ویلای نمازی
راه اندازی بورس اموال تاریخی در کشور، جذب 4 هزار نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی، کشف پیکر بی جان دو گردشگر در کویر مرنجاب،عرضه شلوارهای سنتی بندری با طرح جومونگ و سوسانو، برگزاری همایشی با موضوع مبارزه با قاچاق اموال تاریخی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی که همیشه مهر سکوت بر لب داشته و دارد این بار در پی اصرار خبرنگار مهر درباره وضعیت نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی سخن گفت و از جذب چهار هزار نیروی یگان حفاظت به سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

سرهنگ محمد کربلایی حریری گفت: ساختار پیشنهادی جدید یگان حفاظت را به دستور سازمان میراث فرهنگی رساندیم و می خواهیم آن را برای تصویب نهایی به معاونت راهبردی ریاست جمهوری ارائه کنیم، تا اگر به تصویب رسید ساختار این بخش از سازمان ارتقاء پیدا کند. در این ساختار پیش بینی جذب چهار هزار پست سازمانی در نظر گرفته شده و قرار است که این نیروها در همه جای کشور بکار گرفته شوند.

کشف پیکر بی جان دو گردشگر در کویر مرنجاب

با وجود اینکه افزایش نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی خبر خوشی بود اما روز چهارشنبه خبر ناخوشایندی منتشر شد معاون امداد ونجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان از پیدا شدن جسد دو  داریوش کریمی افزود: جسد دو گردشگر به نامهای رامین بخشی و مازیار حنیفی اهل رودهن تهران که چهارشنبه هفته گذشته ناپدید شده بودند در منطقه حسن آباد قم در ۸۰ کیلومتری آران و بیدگل پیدا شدند.

بورس اموال تاریخی در کشور ساماندهی می‌شود

در حوزه میراث فرهنگی این هفته یک همایش مهم برگزار شد هر چند که کاخ نیاوران نتوانست آن طور که باید و شاید از عهده برگزاری مناسب این همایش برآید ولی موضوع همایش که درباره جلوگیری از قاچاق اموال تاریخی بود، بسیار مورد توجه قرار گرفت و در این برنامه معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی از ساماندهی بورس اموال تاریخی در کشور خبر داد و گفت: باید راهی ایجاد شود که آثار تاریخی از پستوها بیرون بیاید و فعالیت زیرزمینی قاچاقچیان محدود شود.

شیرکوند با اشاره به اینکه اموال تاریخی متعلق به یک فرد و یا سازمان نیست، افزود: اموال تاریخی و فرهنگی متعلق به بشریت است و به همین دلیل ملتها، تشکل‌های مردم نهاد، جامعه مدنی، اصحاب رسانه و افرادی که می توانند در صیانت از آثار تاریخی نقش داشته باشند باید برای حفاظت از این اموال فرهنگی تلاش کنند. شکل گیری قاچاق آثار تاریخی به چند دلیل صورت می گیرد، و افراد سودجو به دلیل دستیابی به سودهای بادآورده و سریع خارج از قوانین و استانداردها دست به قاچاق آثار تاریخی می زنند.

جرایم میراث فرهنگی دیگر قابل بخشش نیست

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی گفت: جرایم میراث فرهنگی تا مدتها پیش قابل بخشش بود اما از وقتی که توانستیم ثابت کنیم که اشیای تاریخی متعلق به همه مردم است توانستیم این موضوع را تا جایی که پیش ببریم که اکنون تخلقات این حوزه جزو جرایم غیر قابل بخشش به حساب می آید.

امید غنمی مدیرکل دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی گفت: تا مدتها پیش میزان به حراج رفتن آثار تاریخی در بازارها و حراجی ها بسیار زیاد بود ولی از زمانی که سازمان میراث فرهنگی به این موضوع ورود پیدا کرد توانست دردسرهای مختلفی را برای برگزار کنندگان این حراجی ها بوجود بیاورد و در نهایت اکنون می بینیم که تعداد آثار تاریخی به حراج رفته در این بازارها بسیار اندک شده است.

وی افزود: دفتری در میراث فرهنگی این موضوع را رصد می کند و توسط مرکز حقوقی بین الملل نهاد ریاست جمهوری آن را پیگیری می کند. این یک موفقیت بزرگ است که هر ماه یک شی ایرانی به حراج می رفت ولی اکنون این اتفاقات نمی افتد.

عرضه شلوارهای سنتی بندری با طرح جومونگ و سوسانو!

