صنایع دستی
معاون صنایع دستی با تشریح عملکرد یک ساله این معاونت گفت: سال گذشته تمام توان ما بر روی این مساله متمرکز بود که صنایع دستی بیش از این تخریب نشود و جلوی سقوط آزاد آن گرفته شود؛ این سقوط آزاد بیشتر از لحاظ روانی در فعالیت نیروی انسانی معاونت تاثیرگذار بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهمن نامور مطلق پیش از تشریح عملکرد یک ساله معاونت صنایع دستی با ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت این معاونت پیش از آغاز به کار دولت یازدهم، گفت: پس از ادغام سازمان صنایع دستی با سازمان میراث فرهنگی، امکانات آن سازمان به شرکتی سپرده شد که بزرگترین ضربه‌ به بدنه صنایع دستی وارد آمد، این در حالی است که برای گردشگری پس از ادغام در سازمان میراث فرهنگی شرکتی به نام شرکت توسعه گردشگری ایجاد شد.

معاون صنایع‌دستی ادامه داد: اتفاق دیگر در حوزه صنایع دستی انتقال این معاونت به اصفهان بود و با این تصمیم اشتباه افراد باتجربه، آگاه و بادانش از انتقال به اصفهان امتناع کردند و از بدنه معاونت خارج شدند؛ افرادی هم که به اصفهان رفتند به دلیل مشکلات کارآیی خود را از دست دادند به همین دلیل تمامی عرصه‌های فعالیت صنایع دستی از دست رفت؛ صنایع دستی ما از صحنه های بین المللی حذف شد و در بازارهای داخلی که فعالیت ها به صورت خودکار انجام می‌شد مورد حمایت قرار نمی‌گرفت.

نامورمطلق یادآور شد: دو سال پایانی دولت دهم، نهایت فاجعه برای صنایع دستی اتفاق افتاد؛ 30 تا40 درصد کارگاههای صنایع دستی تعطیل شد و این شیب سقوط تا پایان دولت گذشته ادامه داشت.

وی افزود: در داخل معاونت ساختار تشکیلاتی درستی وجود نداشت، نیروی متخصص کافی در معاونت فعالیت نمی‌کرد و معاونت صنایع دستی در تصمیم‌گیری و اختیارات سازمانی جایگاهی نداشت.

معاون صنایع دستی با اشاره به اینکه سال گذشته برای هنرهای سنتی و صنایع دستی سال تثبیت بود، ادامه داد: حفاظت و صیانت از کارگاههای تولید صنایع دستی که مهمترین سرمایه‌های ما هستند با بررسی مشکلات و آسیب‌شناسی که توسط متخصصان فن انجام شد، به عنوان اولین اقدام در دستور کار معاونت قرار گرفت و تمهیداتی برای حفظ و نگهداری این کارگاههای به کار بسته شد.

وی یادآور شد: اعطای تسهیلات برای احیاء و حفظ این کارگاهها با سرعت در معاونت پیگیری شد و برای اولین بار پس از یک دهه کمک‌های فنی و اعتباری از دولت برای حفظ و نگهداری کارگاههای صنایع دستی به صنعتگران اختصاص داده شد.

معاون صنایع‌دستی با اعلام این خبر که 329 نفر از صنعتگران و هنرمندان برای گرفتن تسهیلات به بانک عامل معرفی شدند، گفت: برخی از این افراد تسهیلات دریافت کرده‌اند و پرونده عده‌ای دیگر در حال بررسی و اقدامات اولیه برای پرداخت تسهیلات است.

نامورمطلق فعالیت بازرگانان را به عنوان یکی از موضوعات مهم در حوزه صنایع دستی دانست و افزود: یکی از فعالیت هایی که در یک سال گذشته انجام شد، کمک به بازرگانانی است که در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کنند چراکه بازرگانی در هر دو حوزه از بین رفته بود.

وی ادامه داد: امروز بیش از 20 بازرگان حوزه صنایع دستی تحت پوشش و در ارتباط با معاونت فعالیت می‌کنند که عده‌ای از آنها خارج از کشور و تعدادی در داخل هستند؛ ظرفیت‌های بیشماری در بخش صنایع دستی موجود است که در صورت معرفی آنها در آینده نزدیک شاهد نوزایی بازرگانی خارجی و داخلی در این حوزه خواهیم بود.

