قاچاق
نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در ایران گفت: جرائمی از قبیل قاچاق اموال تاریخی و فرهنگی که از نظر ماهیت عمدتاً به صورت فراملی انجام می شود تنها از طریق همکاری های بین المللی قابل مبارزه و مقابله است.

به گزارش خبرگزاری مهر، صفت الله طاهری شمیرانی در نشست همکاری های فنی مشترک با unoDc  تهران به منظور تبادل تجارب در زمینه ثبت و مستند نگاری اموال فرهنگی – تاریخی، شیوه های حفاظت و حراست و چگونگی کشف و پیگیری جرایم علیه این اموال با حضور هیاتی از کشور ترکیه که عصر روز دوشنبه در موزه فرش ایران برگزار شد، گفت: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متولی اسناد بین المللی در بحث مقابله با جرائم سازمان یافته فرا ملی است.

وی افزود: این دفتر طبق عهد نامه های شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به همراه یونسکو مسئولیت جلوگیری از قاچاق اموال فرهنگی را بر عهده دارد.

این مقام مسئول تقویت همکاری بین کشورها به منظور مقابله با قاچاق اموال تاریخی و فرهنگی را یکی از اهداف فعالیت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل دانست و خاطر نشان کرد: این دفتر در ایران در قالب یک برنامه 4 ساله به اقداماتی در جلوگیری از قاچاق اموال تاریخی – فرهنگی می پردازد.

نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در ایران افزود: سفر هیات ترکیه ای به کشورمان در پاسخ به سفر هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به آن کشور در دسامبر 2013 انجام شده است.

 طاهری شمیرانی در ادامه اظهار امیدواری کرد که این تعاملات به بست همکاری های دو کشور در زمینه مقابله با قاچاق اموال تاریخی و فرهنگی بینجامد و همچنین تبادل اطلاعات و تجربیات را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قاچاق اموال فرهنگی به صورت جرمی سازمان یافته و فراملی همواره وجود داشته اظهار داشت: در حال حاضر این نوع جرائم ابعاد قابل ملاحظه ای پیدا کرده است و گروههای مافیایی سازمان یافته به این نوع جرائم اشتغال دارند.

وی بیان کرد: فعالیت گروههای قاچاق اشیاء تاریخی چالش اساسی و تهدیدی جدی نسبت به وضعیت اجتماعی، اقتصادی و امنیتی جامعه بین المللی است.

نشست همکاری های فنی مشترک با unoDc  تهران با حضور هیاتی از کشور ترکیه، محمد رضا کارگر، مدیر کل موزها و اموال، امید غنمی، مدیر کل حقوقی و املاک و جمعی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی روز دوشنبه 20 مرداد ماه در موزه فرش ایران برگزار شد.