم می‌دهد؛ اما از یک‌ سال پیش تا به حال نه‌تنها از فعالیت این شرکت بدون مجوز جلوگیری نشده، بلکه در این مدت، فعالیت‌هایش گسترده‌تر شده و حتی با استفاده از نام معاونت گردشگری در قانونی جلوه دادن خدماتش تلاش می‌کند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، از حدود یک‌ سال پیش، پیامک‌هایی با این محتوا؛ «مشترک گرامی، طی قرعه‌کشی صورت‌گرفته، هفت شب اقامت 100 درصد رایگان، هر شهر یک شب برای پنج نفر در کیش، اصفهان، شیراز، محمودآباد و انزلی، هدیه به شما، مهلت استفاده یک سال» به نام یک شرکت گردشگری در حال انتشار است که معلوم نیست قرعه‌کشی‌های آن بر چه اساس و اصولی انجام شده است. همچنین محتوای پیام‌ها آنچنان اغواکننده است که مخاطب یا همان مشتری را به اشتباه می‌اندازد که احتمالا در یک قرعه‌کشی برنده شده که جایزه‌اش اقامت رایگان در یکی از شهرهایی است که آن شرکت پیشنهاد داده، در حالی‌ که واقعیت چیز دیگری است. با این وجود، مدیر و همچنین کارکنان این شرکت زیر بار محتوای اغواکننده‌ی پیام‌های تبلیغاتی‌شان نمی‌روند و معتقدند، این یک شیوه‌ی متعارف تبلیغاتی است.

این شرکت پس از توجیه اولیه‌ی مخاطب یا مشتری، پیشنهاد می‌کند که آن‌ها کارت عضویتی را به مبلغ 39هزار تومان بخرند تا از دیگر خدمات بهره‌مند شوند. در واقع تا این کارت خریده نشود، هدیه‌ی وعده داده‌شده نصیب مشتریِ به اصطلاح برنده‌شده در قرعه‌کشی نمی‌شود. وقتی هم که آن کارت خریده شد، به هیچ‌وجه نباید انتظار برگشت پول پرداخت‌شده را در صورت انصراف یا پشیمانی داشت، چراکه به گفته‌ی کارمندان شرکت، این کارت برای پرداخت هزینه‌ی اقامت است و بقیه‌ی پول، در ازای خدماتی که گرفته می‌شود باید نقدا توسط مشتری پرداخت شود.

نکته‌ی قابل تأمل دیگر، آپارتمان‌های شرکت یادشده است که با نام هتل معرفی می‌شوند؛ ساختمان‌هایی که مجوز هتل ندارند. این موضوع را کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأیید کرده‌اند.

ایسنا یک‌سال پیش، با اطلاع از این موضوع که شرکت «پرشین کروز» بدون داشتن مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چنین فعالیتی را انجام می‌دهد، هشدار داد تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. با آن‌که مدیر شرکت یادشده در تماسی تلفنی با خبرنگار ایسنا مدعی شد که این شرکت مجوز لازم را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارد؛ ولی این موضوع تا امروز از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و همچنین اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران که دفتر این شرکت در حوزه‌ی استحفاظی آن قرار دارد، تأیید نشده است.

اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران سال پیش به‌دلیل فعالیت این شرکت که از طریق تبلیغات موبایلی و اینترنتی صورت می‌گرفت، به پلیس «فتا» نامه‌ای داد و خواستار برخوردهای لازم طبق ضوابط موجود با آن شد؛ اما پیگیری‌ها و البته پیام‌های تبلیغاتی این شرکت که همچنان و بدون توقف ادامه دارد، گویای فعال بودن این شرکت است.

این شرکت به‌تازگی در اقدام دیگری هنگام برقراری تماس تلفنی با مشتریانش که آن‌ها را برنده‌ی قرعه‌کشی یک شب اقامت رایگان یا با تخفیف در یکی از هتل‌ها و آپارتمان‌هایش اعلام می‌کند، خود را مجموعه‌ای زیر نظر معاونت گردشگری که کتاب‌های این معاونت را نیز می‌فروشد، معرفی می‌کند تا برای مشتری جای هیچ‌گونه شبهه‌ای از بابت غیرمجاز بودن فعالیتش نگذارد.

حال مسأله این است که چرا با گذشت یک سال از مطرح شدن این موضوع، با وجود آن‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشتن مجوز این شرکت را تأیید نکرده و حتی به استان‌هایی که محل عرضه‌ی خدمات این شرکت هستند، هشدار داده تا پیگیر مسأله باشند و با آن‌که اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری تهران یک سال پیش به پلیس «فتا» نامه‌ای داده تا مانع این فعالیت غیرمجاز شود، این شرکت همچنان فعال است؟ چرا پلیس فتا که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همواره آن را همراه خود می‌داند، تا کنون اقدام موثری در این زمینه انجام نداده است؟

اگر این شرکت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یا اداره‌ی تابع آن، مجوزی برای فعالیت ندارد، چرا این سازمان که از تشدید نظارت بر فعالیت خدمات گردشگری و فروش تور سخن می‌گوید، تا کنون اقدامی انجام نداده است؟ اگر این شرکت از مجاری دیگری مجوزهایش را گرفته و اکنون برای فعالیت کردن مشکلی ندارد، چرا هیچ سازمان و متولی با پیام‌های اغواکننده و تبلیغاتی مبهم آن که مخاطب را دچار سوءتفاهم و سوءتعبیر می‌کند، برخورد نمی‌کند؟