معاون صنایع‌دستی همچنین از راه‌اندازی تجارت الکترونیک در حوزه صنایع دستی خبر داد و گفت: این نوع تجارت آینده درخشانی دارد و به زودی با حمایت معاونت صنایع دستی و انتخاب سرمایه‌گذار اصلح، یکی از بزرگترین شبکه‌های تجارت الکترونیک خاورمیانه در حوزه صنایع دستی در کشورمان ایجاد می‌شود.

نامورمطلق با بیان اینکه توجه به حوزه آموزش یگی دیگر از برنامه‌های معاونت صنایع دستی در یک سال گذشته بوده است، ادامه داد: در بخش آموزش معاونت صنایع‌دستی همکاری‌ تنگاتنگی با موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها داشته است و تلاش شد نیازهای واقعی صنایع دستی به سمت این موسسات علمی سوق داده شود.

وی از توافقات اولیه برای راه‌اندازی دانشکده صنایع‌دستی در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد.

معاون صنایع‌دستی تصریح کرد: برندسازی یکی از دغدغه‌های معاونت صنایع دستی در یک سال گذشته بوده و در همین راستا فعالیت‌های متنوعی انجام شد؛ پیگیری دریافت مهر اصالت یونسکو و اعطای نشان ملی صنایع دستی از برنامه‌های ما در این حوزه است که در تمام کشور برگزار شد و کالاهای صنایع دستی براساس کیفیت و کاربرد مورد ارزیابی قرار گرفت.

نامورمطلق یادآور شد: در حوزه بین‌الملل، صنایع‌دستی امروز وارد مرحله تصمیم‌سازی در نهادهای بین‌المللی شده است و برای نخستین بار معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان به عنوان رئیس منطقه‌ای صنایع دستی انتخاب شد که این امر نشانگر حضور ما در عرصه بین‌الملل است و گامی مهم در راستای ترمیم روابط بین‌الملل در نهادهای مرتبط به شمار می‌رود.

وی از تهیه دستورالعملی در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی خبر داد و اظهار داشت: نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی که 20 خرداد سال جاری برگزار شد نمایشگاه باشکوهی بود که اتفاقات و نوآوری‌هایی در این حوزه را به همراه داشت؛ قیمت‌گذاری کالاها از جمله مواردی بود که در هیچ‌یک از نمایشگاه‌های گذشته سابقه نداشت و امسال برای نخستین بار این کار انجام شد، همچنین ثبت‌نام اینترنتی شرکت‌کنندگان را می‌توان از دیگر وجوه تمایز نمایشگاه امسال دانست که حذف دخالت انسانی و ضایع شدن حق افراد از ثمرات مهم این اقدام بود.

معاون صنایع‌دستی با اشاره به افزایش استقبال مردم از نمایشگاه‌های صنایع دستی  نوروزی، گفت: فروش صنایع دستی در نمایشگاه‌های نوروزی امسال 30 درصد افزایش داشت.

نامورمطلق، هماهنگی با نهادها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی را یکی از مزیت‌های دولت یازدهم دانست و افزود: تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و معاونت به امضاء رسیده است که در آینده نزدیک تحول بزرگی در حوزه صنایع دستی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: مطالعات استراتژیک در معاونت صنایع دستی انجام شد که راه‌اندازی 15 کارگروه علمی محصول این مطالعات بود، احیاء و نوزایی صنایع‌دستی کشور از نتایج مثبت ایجاد کارگروه‌های علمی است که در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود.

معاون صنایع دستی با اعلام این خبر که در حوزه بیمه هنرمندان مشکلی وجود ندارد، افزود: افرادی که کارت صنعتگری از معانت صنایع‌دستی دریافت کرده‌اند برای بیمه مشکلی ندارد، مشکل ما در این بخش بیمه هنرمندان بالای 50 سال است که در این رابطه نامه‌ای به دولت ارائه شده تا این مشکل برطرف شود.