رئیس سازمان میراث فرهنگی

پس از پنج دهه سرگردانی، سرانجام رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قول داده است که طرح جامع گردشگری را تا سال 1394 تهیه کند.

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری ایسنا، مسعود سلطانی‌فر با اشاره به این کمبود که بارها در دولت‌های گذشته درباره‌ی آن وعده داده شده است، اظهار کرد: از سال 1351، این بحث در کشور مطرح شد. درست می‌گویند که در آن سال، یک گروه مشاور خارجی به ایران آمد تا طرح جامع گردشگری را آماده کند. سال 1378 دوباره طرح ملی گردشگری مطرح شد. سال 1386 طرح بازنگری شد، ولی حالا قول می‌دهیم که قبل از پایان سال 1394 این طرح تهیه شود.

وی اضافه کرد: تقریبا کارگروهی برای این کار مشخص شده که همه‌ی مطالعات از ابتدا تا کنون را بررسی و طرح را تهیه می‌کند تا آن را به تصویب مراجع قانون‌گذار کشور برسانیم.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد:‌ در چند سفر اخیر رییس‌جمهور به استان‌ها، تمرکز و تأکید بر موضوع گردشگری بود و او در همه‌ی آن استان‌ها، دستور داد که طرح جامع گردشگری استان‌ها تهیه شود. ما به فوریت و با دستور دولت، این کار را انجام می‌دهیم. به‌طور کلی، تهیه‌ی طرح جامع گردشگری را به‌عنوان بخشی مهم در برنامه‌ی ششم توسعه در نظر می‌گیریم.

او همچنین از تشکیل دوباره‌ی شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و گفت: این شورا سال‌ها تعطیل بود. اکنون زمینه‌ی تشکیل دوباره‌ی آن فراهم شده و امیدواریم پس از چند سال تعطیلی، تا یکی – دو ماه دیگر، این شورا به ریاست رییس‌جمهور یا معاون اول او تشکیل شود تا به‌مرور، مشکلات این سه حوزه را در شورا مطرح کنیم.

وی درباره‌ی مذاکره با معاون راهبردی رییس‌جمهور برای حضور نمایندگان این سازمان در کمیته‌ی تدوین برنامه‌ی ششم توسعه سخن گفت و افزود: مذاکره کردیم تا این سازمان در کمیته‌های کاربردی فرهنگی و اقتصادی نیز حضور داشته باشد.

سلطانی‌فر همچنین با اشاره به موضوع امر به معروف و نهی از منکر گردشگران خارجی در ایران، بیان کرد: اتفاق خاصی در گردشگری نمی‌افتد که به امر به معروف و نهی از منکر نیاز داشته باشد. حالا ممکن است این، دیدگاه دو نفر از نمایندگان مجلس باشد. ما که نمی‌توانیم به دیگران بگوییم مثل ما فکر کنند یا حرف بزنند، ولی محکم سر این موضوع با توجه به وضع موجود ایستاده‌ایم.

او که در همایش «ترسیم افق کاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در برنامه ششم توسعه» سخن می‌گفت، با اشاره به آغاز زودهنگام تنظیم پیشنهادهای این سازمان برای برنامه‌ی ششم نسبت به سایر سازمان‌ها، وزارتخانه و نهادها، گفت: از همه‌ی تشکل‌ها، بخش خصوصی، اصناف، اتحادیه‌ها و حتی رسانه‌ها می‌خواهم تا نقطه‌نظرات اصلاحی خود را درباره‌ی برنامه‌ی ششم توسعه ارائه کنند.