گردشگری
رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: امسال از محل 50 درصد عوارض خروج مسافر از کشور، صنعت گردشگری حدود 300 میلیارد تومان بودجه خواهد داشت به شرط آنکه دولت این بودجه را به صنعت گردشگری اختصاص دهد.

ابراهیم پورفرج به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته هفت میلیون ایرانی به قصد سفر، از کشور خارج شده اند. این آمار هر سال رو به رشد است بنابراین اگر امسال حدود 8 میلیون ایرانی قصد سفر به کشورهای خارجی را داشته باشند، باید هر کدام حدود 75 هزار تومان عوارض خروج از کشور به دولت بدهند. پس رقمی معادل 600 میلیارد تومان از محل این عوارض به دست می آید.

وی افرود: پیش از این پیشنهاد داده بودیم که 50 درصد از این هزینه برای ایجاد زیرساختها به صنعت گردشگری تعلق بگیرد. این پیشنهاد مورد موافقت دولت قرار گرفت و در دولت نهم و دهم یکی دو بار این هزینه را پرداخت کردند اما با تغییر دولت و برنامه ها، این طرح فراموش شد. درحالی که اگر چنین بودجه ای برای ایجاد زیرساختها در نظر گرفته شود، می توان با نیمی از آن یعنی معادل 300 میلیارد تومان، هر سال حداقل چند هتل ساخت.

پورفرج گفت: باید این پول در صندوق توسعه گردشگری واریز شود و در آنجا با برنامه ریزی بخش خصوصی و نظارت دولت هزینه شود نه آنکه این پول را به سازمان میراث فرهنگی بدهند و آنها هم این پول را صرف حقوق پرسنل شان کنند.