رزرو هتل رزرو بلیط http://touristha.ir/alotour2.gif
شما اینجایید : خانه » اخبار گردشگری » روزنامه‌نگاری، معماری خلأ و گردشگری در کتاب‌فروشی‌ها

روزنامه‌نگاری، معماری خلأ و گردشگری در کتاب‌فروشی‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

گردشگری

کتاب‌های «گفتارهایی در روزنامه‌نگاری شهروندی: ریشه‌ها، دیدگاه‌ها و چشم‌اندازها»، «ژان ژنه و معماری خلأ» و «مبانی گردشگری فرهنگی» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری ایسنا، «گفتارهایی در روزنامه‌نگاری شهروندی: ریشه‌ها، دیدگاه‌ها و چشم‌اندازها» با گزیده و ترجمه محمود سلطان‌آبادی و امید جهانشاهی منتشر شده است.

مترجمان در پیش‌گفتار کتاب درباره تعریف روزنامه‌نگاری شهروندی آورده‌اند: «ایده اصلی شکل‌دهنده روزنامه‌نگاری شهروندی این است که افرادی که فاقد تخصص و آموزش در زمینه روزنامه‌نگاری حرفه‌یی هستند، بتوانند با استفاده از ابزار مدرن و تکنولوژی‌های روز و از طریق دسترسی به شبکه جهانی اینترنت، دست به خلق و توزیع واقعیت‌های رسانه‌ای با همکاری دیگران بزنند.»

در بخش دیگری از پیش‌گفتار کتاب آمده است: «امروز روزنامه‌نگاری شهروندی یکی از مهم‌ترین عرصه‌های روزنامه‌نگاری جهان به‌شمار می‌آید و این جایگاه والا به‌واسطه تأثیر آن در دگرگونی مناسبات قدرت در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی به دست آمده است. دامن‌گستری این تکنولوژی‌های ارتباطی و بُرد و برش‌های رسانه‌ایِ تکنولوژی‌های جدید و دیجیتال وقتی با بستر خیزش صدای حاشیه‌ها بر متن و ظهور الگوهای ارتباطیِ شبکه‌ای نوظهور همراه شود، می‌توان حتا از یک شیفت پارادایمیک در سیستم روزنامه‌نگاری سخن به‌درستی راند. این مهم توجه به ادبیات و اَبعاد این‌ نوع روزنامه‌نگاری را بیش از پیش روشن می‌سازد.»

در معرفی این کتاب گفته شده: «کتاب حاضر بر آن است تا ادبیاتی جامع از روزنامه‌نگاری شهروندی برای آگاهی از ریشه‌ها و پیشینه‌ها و شناختِ چیستی‌ها و چرایی‌هایی آن به دست دهد. استادان و پژوهشگرانی که مقالاتِ مرجع‌شان برای این کتاب انتخاب شده‌اند، همگی از استادان برجسته و شناخته‌شده‌ در این عرصه هستند.

نخستین مقاله انتخاب‌شده از استوارت آلن، استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه بورنماوت در بریتانیاست که “تاریخ‌های روزنامه‌نگاری شهروندی” را مورد بحث و بررسی قرار داده است. او در این مقاله نشان می‌دهد که چگونه روزنامه‌نگاری شهروندی دارد آن‌چه را که زمانی در قلمرو انحصاری روزنامه‌نگاران حرفه‌ای بود، متحول می‌سازد و در این میان بر گزارش بحران‌ها تأکید می‌کند و با ارائه مثال‌های متعدد به‌خصوص از جنگ عراق به تبیین موضوع می‌پردازد.

«روزنامه‌نگاری شهروندی و جایگزین»، عنوان مقاله‌ای از کریس آتون استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه نپیر ادینبورگ در کشور اسکاتلند است که با بررسی مطالعاتِ اصلی صورت‌گرفته به مفاهیم، ویژگی‌ها و چالش‌های روزنامه‌نگاری جایگزین و شهروندی می‌پردازد و بررسی می‌کند که چگونه فرهنگ‌های جایگزین و مسلطِ تولید خبر می‌توانند به شیوه‌ای مکمل یکدیگر فهمیده شوند، به‌جای این‌که در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و به تنهایی عمل کنند.

مقاله مارک گلاسر با عنوان «روزنامه‌نگاری شهروندی: گسترش‌دهنده دیدگاه‌های جهانی، بسط‌دهنده دموکراسی» سومین مقاله این کتاب است. همان‌طور که از عنوان مقاله برمی‌آید، او به نقش این روزنامه‌نگاری در توسعه دموکراسی و شنیده شدن صدای اخبار محلی و همچنین دگرگونی اخبار فرامحلی می‌پردازد.

