صنایع‌دستی
نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد و فعالان بخش خصوصی در سمینار ترسیم افق کاری سازمان در برنامه ششم توسعه، نظرات و پیشنهادات خود را در سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با رئیس این سازمان مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سمینار ترسیم افق کاری سازمان در برنامه ششم توسعه که عصر دوشنبه(10 شهریور) با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد، جمعی از فعالان بخش خصوصی و نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد سه بخش میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

در ابتدای این سمینار، سهرابیان، رئیس موسسه بین‌المللی علم و فرهنگ با اشاره به اینکه بخش خصوصی به عنوان بازوی قدرتمند در کنار سازمان میراث‌فرهنگی فعالیت دارد، گفت: توسعه پایدار به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و بستر جامعه باید برای تغییر در برخی حوزه‌ها آماده شود.

وی ادامه داد: تشکل‌های مردم‌نهاد، مجموعه‌هایی غیرسیاسی هستند که از دل مردم به وجود آمده‌اند و اگر قرار است تغییر و تحولی صورت بگیرد، سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند تاثیر بسزایی در این مسیر داشته باشند.

در ادامه جهانبخت رئیس انجمن طبیعت‌نوردان ایران، فقدان حضور سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری در فضای مجازی را یک نقص جدی در این خصوص دانست و گفت: شبکه‌سازی در این خصوص باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس انجمن طبیعت‌نوردان ایران تصریح کرد: استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سمن‌ها و افزایش سرعت انتقال اطلاعات در این زمینه از مزایای حضور در فضای مجازی است.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان تهران از دیگر سخنرانان این سمینار بود که خوستار راه‌اندازی شورای عالی تشکل‌ها شد و اظهار داشت: برای جلوگیری از موازی‌کاری و تفکیک حقوق هر گروه، راه‌اندازی شورای عالی تشکل‌ها، ضروری است.

رضایی، صنایع‌دستی را پرچم دوم سازمان میراث‌فرهنگی دانست و یادآور شد: مبحث آموزش در حوزه صنایع‌دستی باید مورد توجه جدی مسئولان سازمان قرار گیرد.

در بخش دیگری از این مراسم، نوروزی، دبیر انجمن ادبی شهریار، حفظ میراث معنوی ‌فرهنگی را وظیفه و مسئولیت این تشکل دانست و گفت: راه‌اندازی خانه تشکل‌های مردم‌نهاد می‌تواند تحول جدی در تفکر مردم نسبت به این تشکل‌ها ایجاد کند.

دبیر انجمن ادبی شهریار همچنین پیشنهاد استفاده از نام و عنوان مفاخر برای اهداء جوایز و مدال به افراد نخبه و برگزیده را مطرح کرد و افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی دارند که می‌توان از آنها در مجامع بین‌المللی استفاده کرد.

رئیس گروه سرمایه‌گذاری فلامینگو به عنوان یکی از فعالان بخش خصوصی گردشگری، تهیه نقشه راه در این حوزه را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: در حال حاضر برنامه مشخصی در بخش گردشگری وجود ندارد.

حاتمی‌پور ادامه داد: مشکلات گردشگری در بخش آژانس‌های مسافرتی باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

پیرمرادیان، رئیس جامعه راهنمایان گردشگری ایران در این سمینار با تاکید بر اهمیت سه بخش سازمان، گردشگری را دارای اهمیت ویژه و خاص دانست و اظهار داشت: توسعه و رونق گردشگری، کار سازمان میراث‌فرهنگی را به بار می‌نشاند.

وی ادامه داد: آموزش راهنمایان تور باید در افق کاری سازمان مورد توجه جدی قرار گیرد چراکه امروز بازاریابی و تبلیغات در مورد کشور ما به ثمر نشسته است و باید تلاش کنیم این بازار حفظ شود و گسترش پیدا کند.

در ادامه این سمینار، بختیاری رئیس مجمع هنرمندان ایران  از صنایع‌دستی به عنوان کم‌هزینه‌ترین راه برای ایجاد اشتغال در کشور یاد کرد و گفت: توسعه مراکز آموزشی صنایع‌دستی از جمله موضوعات مهم این بخش است.

وی تصریح کرد: سازمان میراث‌فرهنگی با آغاز به کار دولت تدبیر و امید اقدام به اعطای تسهیلات به کارگاه‌ها و هنرمندان صنایع‌دستی کرده است که این اقدامات باید با سرعت بیشتری دنبال شود.

بختیاری اظهار داشت: با توجه به اتفاقات ناخوشایند سالهای گذشته، صنایع‌دستی و هنرمندان این بخش نیازمند حمایت و پشتیبانی جدی هستند.

قاسمی‌زاده، دبیر انجمن رفتگران طبیعت به عنوان آخرین نفر از نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد به ضرورت اصلاح ساختار سازمان میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: پس از ادغام این سازمان و در کنار هم قرار گرفتن این سه بخش، ساختار کلی این مجموعه باید مورد بازبینی قرار گیرد.