سلطانی فر

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همزمان با نخستین سالروز تنفیذ ریاست جمهوری حسن روحانی، نوشتاری را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، متن کامل مطلب مسعود سلطانی‌فر – معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری – به این شرح است:

«یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، برگ زرین دیگری بر اوراق رنگارنگ تاریخ پرافتخار جمهوری اسلامی ایران افزود و ملت بزرگ ایران با خلق حماسه‌ی سیاسی بار دیگر ثابت کرد که در مسیر تحکیم مردم‌سالاری دینی و تثبیت حقوق اساسی ملت، عزمی جدی دارد.

از روز 24 خرداد 92 که مردم با رأی خود حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری برگزیدند، تا 12 و 13 مرداد که روزهای تنفیذ و تحلیف ریاست‌ جمهوری بود، ایام سخت و پرتلاشی برای دکتر روحانی و نزدیکان ایشان بود تا بدون فوت وقت، هیچ فرصتی را برای خدمت‌گزاری ملت از دست ندهند.

یک‌ سال پیش، در چنین روزهایی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام کانون برنامه­‌ریزی و تعیین خط­ مشی­‌های دولت یازدهم بود و بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان عرصه­‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در ساختمان نیاوران رفت‌وآمد داشتند و مشغول تدوین برنامه‌های دولت تدبیر و امید بودند.

اکنون که یک‌ سال از آن روزها می‌گذرد و یک‌چهارم از عمر دولت یازدهم طی‌ شده است، فرصت مغتنمی است تا به مسیر طی‌شده نظر بیفکنیم و عملکرد دولت را در اولین سال استقرار خود مورد ارزیابی قرار دهیم. ارزیابی عملکرد دولت از چند جنبه قابل انجام است؛ اما دولتمردان عموما عملکرد دستگاه خود را با نگاه از درون انجام می­‌دهند. مسلما کارشناسان و صاحب­‌نظرانی هستند که با نگاه از بیرون عملکرد یک ساله‌ی دولت را قضاوت می‌کنند.

برای ارزیابی عملکرد دولت، نخست لازم است فضای کلی کشور در آستانه‌ی انتخابات یازدهم و پایان دولت دهم و وضعیت آن روز کشور به‌درستی ترسیم شود.

کشور عزیزمان در آن ایام، شرایط حساس و پیچیده­‌ای داشت و وضعیت خاص اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه‌ی ایران در آن روزها بر کسی پوشیده نیست.

وضعیت نابسامان اقتصادی و گرفتاری­‌های روزافزون مردم در تأمین معیشت و محدودیت­‌های حاکم بر حوزه‌ی دانشگاه و اندیشه و فرهنگ و هنر، بی‌ثباتی و سوءتدبیر در عرصه‌ی سیاست داخلی و روابط بین­‌المللی و فشارهای کمرشکن ناشی از تحریم­‌های ناعادلانه علیه ملت بزرگ ایران، گوشه­‌ای از واقعیت­‌های موجود کشور در آن روزها بود و کاهش این مخاطرات و نابسامانی­‌ها و بهبود آن شرایط، آرزوی هر ایرانی و تلاش برای تحقق آن وظیفه‌ی هر شهروند مسوول بود.

در این میان، اعلام نامزدی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ثبت نام ایشان، بارقه‌ی امید را در چشمان مضطرب آحاد مردم بارور نمود و شور و اشتیاق شکل‌گرفته در همان روزهای ثبت­ نام، نویدبخش خارج شدن جامعه از فضای سرد و رخوت‌زده­‌ای بود که در پنج سال گذشته و درپی حوادث انتخاباتی سال 1388 رخ داده بود؛ اما برخی ملاحظات غیرقابل درک یک‌بار دیگر فرصتی را از ملت گرفت و موج شور و نشاط مردم را به گرداب بهت و بی‌تفاوتی فرو برد.

در چنین شرایطی، تلاش­‌های مدبرانه و اخلاقی دلسوزان واقعی نظام و بزرگان کشور، ضرورت دستیابی به اجماعی را پیش برد که دستاورد بزرگی برای سرنوشت کشور و اصلاح امور شد و مردم فهیم کشورمان با حضور در پای صندوق­‌های رأی و انتخاب دکتر حسن روحانی، حماسه‌ی سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری را عینیت بخشیدند و به این ترتیب، زمینه‌ی کاهش نگرانی­‌ها و مخاطرات پیش‌ روی کشور فراهم آمد.

وقتی به فضای آن روز کشور در عرصه­‌های مختلف نظر می‌افکنیم و امروزمان را با سال گذشته مقایسه می­‌کنیم، بی‌شک بر امیدواری­‌های‌مان افزوده می‌شود.

