بناهای تاریخی
مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی گفت: با ابلاغ سیاست­های اقتصادی و فرهنگی رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیاء اماکن تاریخی شهرها، صندوق احیای آثار تاریخی نیز طی برنامه ­های اجرایی تدوین شده برای سال جاری، مشارکت گسترده­ ای را با نهادها و دستگاه­های اجرایی مختلف آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، احسان ایروانی گفت: آنچه برای صندوق احیاء در اجرای برنامه­ های سال جاری از جمله “طرح حمایت از مالکان اماکن تاریخی” اهمیت بسیار بالایی دارد، دستیابی به فهم مشترک در این خصوص با دیگر دستگاه­ها و نهادهای مؤثر است.

ایروانی افزود: قوانین و مقررات و آئین نامه ­های متعددی در خصوص ارتقاء سطح زندگی، ایجاد امنیت اجتماعی و حفظ ارزش­های موجود در اماکن و بافت­های تاریخی حتی در حوزه دیگر دستگاه­های اجرایی وجود دارد که فهم مشترک و یکپارچگی و مشارکت در اقدام نسبت به این قوانین ضامن حفظ و احیاء آن خواهد بود.

وی افزود: از سال 1371 تا سال 1382 قانونی با محتوای معافیت مالکان اماکن تاریخی از پرداخت هر گونه عوارض وجود داشت، همچنین در قانون برنامه سوم و چهارم توسعه مفاد تفصیلی در حفظ و احیاء بافت های تاریخی شهرها وجود دارد ولی به دلیل عدم تعامل دستگاهای مختلف و عدم فهم مشترک در این خصوص، فرصت­های طلایی اقدام در این خصوص از دست رفت.

ایروانی ضمن غنی دانستن قوانین در رابطه با حفظ و احیاء اماکن تاریخی افزود: صندوق احیاء به نوبه خود تلاش دارد از اقدامات چند وجهی و تعاملی با دستگاه­های ذیربط بهره برده و با هم افزایی در این رابطه گامی مؤثر بردارد.

ایروانی با مثبت ارزیابی کردن رویکرد دیگر دستگاه­ها در این رابطه افزود: در برهه ­ای هستیم که بالاترین مقام وزرات راه و شهرسازی به ارزش­های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پهنه­ های تاریخی شهرها اعتقاد دارد، تعداد قابل توجهی از شوراهای اسلامی شهرهای تاریخی با تصویب معافیت­های مختلف، اعتقاد به حفظ و احیاء بافت­های تاریخی و حمایت خود از مالکان اماکن تاریخی را اعلام کرده ­اند و با فعالیت­های ترویجی صندوق احیاء، الحاق شوراهای اسلامی دیگر شهرهای تاریخی به این طرح نیز روز شمار است، شهرداران شهرهای مختلف ایده توسعه فعالیت­های فرهنگی اجتماعی و رویدادهای هنری شهر را در اماکن تاریخی و با مرمت و احیاء آن مطرح و پیگیری می کنند.

وی بیان کرد: در برنامه های تدوین شده امید است در شهریور ماه سال جاری اولین نشست مشترک سازمان میراث فرهنگی (صندوق احیاء) و شهرداران و شوراهای اسلامی شهرهای تاریخی برگزار و دستاوردهای تبیین و نقاط قوت و ضعف واشکافی شود.