صنایع دستی
معاونت صنایع دستی کشور میزبان کارگروه تخصصی برای تدوین راهکارهای توسعه اشتغال­زایی و بهبود معیشت اقشار کم درآمد جامعه بود و جلسه نخست این کارگروه با حضور نمایندگان وزرات تعاون، صندوق مهر امام رضا، سازمان بهزیستی و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به اهمیت مسئله اشتغال در شرایط فعلی کشور به همت معاونت صنایع دستی کشور کارگروهی متشکل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، سازمان بهزیستی کشور، صندوق مهر امام رضا (ع) و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و معاون صنایع دستی به منظور استفاده از ظرفیت های صنایع دستی در زمینه اشتغال زایی وبهبود و ضعیت معیشتی اقشار کم درآمد تشکیل شد.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کشور در این نشست گفت: وضعیت شناسی مسئله اشتغال و تحلیل اصولی ملاک­های موثر بر آن، موضوعی مهم و زیربنایی برای رسیدن به راهکارهای عملی برای رونق اشتغال و بهبود معیشت اقشار کم درآمد در جامعه می شود.

وی در ادامه افزود: هدف از برگزاری این جلسه مسئله شناسی و شناخت مبنای مشترک بین ارگان های حاضر در این کارگروه است تا با تعیین آن بتوان به نتیجه ای کارآمد در خصوص رفع موانع موجود دست یافت.

این استاد دانشگاه با اشاره موردی به ارزان بودن مواد اولیه طبیعی و نیروی کار در مناطق روستایی و محروم کشور بیان کرد: رونق صنایع دستی در این مناطق موجب پایین آمدن قیمت تمام شده محصولات صنایع دستی می شود. این ظرفیتی قابل اعتنا برای توجه بیشتر به توسعه صنایع دستی در این مناطق است.

معاون صنایع دستی کشور همچنین اشاره کرد: اشتغال زایی در عرصه صنایع دستی در این مناطق  موجب ارتقاء امنیت در این مناطق نیز می گردد و این هدف مهم و ارزشمندی است که معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی آمادگی دارد از تمامی ظرفیت های خود برای همکاری با صندوق مهر اما رضا (ع)، وزارت تعاون، بهزیستی و دیگر ارگانهای کشور استفاده کند.

در ادامه این نشست احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت تعامل بین دستگاهی برای رفع مشکلات اشتغال در کشور گفت: باید گروهی از کارشناسان با دغدغه های مشترک تشکیل شود و با اتخاذ یک رویکرد استراتژیک به رفع موانع موجود و ایجاد فرصتهای موثر برای رونق فضای کسب و کار پرداخت.

وی درخصوص اهمیت صنایع در رونق اقتصادی و اشتغال کشور گفت: ما برای حضور در بازارهای جهانی به شرکای خارجی نیاز داریم و برای اینکه بتوان صنایع دستی ایران را در عرصه بین المللی با رونق و شکوفایی همراه باشد، اتخاذچنین رویکردی ضروری است.

 اصغر نورالله­ زاده مدیرعامل صندوق مهر امام رضا (ع) نیز در این نشست افزود: مجموعه ما  عزمی جدی برای رونق اشتغال و فضای کسب و کار در کشور دارد و در این مسیر عرصه صنایع دستی دارای قابلیتهای زیادی است.

وی همچنین افزود: ما آمادگی لازم برای حمایت از صندوق های محلی و منطقه ای هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی را داریم و سازوکارهای حمایتی ویژه ای را در نظر گرفته ایم تا اعضای این صندوق ها بتوانند در زمینه توسعه فعالیت خود و بهبود کسب و کار خود عمل کنند.

مدیرعامل صندوق مهر امام رضا (ع) با اشاره اهداف مشترک با معاونت صنایع دستی بیان کرد: هدف صندوق اشتغال زایی است و ما به دنبال سود نیستیم و در این مسیر هدف مشترکی با معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی داریم که خوشبختانه اراده جدی در هر دو حوزه برای تحقق این هدف وجود دارد.

 منصوری نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) نیز گفت: در این نشست  هنوز مسئله ما رقابت پذیری نیست بلکه کاهش فقر است و در این سیر پایداری معیشت باید مبنای کار قرار بگیرد. وقتی درباره معیشت پایدار صحبت می شود باید دید که در چه بخشی باید به فعالیت پرداخت تا این این مشکل رفع شود.

وی همچنین افزود: با توجه به ویژگی های صنایع دستی و قابلیت های آن در زمینه ایجاد شغل، این حوزه مبنای کارآمدی برای کاهش فقر از طریق ایجاد اشتغال پایدار است

نماینده یونیدو در ایران بیان کرد: در این پروژه مشترک دستگاه های اجرایی کشور می بایست در لایه اجرایی درگیر کار شوند تا در سطح محلی و ملی نسبت به آن اعتماد سازی صورت گیرد و بخش های مختلف جامعه نتایج آن را مشاهده کنند.

«قاسم عبدالله‌زاده» قائم مقام توانمندسازی و مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور یکی دیگر از حاضرین در این نشست بود. وی در ارتباط با فعالیت های سازمان بهزیستی در حوزه صنایع دستی گفت: تولیدات صنایع دستی توسط مددجویان این سازمان مطابق با استانداردهای موجود نیست و ما برای استاندارد شدن ایتآثار و ارتقاء سطح کمی و کیفی آنها به همکاری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی نیاز داریم. بدیهی است که این کار موجب می شود تا بازاریابی و فروش این آثار نیز بهبود پیدا کند و در نتیجه آن معیشت مددجویان و فضای فعالیت آنها با رونق همراه خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به جامعه هدف سازمان بهزیستی اظهار کرد: جامعه هدف ما افراد مددجو و کم بضاعت است و آمارهای مربوط این افراد در نواحی مختلف ساکن هستند موجوداست که می توان مبتنی بر آن برنامه ریزی های هدفمندی برای رونق بیشتر در آنجا ایجاد کرد.

در پایان این نشست که در دفتر معاون صنایع دستی کشور برگزار شد مقرر گردید تا با اتخاذ حوزه ای مشترک در بین دستگاه های حاضر به عنوان مبنای کار، بحث و بررسی های بعدی در دستورکار قرار گیرد و دو هفته آینده جلسه بعدی در وزارت کار و امور اجتماعی برگزار گردد.