دولت تدبیر و امیر در همین مدت کوتاه توانسته کارهای بزرگی انجام دهد. در عرصه‌ی اقتصادی غول لگام‌گسیخته‌ی تورم تا حد امکان کنترل شده و دولت با اعمال سیاست­‌های حمایتی از اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه، تلاش کرده باری از دوش آن‌ها بردارد.

در عرصه‌ی سیاسی، مجال و فرصت نقد و تضارب آرا به‌وجود آمده و فضای رسانه‌ای و فعالیت سیاسی بازتر از گذشته است. در عرصه‌ی بین‌المللی، زبان تهدید و ارعاب جای خود را به زبان گفت‌وگو و مذاکره داده و دولت ثابت کرده که می‌توان در عین رعایت خطوط قرمز و پافشاری بر اصول و حقوق ملی، با دنیا به گفت‌وگو نشست و مشکلات و بی‌اعتمادی‌ها را مرتفع کرد. در عرصه‌ی فرهنگی و اجتماعی، عنصر تدبیر، استفاده از نظرات فرهیختگان و صاحب‌نظران، کرامت انسانی و حقوق شهروندان جایگزین خرافه و توهم شده و مردم شریف ایران، دولت خدمت‌گزار را در تراز فرهنگی خود می‌بینند و همه‌ی این تغییرات فقط در یک سال گذشته صورت گرفته است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری نیز همسو با سیاست‌های دولت تدبیر و امید از همان نخستین روزهای تشکیل کابینه، تلاش بی‌وقفه‌ی خود را برای اصلاح روندها و جبران کاستی‌های گذشته آغاز کرد و در این مسیر برادر عزیزم، جناب دکتر محمدعلی نجفی زحمات فراوان کشید. به هر حال، تقدیر چنین بود که من از نیمه‌ی راه یک سال گذشته به دولت تدبیر و امید بپیوندم، اگرچه در همان روزهای رأی اعتماد به کابینه هم، عزم خود را برای خدمت به ملت عزیز ایران، بویژه جوانان غیور این مرز و بوم جزم کرده بودم، ضمن آن‌که با رأی مردم بزرگوار تهران، مفتخر به خدمت‌گزاری در شورای اسلامی شهر تهران نیز شده بودم.

مسیر طی‌شده در سازمان میراث فرهنگی طی یک سال گذشته، مسیر قابل دفاعی است. باید توجه داشت که کاستی‌ها، ضعف‌ها و مشکلاتی که طی 8 سال دولت‌های نهم و دهم گریبانگیر کشور شده بود، سازمان را هم از این نقص‌ها بی‌نصیب نگذاشت، بویژه که این سازمان در مقاطعی، حیاط خلوت دولت وقت بود و از طرفی تغییرات پی‌درپی مدیران و نگاه سیاست‌زده به آن، سازمان را به بنایی نیمه‌ویران تبدیل کرده بود که با آسیب‌های جدی مواجه بود.

ازهم‌گسیختگی معاونت‌های سازمان، فاجعه‌ی انتقال معاونت‌های میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی به شیراز و اصفهان، تصمیم‌های غیرکارشناسی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و اعلام مناطق نمونه‌ی گردشگری بدون توجه به زیرساخت‌های لازم، خلاصه‌ شدن همه‌ی مأموریت‌های سازمان در چند بخش کوچک مانند صدور مجوزهای بی‌رویه و چندین برنامه‌ی نمایشی پرهیاهو، اما کم‌تأثیر و بی‌فایده، مشتی نمونه‌ی خروار از مشکلات نهادینه‌شده در این سازمان بود. با این وضعیت می‌توان گفت مهم‌ترین کاری که در یک‌ سال گذشته در سازمان صورت گرفت، تغییراتی است که در چشم‌انداز، اهداف و رویکردهای سازمان اتفاق افتاده است. کسانی که با حوزه‌ی فرهنگ آشنایی دارند به‌درستی می‌دانند که کار فرهنگی زمان‌بر و بلندمدت است و تغییرات یک‌ شبه و یک ساله رخ نمی‌دهد. بنابراین از همان روز قبول مسوولیت سازمان و در نخستین جلسه‌ی شورای معاونان، برنامه‌ی چهار ساله‌ی سازمان در افق 1396 را کلید زدم و خوشبختانه امروز سازمان در همه سطوح براساس برنامه و در راستای تحقق اهداف این برنامه حرکت می‌کند. من و همکارانم تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم تا تغییر نگاه و اصلاح روش‌ها را در این سازمان نهادینه کنیم و بازگشت به دوران قبل را ناممکن سازیم. مسلما شرح مبسوط عملکرد سازمان میراث فرهنگی با حوزه‌های متنوع و گسترده‌ای که دارد در این مجال اندک نمی‌گنجد، اما شرح مختصری از رویکردها و عملکرد سازمان در همین مدت کوتاه خالی از لطف نیست.

