گردشگری
تبلیغات تورهای گردشگری در مطبوعات با انتقاد متخصصان این حوزه و حتی سازمان میراث فرهنگی همراه شده است. در این تبلیغات برای ترغیب گردشگران ایرانی برای سفر به خارج از کشور از ترفندهایی نظیر ارائه نوشابه مجانی استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، روزنامه های کشور بخش عمده ای از هزینه های خود را از طریق دریافت آگهی ها و تبلیغات تامین می کنند تبلیغاتی که راست و یا دروغ بودن آنها ملاک نیست و مهم پولی است که بابت انتشار آگهی پرداخت می شود. چه این آگهی تبلیغ تورهای شاد شاد شاد باشد که مضمونی غیر از برگزاری یک تور گردشگری دارد و چه تبلیغ جاذبه سواحل آنتالیا.

این تبلیغات که بدون نظارت در روزنامه های کثیرالانتشاری مانند همشهری و جام جم به وفور دیده می شود، مور انتقاد مسئولان سازمان میراث فرهنگی نیز قرار گرفته است تا جایی که حتی آنها می گویند انقدر که تبلیغ تورهای گردشگری خارجی می شود، کمتر گزارشی درباره جاذبه های تاریخی و گردشگری ایران می توان دید.

تبلیغات تورهای گردشگری که عموما توسط موسسات و آژانسهای مسافرتی به واحدی مجزا از تحریریه روزنامه های کثیرالانتشار داده می شود، دارای نرخ های گزافی است به خصوص اگر قرار باشد این تبلیغات در صفحات نخستین روزنامه ها کار شود، اما به تبع انتشار همان آگهی ها، صدای زنگ هاست که پی در پی پس از انتشار هر اگهی در آژانس مربوطه به صدا در می آید.

تبلیغ تورهای گردشگری به سواحل آنتالیا، دریای عمان و سواحل مدیترانه تنها تبلیغات جاذبه های گردشگری کشورهای دیگر نیست. این روزنامه ها نیم تای صفحات خود را به تورهای گردشگری همه کشورها به خصوص کشورهای همسایه اختصاص داده اند تا به تورهای گردشگری داخل ایران.

انتقاد به عملکرد بخش نیازمندی های روزنامه های کثیرالانتشار تا جایی ادامه یافته است که عبدالناصر میرچی، مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: روزنامه کثیرالانتشار تنها برای سوداندوزی خود تبلیغاتی را در صفحات آگهی خود منتشر می کنند که مغایر با موازین نظارت جمهوری اسلامی ایران است.

میرچی گفت: این روزنامه ها آگهی هایی را منتشر می کنند که در آن نوشته “تورهای گردشگری با نوشابه مجانی” آیا مسئولان این روزنامه ها با خود فکر نمی کنند که منظور از نوشابه مجانی و یا تور گردشگری شاد شاد شاد چیست؟

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این آگهی ها بهتر است که وزارت ارشاد در همکاری با معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کند که هیچ آگهی در نشریات منتشر نمی شود مگر آنکه آگهی مربوط به تورهای گردشگری به تایید مدیر کل میراث هر استان و یا نماینده معاونت گردشگری برسد.

میرچی افزود: در یک روزنامه باید مدیریت اعمال شود مگر می شود یک خبرنگار خواسته مردم را طلب کند اما در همان روزنامه آگهی های غیرمجاز اخلاقی چاپ شود آن هم صرفا با هدف سوداندوزی بیشتر. این روزنامه ها باید حافظ منافع مردم باشند اما در قبال مبلغی پول هر آگهی را چاپ می کنند بدون اینکه حتی محتوای آن را یک بار بخوانند.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی گفت: معاونت گردشگری حاضر است با مسئولان مربوطه نشستی بگذارد و درباره انتشار آگهی های غیر مجاز به هم اندیشی برسد.

در برابر این انتقادات مسئول بخش نیازمندی های یکی از روزنامه های پرتیراژ کشور پاسخگوی این انتقادات و خبرنگار مهر نیست و ترجیح می دهد درباره چرایی عدم نظارت بر تبلیغات انتشار یافته سکوت اختیار کند.

به نظر می رسد که مسئولان مطبوعات به عنوان حامیان مردم و مطالبه گران حقوق آنها باید با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت بیشتری بر محتوای تبلیغات انجام دهند تا از انتشار هر نوع تبلیغات کذب آن هم فقط با هدف درآمدزایی جلوگیری شود.