ارتباطات

یک مدرس دانشگاه گفت: ارتباطات و گردشگری همزمان با هم در تولید اقتصاد و فرهنگ عمل کرده و رشد و توسعه اجتماعی و سیاسی را تضمین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا در فارس، وحید معتمدنژاد پنج‌شنبه 30 مرداد در نشست تخصصی «ارتباطات و گردشگری» در شیراز گفت: در عصری که ارتباطات بر پایه تکنولوژی‌های جدید ارتباطی مرزها را درنوردیده و در اقصی نقاط دنیا پیام خاص و عام را در قالب اطلاع‌رسانی‌ پاک به مخاطبان خود می‌رساند، در نظام ما هنوز با قوانین دست و پاگیر و پیش پا افتاده و بوروکراسی خسته‌کننده اداری دست و پنجه نرم می‌کند.

او در ادامه گفت: امروز ارتباطات در جوامع پیشرفته بر اساس تغییر سیستمی جامع با برآیندی از زیرمجموعه‌های ارتباطی که هر یک نقش خود را در انجام ماموریت‌های خاص و اهدافی بزرگ انجام داده و به‌روز رسانی می‌شوند عمل می‌کند که در حین آن امکان هرگونه خطا را در ارتباط همگانی خارج از سیستم به حداقل می‌رساند.

او افزود: ارتباطات و توسعه گردشگری از مجرای ارتباطات سیاسی دیده می‌شود. امروز نقش ارتباطات در جوامع بر پایه‌های گوناگونی از جمله انتقال میراث فرهنگی از نسل‌های گذشته به نسل‌های آینده استوار شده و گردشگری بهترین شاخص برای معرفی آثار میراث فرهنگی است.

معتمدنژاد با اشاره به نوپا بودن صنعت گردشگری در ایران، گفت، علی‌رغم قدمت کم گردشگری در ایران، اما نقش این صنعت در اقتصاد تعیین‌کننده است.

او ادامه داد: ایران با سابقه تمدن کهن سهم ناچیزی از صنعت گردشگری دارد که عوامل متعددی همچون نبود یک تصویر جهانی روشن از گردشگری و عدم همخوانی فرهنگ گردشگری برخی کشورها با فرهنگ اسلامی کشور ما در این موضوع دخیل هستند.

این فعال رسانه‌ای گفت: باید راهکاری ایجاد شود تا انبوه گردشگر ایرانی پدیده تابستان‌گریزی را حذف کند و شرایطی ایجاد شود تا مردم ما در کنار سواحل کشور خودمان حضور داشته و تولید فرهنگ کنند.

او ضمن مقایسه ایران و ترکیه از حیث جاذبه‌های گردشگری یادآور شد: ترکیه در مقایسه با ایران از حیث جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی 17 پله پایین‌تر است اما جزو 10 کشور برتر دنیا از حیث جذب گردشگر است.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: ایران دارای جایگاه هفتاد و پنجم در میان 150 کشور عضو سازمان جهانی توریست است.

معتمدنژاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بسیاری از علاقه‌مندان منتظر هستند ببینند در بسته اقتصادی دولتی گردشگری چه جایگاهی دارد. گردشگری در این بسته در کنار چند بخش مهم و کلیدی به عنوان بسترهای خروج از رکود اقتصادی دیده شده است.

او با اشاره به جایگاه مهم ارتباطات در کشورهای توسعه‌یافته ابراز کرد: در این کشورها ارتباطات با حوزه‌های سیاست، اقتصاد و فرهنگ رابطه بسیار خوبی دارد.