1- حمایت از بخش خصوصی و حضور پررنگ آن‌ها در هر سه حوزه‌ی میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری سیاست اصلی سازمان در دولت تدبیر و امید بوده و هست. خوشبختانه گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده، به‌طوری‌ که می‌توان مصادیق تحقق این رویکرد را در هر سه حوزه سازمان برشمرد.

2- همان‌طور که اشاره شد، توجه به نظام برنامه‌ریزی و فعالیت در چارچوب برنامه از جمله رویکردهای اصلی سازمان است. چنین توجهی نیازمند آگاهی از وضعیت کنونی و آینده و در نتیجه، نیازمند توجه به پژوهش‌های علمی و آموزش در حوزه‌های مختلف سازمان است. فراموش نکنیم که طی سال‌های گذشته با استخدام‌های بی‌رویه، بدنه‌ی سازمان فربه و نیروهای کیفی کارشناسی کنار زده شدند و تعدد نیروهای ناکارآمد با سطوح تحصیلی پایین عملا سازمان را زمین‌گیرکرد.

3- از آنجا که مأموریت‌ها و وظایف سازمان عمدتا فرابخشی و میان‌بخشی است، طی یک سال گذشته تلاش زیادی برای برگزاری جلسات با دستگاه‌هایی شد که کارشان به‌نوعی با سازمان مرتبط است و خوشبختانه نتیجه‌ی این جلسات و مذاکرات، امضای ده‌ها تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف است که ما را در پیشبرد اهداف و برنامه‌های کلان فرهنگی یاری خواهد رساند.

4- تلاش برای از بین‌ بردن گسستی که میان نخبگان، دانشگاهیان و کارشناسان موجه و موثر در حوزه‌های کاری سازمان و بدنه‌ی کارشناسی و مدیریت سازمان وجود داشت، طی یک سال گذشته انجام شده و خوشبختانه امروز در هر سه حوزه‌ی میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری دانشگاهیان، فرهیختگان و صاحب‌نظران، سازمان را از خود می‌دانند.

5- تحولات عرصه‌ی بین‌المللی و تغییر نگاه‌ها به ایران، فرصت بی‌نظیری را در اختیار حوزه‌ی گردشگری قرار داده است. بر اساس آمار در سه‌ماه نخست امسال شاهد افزایش 215 درصدی ورود تورهای گردشگران خارجی به کشور عزیزمان بوده‌ایم. به تناسب این فرصت کم‌نظیر، سازمان عزم خود را برای بهبود زیرساخت‌ها و افزایش توان خود در ارائه خدمات مطلوب و استاندارد به کار گرفته و در این مسیر ضمن حمایت از مشارکت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در این حوزه درصدد رفع موانع و مشکلات پیش روی این صنعت است.

6- حضور پررنگ و تأثیرگذار ایران در نهادها و مجامع بین‌المللی و سامان‌دهی ثبت جهانی آثار تاریخی و میراث گران‌بهای کشورمان از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان در این مدت بوده است. خوشبختانه در راستای همین تلاش‌ها مفتخر به ثبت جهانی «شهر سوخته» در زابل استان سیستان و بلوچستان شدیم که دستاورد بسیار مبارکی برای دولت خدمت‌گزار و ملت بزرگ ایران است.

و نکته پایانی این‌که در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد و فرهنگ» نام‌گذاری شده است، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری براساس وظایف و مأموریت‌هایی که دارد، خود را یکی از مصادیق تجلی و تبلور این شعار می‌داند و معتقد است که عرصه‌ی میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری محل تلاقی فرهنگ و اقتصاد است و ما وظیفه داریم تا با مدیریت علمی و جهادی، ضمن جلب اعتماد بخش خصوصی و فراهم آوردن امکان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف سازمان با عزمی روزافزون زمینه‌ی تعالی فرهنگ و رشد فرهنگی جامعه، صیانت از میراث فرهنگی، حمایت از صنایع‌ دستی و توسعه‌ی گردشگری را فراهم آوریم.

در این مسیر به عنایات حضرت احدیت، امید و باور داریم و از او طلب همت می‌کنیم و هم‌نوا با حافظ می‌گوییم:

همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس که دراز است ره مقصد و من نوسفرم»