خانه گردشگری
خانه گردشگری استان یزد اولین خانه تشکلهای گردشگری کشور است که توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی افتتاح شد چرا که تا به حال سابقه نداشته برای همه تشکلهای گردشگری در یک استان خانه ای تاریخی در نظر گرفته شود و همگی در یک مکان استقرار یابند.

محسن حاجی سعید رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری یزد به خبرنگار مهر گفت: خانه تاریخی خاندان علیا با 350 متر مساحت دو حیاط دارد که یکی از حیاط ها مشرف به گنبد مسجد جامع نو و حیاط دیگر دارای گودال باغچه است. این خانه دو طبقه متعلق به دوران صفوی است و سالها پیش در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

نایب رئیس کانون سراسری راهنمایان گردشگری کشور گفت: این خانه که دیوار مشترکی با مسجد جامع نو دارد در تملک سازمان میراث فرهنگی بود ولی یکی از سازمانها مدتها این بنا را در اختیار داشت و حاضر به واگذاری آن نبود چون اجاره آنها از مدتها پیش تمام شده بود و باید خانه را تخلیه می کردند منتها توجهی به نامه های مکرر سازمان میراث فرهنگی نداشتند. به همین علت در معرض تخریب سقف چند اتاق و تبدیل آن به مخروبه قرار داشت.

حاجی سعید بیان کرد: در چند ماه اخیر با آمدن مسئولان جدید در اداره کل میراث فرهنگی استان یزد مصرانه به دنبال پس گرفتن این بنا شدند تا آنکه بلاخره این بنا از سازمان مورد نظر گرفته شد و آن را در اختیار تمام تشکل های گردشگری استان قرار دادند تا اینکه در حاشیه مراسم افتتاح باغ نمیر تفت، رئیس سازمان میراث فرهنگی آن را افتتاح کرد و به این ترتیب فعالیت جامعه هتلداران استان، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، دبیرخانه گردشگری الکترونیک و … در این خانه آغاز شد.

وی با بیان اینکه قرار است این بنا برای در اختیار تشکل های گردشگری باشد تصریح کرد: راه اندازی این خانه اتفاق جدیدی در کشور است به همین علت باید برای آن اساسنامه نوشته شود.