توریسم سلامت

مدیر کل دفتر نظارت بر درمان وزارت بهداشت از ابلاغ آیین‌نامه پذیرش بیماران خارجی به تمام بیمارستان‌های کشور خبر داد.

دکتر سید سجاد رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار “سلامت” خبرگزاری ایسنا، گفت: بیمارستان‌ها در صورت اعلام تمایل باید طی 6 ماه بخش مربوط به پذیرش بیماران خارجی را راه‌اندازی کنند.

وی توسعه گردشگری سلامت و استانداردسازی ارائه خدمات به بیماران خارجی را از اهداف مهم این طرح دانست و گفت: اقدامات مربوط به امور درمانی بیماران خارجی باید ساماندهی شود؛ اینکه در کدام بیمارستان‌ها چه خدماتی را دریافت می‌کنند باید مشخص باشد. لازم است کیفیت درمان‌های ارائه شده و همچنین هزینه‌های مربوط به خدمات مربوطه ساماندهی شود.

رضوی گفت: با وجود توانمندی‌های بالای ایران در عرصه خدمات پزشکی اما سهم ما در گردشگری سلامت در منطقه پایین است و این موضوع باید افزایش یابد. با هدف افزایش این سهم، استانداردسازی خدمات و همچنین توسعه گردشگری سلامت در دستور کار قرارگرفته است.

وی رقابت در بیمارستان‌ها را لازمه این کار دانست و گفت: به منظور ارائه خدمات گردشگری سلامت بیمارستان‌ها باید شاخص‌هایی داشته باشند. لازم است دپارتمانی با عنوان گردشگری سلامت در بیمارستان‌ها پیگیر امور بیماران خارجی باشد. این بیمارستان‌ها باید مترجم داشته باشند و امکانات را متناسب با وضعیت فرهنگی بیماران فراهم کنند تا بدین ترتیب رضایتمندی بیماران خارجی جلب شود.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بیماران خارجی برای دریافت چه نوع خدماتی به ایران مراجعه می‌کنند گفت: متاسفانه آماری در این زمینه نداریم. یکی از اهدافی که به دنبال توسعه گردشگری سلامت در کشور دنبال می‌کنیم همین جمع‌آوری آمار و اطلاعات است اما در مجموع می‌توان گفت که بیماران خارجی برای بیماری‌های داخلی، گوارشی و همچنین عمل‌های جراحی پیچیده به ایران مراجعه می‌کنند، اما اعمال جراحی چشم،‌ زیبایی و جراحی‌های بیماری‌های مادرزادی قلبی نیز در ایران طالب زیادی از سوی کشورهای دیگر دارد.

رضوی درباره تعرفه‌هایی که برای گردشگران خارجی لحاظ می‌شود نیز گفت: هنوز به این موضوع ورود نکرده‌ایم اما مباحث تعرفه‌ای، رقابتی است. در دنیا هم این‌چنین است. آنچه که مشخص است آن است که سوبسیدی به این منظور نباید استفاده شود. بنابراین بیمارستان‌ها باید رقابتی عمل کنند.

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت همچنین گفت: بیمارستان‌ها باید سایتی داشته باشند که قیمت تمام شده خدمات را به صورت قابل فهم برای بیماران درج کنند چرا که بیمارانی که از خارج از کشور جهت درمان به ایران می‌آیند هزینه‌های‌شان را محاسبه می‌کنند و سپس تصمیم به درمان می‌گیرند بنابراین تلاش ما هم آن است که بیمارستان‌ها با راه‌اندازی سایتی به این منظور قیمت تمام شده خدمات را به صورتی قابل فهم برای بیماران اطلاع‌رسانی کنند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد که حضور بیماران خارجی خللی به روند درمان بیماران داخلی وارد نخواهد کرد.