رئیس سازمان میراث فرهنگی
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از راه‌اندازی پورتال جامع اطلاع‌رسانی گردشگری خبر داد و گفت: گردشگری موتور محرک قوی برای اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در چهارمین همایش بین المللی بازاریابی اینترنتی، اقتصاد و گردشگری شهری که صبح امروز (24 مرداد) در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد آغاز شد، گفت: به رغم وجود نفت، پتانسیل‌های اقتصادی و ظرفیت‌های بخش کشاورزی، گردشگری می‌تواند موتور محرکی قوی برای اقتصاد کشور باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به گردش مالی گردشگری در دنیا طی سال 2013، افزود: در سال 2013 میلادی گردش مالی فعالیت‌های گردشگری، تفریحات، سرگرمی و صنایع و خدمات مرتبط با گردشگری 6500 میلیارد دلار بوده است.

معاون رئیس جمهور با یادآوری این نکته که در سال 2013 از محل جابه‌جایی یک میلیارد و 187 میلیون نفر گردشگر در دنیا هزارو دویست و پنجاه میلیارد دلار درآمد نصیب کشورهای جهان شده است، اظهار داشت: به لحاظ جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی کشور ما باید 3 درصد از این درآمد را به خود اختصاص می‌داد.

سلطانی‌فر تاکید بر این به دلیل محدودیت‌ها، تحریم‌ها، سوءمدیریت و سوءتدبیرها، سهم کشور ما از این درآمد جهانی تنها نیم درصد، معادل 5 میلیارد دلار بوده است، افزود: رشد و توسعه گردشگری در کشور کار سنگینی است، تامین زیرساخت‌ها، احداث هتل ، ساماندهی حمل و نقل داخلی و … از جمله عواملی است که برای رشد گردشگری کشور به آنها نیاز داریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین به رشد فزاینده ورود گردشگر به کشور طی چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: به دلیل تعامل مثبت دولت با سایر کشورها، امروز شاهد رغبت و اشتیاق گردشگران خارجی برای بازدید از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های کشورمان هستیم.

معاون رئیس‌جمهور، صنعت گردشگری را در دنیا رو به توسعه دانست و تصریح کرد: براساس آمار در سال 1950 میلادی، 25 میلیون گردشگر، سال 2005 میلادی 800 میلیون گردشگر در سال 2013 یک میلیارد و 187 میلیون گردشگر در سراسر دنیا جابه‌جا شده است و براساس پیش‌بینی متخصصان این عرصه در سال 2020، یک میلیارد و 600 میلیون نفر در سال 2030 یک میلیارد و 800 میلیون نفر و در سال 2050 دو میلیارد و 600 میلیون گردشگر در دنیا سفر خواهند کرد.

سلطانی‌فر تصریح کرد: در عرصه استفاده از فضای مجازی برای توسعه گردشگری، باید یک بستر قانونی مناسب  برای بخش خصوصی و فعالان این حوزه فراهم شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای مقصد گردشگری بهترین شرایط امنیتی را دارد، گفت: در حال حاضر بسیاری از سایت‌های مرتبط با گردشگری در رابطه با عدم وجود امنیت در ایران هشدار می‌دهند این در حالی است که ضریب امنیتی کشور ما در حال حاضر 100 درصد است و امنیت ما برای گردشگران قابل توجه است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه با توجه به وظایف و مسئولیت‌های قانونی، زیرساخت‌های استفاده از فضای مجازی باید با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف فراهم شود، افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آینده نزدیک پورتال جامع اطلاع‌رسانی در حوزه گردشگری را راه‌اندازی خواهد کرد.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه پورتال جامع اطلاع‌رسانی گردشگری با مشارکت بخش خصوصی در حوزه گردشگری داخلی و خارجی راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای گسترش صنعت گردشگری در کشور استفاه کنیم.