گردشگری

خیلی ساده و بی‌دردسر. نیاز نیست پول زیادی خرج کنند. هر روز در جراید کثیرالانتشار آگهی چاپ کنند یا برای گرفتن مجوز هفته‌ها از پله‌های فلان سازمان و اداره بالا و پایین بروند.

جام جم سرا: کار با ارسال یک پیامک به جریان می‌افتد و آن وقت است که مشتری پشت مشتری و پول روی پول می‌آید.

این شیوه جدید برخی تورهای خدمات مسافرتی و گردشگری برای سرکیسه‌کردن مشتریان خودشان است.

این تورهای گردشگری با وعده‌های فریبنده از اقامت در هتل‌های چند ستاره و پذیرایی در باکیفیت‌ترین و ارزان‌ترین رستوران‌ها گرفته تا بازدید‌های منحصر به فرد و خاطره‌انگیز و… گردشگران را وسوسه می‌کنند تا از میان ده‌ها دفتر ارائه خدمات گردشگری، آنها را برای سفر انتخاب کنند.

غافل از این‌که بسیاری از تورهای گردشگری که از طریق پیامک جذب مشتری می‌کنند یا اصلا وجود خارجی ندارند یا بدون گرفتن مجوز از سازمان گردشگری به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند.

مشکلات و سوءاستفاده‌هایی که تبلیغات پیامکی تورهای خدمات مسافرتی برای گردشگران رقم زده باعث شده تا مدیرکل نظارت و ارزیابی تورهای گردشگری نسبت به فعالیت تورهای گردشگری پیامکی به مسافران هشدار دهد.

آب ریختن در آسیاب متخلفان

ممکن است شمارگان جرایدی که تبلیغات گردشگری غیرواقعی چاپ می‌کنند، فقط ده هزار باشد، اما در مقابل یک سامانه پیامکی یا یک سایت مجازی چند برابر این تعداد مخاطب دارد و این فرصتی است که تورهای گردشگری پیامکی تلاش می‌کنند تا به هر قیمتی شده از آن به نفع خود استفاده کنند.

در این میان مدیرکل نظارت و ارزیابی تورهای گردشگری، بی‌توجهی مخابرات نسبت به اهمیت این موضوع را موجب باز گذاشتن دست تورهای گردشگری برای انجام برخی تخلفات می‌داند.

عبدالناصر میرچی در گفت‌وگو با مهر، شرکت مخابرات را در این زمینه مقصر می‌داند و می‌گوید: بسیاری از این شرکت‌های گردشگری مجوزی از سوی سازمان میراث فرهنگی ندارند، اما با مراجعه به شرکت مخابرات براحتی می‌توانند یک سامانه پیامکی بگیرند و تورهای گردشگری خود را در سطح گسترده‌ای برای مخاطبان تلفن همراه تبلیغ کرده و جذب مشتری کنند.

به همین دلیل است که مدیرکل نظارت و ارزیابی تورهای گردشگری، از مسئولان شرکت مخابرات می‌خواهد برای واگذاری سامانه پیامکی دقت بیشتری داشته باشند و بررسی کنند آیا شرکتی که این سامانه را در اختیار گرفته از سازمان گردشگری مجوز تبلیغ دارد یا خیر.

کلاهبرداری با وسوسه نرخ‌های ارزان

تورهای پیامکی کارشان را خوب بلدند، بخصوص آنهایی که از همان ابتدا تلاش می‌کنند با تبلیغات رنگارنگ و وسوسه‌کننده قند توی دل گردشگران آب کنند.

شیوه کار این تورها هم خیلی ساده است. تورهای مسافرتی چند روزه به هر کجای کشور با ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات همراه با یک شماره تماس تلفنی برای آنهایی که وسوسه می‌شوند همان ابتدای کار برای خود و اعضای خانواده در این تورها جا بگیرند تا به هر ترتیب شده شانس سفر با یک تور ارزان‌قیمت با کیفیت را از دست ندهند.

تورهای گردشگری برای جذب مشتریان خود یک سلاح کارآمد دارند که متاسفانه در بسیاری مواقع هم کارگر می‌افتد.

نرخ‌هایی که در این تورها برای سفر پیشنهاد می‌شود در بیشتر موارد چند هزار تومانی از دیگر شرکت‌های ارائه خدمات گردشگری ارزان‌تر است تا با این تبلیغ وسوسه‌کننده فرصت هرگونه بررسی و تحقیقی از مشتریان این آژانس‌ها گرفته شود.

ناصر گلدوست، عضو شورای حل اختلاف گردشگری کشور در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: متاسفانه کم نیستند پرونده‌های شکایتی که از سوی مردم در شورای حل اختلاف گردشگری برای بررسی مطرح شده و در این پرونده‌ها آژانس‌های گردشگری به تخلفاتی مانند کم کاری در ارائه خدمات، تبلیغات غیرواقعی یا ارائه خدمات کیفیت پایین متهم شده‌اند.