مقاله بعدی از دیوید رایف و دونیکا منسینگ، استادان روزنامه‌نگاری در دانشگاه نوادای امریکاست با عنوان «روزنامه‌نگاری شهروندی در یک چارچوب تاریخی». نویسندگان این مقاله معتقد هستند که روزنامه‌نگاری عمومی، و اکنون روزنامه‌نگاری شهروندی، آخرین فصل‌ها در طول 400 سال گفت‌وگو درباره نقش روزنامه‌نگاری در اجتماع دموکراتیک را ارائه می‌دهند. این موضوع در مقاله بعدی، یعنی «روزنامه‌نگاری شهروندی از روزنامه‌نگاری عمومی چه می‌تواند بیاموزد» نوشته دیویس مریت از دانشگاه کانزاس و دانشگاه ایالتی ویچیتای امریکا، بیشتر مورد بحث قرار گرفته است. نقطه عزیمتِ گفتار او، ریشه و پیشینه روزنامه‌نگاری عمومی است که در یک فرایند درس‌آموز به روزنامه‌نگاری شهروندی می‌رسد.

آرون بارلو، استاد دانشگاه شهر نیویورک در مقاله ششم که «روزنامه‌نگاران شهروند به‌عنوان دروازه‌بان: یک تحول اساسی» نام دارد، فرایند افول جایگاه روزنامه‌نگاران به‌عنوان دروازه‌بانان خبر را به‌مثابه یک تحول اساسی در روزنامه‌نگاری امروز به بحث ‌می‌کشد.

مقاله هفتم و پایانی از مارک دیوز است، با عنوان «آینده روزنامه‌نگاری شهروندی» که در آن این استاد برجسته روزنامه‌نگاری و رسانه‌های جدید در دانشگاه لیدن هلند و ایندیانای امریکا به اهمیت جایگاه روزنامه‌نگاری شهروندی در صنعت رسانه می‌پردازد و از دخالت دادن مخاطب در تولید به‌عنوان توصیه‌ای راهگشا برای شرکت‌های رسانه‌ای سخن می‌گوید و حضور و تجربه‌های افزوده مخاطب را که دیگر کاربر است و البته به صراحت مشتری نیز نامیده می‌شود، به‌عنوان ارزش افزوده تولیدات خبری توصیف می‌کند و در ادامه به نقش رو به رشد آن در فرهنگ همگرایی می‌پردازد.

این کتاب با ۱۴۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان در انتشارات همشهری منتشر شده است.

«ژان ژنه و معماری خلأ»

کتاب «ژان ژنه و معماری خلأ» تز دکترای دکتر مهتاب بلوکی است که ابوالفضل الله‌دادی آن را از زبان فرانسه به فارسی برگردانده است.

این کتاب به بررسی زندگی ادبی ژنه، نمایش‌نامه‌نویس شهیر فرانسوی، می‌پردازد و تحول فکری او را از بین آثار نمایشی‌اش بررسی می‌کند.

ژنه در آثار نمایشی‌اش اصطلاح «معماری خلأ» را به‌کار می‌برد. در این کتاب تلاش شده است ساخت‌های مضمونی نمایشی این معماری با بررسی انواع گسست‌ها، فاصله‌ها و شفافیت‌های خلأ که خود را در نوعی گسست از واقعیت نشان می‌دهد، روشن شود. فضا و زمان ژنه‌ای با در هم شکستن زمان خطی، با توهم و بازی و ابهام می‌کوشد خلأ واقعیت را در تمام سطوح نمایشی کامل کند و مضمون خلأ را به سرچشمه و غایت هرگونه آفرینش هنری تبدیل کند.

«ژان ژنه و معماری خلأ» با 500 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 25 هزار تومان در نشر نی منتشر شده است.

«مبانی گردشگری فرهنگی»

کتاب «مبانی گردشگری فرهنگی» نوشته آذین باقرنیا و رضا احمدیان شامل هفت فصل با عنوان‌های «مفاهیم مرتبط با فرهنگ»، «ارتباط فرهنگ و گردشگری»، «تعاریف و مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی»، «پارک‌های موضوعی»،‌ «گردشگری مذهبی»، «گردشگری رویدادها» و «گردشگری فرهنگی رویکردی نوین در برنامه‌ریزی شهری» است.

پشت جلد کتاب: «این کتاب پژوهشی است که نخست دو مفهوم فرهنگ و گردشگری را به صورت مجزا تعریف می‌کند و سپس به بررسی ارتباط میان آنها در قالب گردشگری فرهنگی و در ارتباط با مدیریت فرهنگی شهرها می‌پردازد. پس از تبیین مفهوم گردشگری فرهنگی و معرفی انواع گونه‌های آن، در ادامه چهار حوزه گردشگری فرهنگی را به تفصیل بررسی نموده که هر یک به تنهایی و یا در ارتباط با جاذبه‌های دیگر می‌توانند در توسعه و گسترش گردشگری در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی نقش اساسی و مهمی ایفا کنند.»

این کتاب با 406 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 19 هزار تومان در انتشارات تیسا منتشر شده است.

برچسب ها :
ثبت برند و شرکت به اسانی :ثبت برند
بهترین و زیباترین عکس های اینترنت در عکسفا :عکس جدید

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب اختصاصی برای توریست ها محفوظ است. کپی برداری از مطالب اختصاصی فقط با درج لینک منبع مجاز است.
اجرا و بهینه سازی توسط : سایت یو
بالا
به توریست ها امتیاز دهید