گردشگری
معاون گردشگری کشور از پرداخت شدن بدهی ایران به نمایشگاه ITB برلین خبر داد و گفت: دیگر مشکلی برای حضور در این نمایشگاه نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر مرتضی رحمانی موحد در نشست خبری خود با خبرنگاران که ظهر روز شنبه در ساختمان معاونت گردشگری برگزار شد درباره انتقادات خبرنگاران نسبت به حوزه اطلاع رسانی معاونت گردشگری بیان کرد: همیشه درباره موضوعات مهم و اساسی خودم و مدیرانم اطلاع رسانی کرده ایم برخی از موارد نیز شاید در آن شرایط بیان کردنش لازم نبوده است و یا آمادگی طرح محتوای آن وجود نداشته است و یا باید شرایط موجود مورد بررسی قرار می گرفت و بعد اطلاع رسانی می شد این به آن معنی نیست که بگوییم می خواهیم نقش رسانه ها را کمرنگ کنیم و یا سیاستی اعمال کنیم که بگویند ما جوابگو نیستیم. می دانم گردشگری حوزه‌ای پویا، پرظرفیت و فعال است اما من این ظرفیت و آمادگی را ندارم که هم پای شما خبرنگاران که فعال و پویا هستید حرکت کنم. به من فرصت دهید.

وی افزود: در بخش گردشگری دریایی سئوال می شود که چه کاری انجام شده است. باید بگویم در مرحله زیر صفر هستیم چون در اجرای آن باید همه دستگاهها همراهی کنند ما اکنون می خواهیم برای ورود سرمایه گذار به سواحل اقداماتی انجام دهیم ولی با مشکلات مدیریت شهری روبرو می شویم.

معاون گردشگری کشور ادامه داد: جشنواره ملی گردشگری قرار است همه مردم ایران را درگیر کند به همین علت نامش را ملی گذاشتیم و قرار است روز 5 مهرماه بهترین های هر حوزه معرفی شوند. شعار ما دوست گردشگر  دوست فردا است. معتقد هستیم سال 93، جامعه گردشگری به همدلی نیاز دارد و باید بدانیم که هر کسی به گردشگری کمک کند برای فردایی بهتر تلاش کرده است.

وی درباره انتقاد خبرنگاران نسبت به تعیین داوران مشخص شده برای این جشنواره گفت: ما افراد را به گونه ای انتخاب کردیم که  با احتساب توانایی های فردی شان بتوانند داوری کنند.

رحمانی موحد همچنین درباره نمایشگاه بین المللی گردشگری و هتلداری در بهمن ماه گفت: اگر قرار باشد که در هر نقطه کشور یک نمایشگاه برگزار کنیم و با دعوت از چند سفیر نامش را به بین المللی بگذاریم از عهده من بر نمی آید من این کار را نمی پسندم من استانداردی دارم که با 30 سال تجربه به دست آورده ام.

وی همچنین درباره شرکت در نمایشگاههای بین المللی خارجی بیان کرد: من واقعا ناراحت می‌شوم وقتی می‌بینم، امارات در همسایگی ما برای گردشگران، آژانس‌ها و فعالان این حوزه، محور برنامه‌ای شده است. این کشور پایین‌ترین رتبه را نسبت به ایران در میراث تاریخی دارد؛ اما رتبه‌اول‌ یا دوم را در هتل و اقامت کسب کرده است. آن‌وقت من به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران با این همه ظرفیت باید به چنین کشوری بروم و تازه بگویم، چه ظرفیت‌هایی داریم. ما در نمایشگاه خودمان می‌توانیم به تمرکز و هم‌افزایی برسیم و این خلأ را پر کنیم.

رحمانی موحد درباره بدهی های ایران به نمایشگاههای خارجی از جمله ITB برلین گفت: ITB  نمایشگاه 47 سال قدمت دارد بزرگترین بازار گردشگری دنیا به حساب می آید ولی هنوز در آن شیوه تبلیغات دستی انجام می شود. در این نمایشگاه هنوز آلمان، ایالات خود را معرفی می کند. ما بدهی های خود را با این نمایشگاه تسویه کرده ایم.

وی گفت: حدود 80 هزار یورو بدهی ما بهITB بوده که حل شد و توانستیم در نمایشگاه آن شرکت کنیم اما اگر کانون اتومبیلرانی مشکلاتی در این زمینه داشته باشد به معاونت گردشگری مربوط نیست .مناسبات بین کانون اتومبیلرانی و سازمان میراث فرهنگی باید حل شود.