گلدوست با تاکید بر این‌که هیچ ارزانی بی‌علت نیست، از مسافران تورهای گردشگری می‌خواهد که فریب تبلیغات تورهای ارزان‌قیمت را نخورند.

وی با اشاره به 750 پرونده شکایتی که از نیمه دوم سال گذشته تاکنون در این باره در شورای حل اختلاف مطرح شده، می‌گوید: در بسیاری مواقع دیده شده این تورها با ارسال پیامک و اعلام نرخ‌های پایین‌تر از عرف بازار، گردشگران را وسوسه کرده‌اند تا در این تورها شرکت کنند، اما در طول سفر موارد بسیاری داشته‌ایم که مسافران از کیفیت ارائه خدمات بسیار ناراضی بوده‌اند.

وضع نابسامان حمل و نقل، رستوران‌های بی‌کیفیت، بردن به مهمانسرا به جای هتل یا حتی رها کردن مسافران در نیمه راه از جمله این تخلفات بوده که مسافران درباره آن شکایت داشته‌اند.

از طرفی میرچی، مدیرکل نظارت و ارزیابی تورهای گردشگری نیز از تخلفات دیگر تورهای غیرمجاز پرده برداشته و می‌افزاید: متاسفانه برخی از شرکت‌های گردشگری یک سامانه پیامکی از شرکت مخابرات می‌گیرند و به‌وسیله ارسال پیامک به حجم انبوهی از مخاطبان به بهانه فروش تورهای گردشگری یا کتاب گردشگری دست به کلاهبرداری می‌زنند، چرا که برخی از آنها اصلا توری برگزاری نمی‌کنند یا کتابی برای فروش ندارند.

اول تحقیق بعد انتخاب

برخی تورهای گردشگری در دایره تخلفات پای خود را بیش از اینها از گلیم‌شان دراز می‌کنند. آنها از مسافران می‌خواهند برای این‌که نوبت‌شان پر نشود در صورت تمایل پول را واریز کنند تا شانس خود را از دست ندهند، اما عضو شورای حل اختلاف گردشگری کشور در این باره به گردشگران هشدار داده و از آنها می‌خواهد حتما در این زمینه هوشیار باشند.

گلدوست معتقد است، برای جلوگیری از سوءاستفاده هیچ‌کس به اندازه خود گردشگران و هوشیاری آنها نمی‌تواند دست آژانس‌های گردشگری را برای ارتکاب تخلفات ببندد.

بنابراین بهتر است گردشگران قبل از هر اقدامی در صورت تمایل به استفاده از خدمات تورهای پیامکی حتما ابتدا مراجعه حضوری به دفتر این آژانس‌ها داشته باشند تا از واقعی یا غیرواقعی بودن آنها اطمینان حاصل کنند.

شهروندان همچنین می‌توانند برای این‌که از داشتن مجوز یک تور گردشگری مطمئن شوند با انجمن دفاتر خدمات مسافرت جهانگردی ایران ارتباط برقرار کرده و به آسانی از قانونی بودن فعالیت تور گردشگری پیامکی موردنظرشان مطمئن شوند.

اگر شکایت دارید

اگر شما هم از زخم خورده‌های ماجرای تخلفات تورهای گردشگری هستید حتما شکایت کنید چون فقط در این صورت ممکن است به حق و حقوق‌تان برسید.

آمارها می‌گویند از 750 مورد طرح شکایتی که از نیمه دوم سال گذشته تاکنون در شورای حل اختلاف گردشگری مطرح شده در 80 درصد پرونده‌ها، تورهای گردشگری متخلف موظف شده‌اند که با پرداخت خسارت حقوق از دست رفته مسافران را به آنها بازگردانند.

10 درصد پرونده‌ها نیز به دلیل پیچیدگی خاص‌شان به جلسات بیشتری برای بررسی نیاز داشته‌اند و 10 درصد نیز برای تعیین تکلیف به دادسرا ارجاع داده شده است.

با این حال گلدوست از گردشگرانی که تاکنون در این زمینه متضرر شده‌اند می‌خواهد در صورت داشتن شکایت از عملکرد تورهای گردشگری به شورای حل اختلاف گردشگری وابسته به قوه قضاییه(شعبه 31) مراجعه کنند تا در این شعبه با حضور نماینده‌ای از قوه قضاییه و نماینده‌ای از انجمن خدمات مسافرت گردشگری در حضور فرد شاکی و آژانسی که از آن شکایت شده به موضوع رسیدگی شود.

پوران محمدی – گروه جامعه