شاید بتوان گفت گران قیمت ترین پوشش در میان زنان جنوب کشور شلوارهایی است که توسط هنرمندان صنایع دستی بندرعباس، جزیره قشم و هرمز تهیه و دوخته می شود. این شلوارها از مچ پا تا زیر زانو دارای طرح های مختلفی است که گاهی 10 تا 15 طرح متفاوت را در خود جای داده است. دوخت ردیف های گلدوزی شده متعدد و استفاده از نخ های ظریف گلابتون کار هر کسی نیست چون گاهی دوخت تنها یک ردیف از طرح شلوار سه تا چهار روز طول می کشد، هر یک از این ردیف ها را یک زن هنرمند می دوزد آن وقت تمام ردیف هابه یک خیاط داده می شود تا نوارهای دوخته شده را به پارچه شلواری متصل کند.

در میان ردیف های گلابتون دوزی شده اگر طرحی جدید باشد، دوزنده آن، نام متفاوتی را برای طرح ابداعی خود انتخاب می کند که به همان نام هم معروف می شود به عنوان مثال اگر گل طرح تغییر داشته باشد، دوزنده نامش را کمربند جومونگ می گذارد آن وقت این طرح در بازار به همین اسم مشهور شده و قیمت آن نیز به خاطر اسمش بالا می رود. حتی گاهی تا یک میلیون تومان. به همین سادگی!

خلیل از مهاجران شهر بندرعباس است که در بازار مرکزی آن، پارچه بندری می فروشد، او به خبرنگار مهر می گوید: نوارهای گلدوزی شده دست بافت هم می فروشم. زنان بندر با مد روز خرید می کنند. این مد روز توسط خودشان به بازار می آید به عنوان مثال یکی از همشهری های من طرح یکی از ردیف های شلوار را تغییر می دهد و نامش را طرح شبکه می گذارد آن ردیف را به من می دهد تا بفروشم. وقتی مشتری می پرسد چه طرح جدیدی دارید. می گویم امروز برایم طرح شبکه آمده، او هم که تا به حال اسم چنین اسمی را در بازار نشنیده، تصور می کند مد روز است بنابراین ردیف گلدوزی شده را می خرد و به شلوار بندری اش می دوزد به این ترتیب شلوار با طرح شبکه برایش ارزش بالایی دارد.

خلیل قیمت تمام شده شلوار بندری با طرح شبکه را 700 هزار تومان و طرح کمربند جومونگ را یک میلیون تومان اعلام می کند و می گوید: برای دوخت کامل یک شلوار گاهی تا یک ماه نیز زمان لازم است ضمن اینکه هنوز طرح جومونگ و سوسانو مد روز هستند.

جایزه ممتاز میراث آسیا و اقیانوسیه یونسکو برای ارگ سریزد

۱۴ پروژه از ۱۰ کشور شامل افغانستان، جمهوری اسلامی ایران، نیوزلند و تایلند، به عنوان پروژه های منتخب رقابت حفاظت از میراث فرهنگی آسیا اقیانوسیه یونسکو معرفی شدند در این میان پروژه مرمت ارگ سریزد موفق به دریافت جایزه ممتاز این رقابت‌ شد.

در این میان پروژه مرمت ارگ سریزد از جمهوری اسلامی ایران مفتخر به دریافت جایزه ممتاز این رقابت‌ شد. این جایزه به دلیل نقش بخش خصوصی در حفاظت از مجموعه تاریخی کویری و همزمان با آن تاثیر قابل توجه بر وضعیت اقتصادی-اجتماعی مردم محل با توجه به ایجاد فرصت و اشتغال زایی تعلق گرفته است.

اعتراض به ثبت ملی ویلای نمازی تهران

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران از اعتراض به ثبت ملی ویلای نمازی توسط بهره بردار آن خبر داد.

رجبعلی خسروآبادی به خبرنگار مهر گفت: ویلای نمازی در سال 84 در فهرست میراث ملی ثبت شده است. در سال 91 بهره بردار این بنای تاریخی درخواست تخریب و تبدیل این بنا به مجتمع اقامتی و هتل را می کند. در همان زمان مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان تهران با این موضوع موافقت کرده بود، منتهی زمانی که مشخص شد این بنای تاریخی در فهرست میراث ملی ثبت شده است این درخواست ملغی شد. همین اقدام موجب اعتراض بهره بردار به ثبت بودن این بنای تاریخی در فهرست میراث ملی شد، سپس شکایت خود را به دیوان عدالت اداری برد. دیوان عدالت اداری رای بدوی را به نفع بهره بردار صادر کرد، اکنون این رای در مرحله تجدیدنظر قرار دارد.