tourism

رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی راهنمایان تور استان تهران از تعیین دستمزد روزانه‌ی راهنمایان تور در سال 1392 خبر داد.

محمدحسین یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که این دستمزد فعلا یک طرح پیشنهادی است که به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای بررسی و تأیید ارائه می‌شود، اظهار کرد: این حداقل دستمزد پیشنهادی انجمن صنفی راهنمایان تور است که براساس حداقل حقوق تعیین‌شده‌ی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی و با در نظر گرفتن حق مسکن و دیگر مزایای تعیین‌شده توسط شورای عالی کار، تعیین شده و بسته به نوع مأموریت یا تخصص راهنما، ضرایب مثبتی به آن اضافه می‌شود.

وی یادآوری کرد: انجمن صنفی راهنمایان تور براساس حوزه‌ی کاری و وظایفی که دارد، در این‌باره سیاست‌گذاری کرده است که پیشنهادش را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه می‌کند که آن‌ها پس از تأیید می‌توانند این پیشنهاد را بخشنامه کنند تا لازم‌الاجرا شود.

به گفته‌ی او، در حال حاضر دستمزد یک راهنمای تور داخلی بین 50 تا 100هزار تومان است و این رقم برای راهنماهای تورهای خروجی و ورودی تفاوت می‌کند.

رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی راهنمایان تور استان تهران ادامه داد: تعیین دستمزدهای پایین برای راهنمایان تور متأسفانه باعث شده است آن‌ها از راه‌های نادرستی مانند فروش کالا یا دادن فاکتورهایی با رقم‌های متناقض به گردشگران، به کسب درآمد بپردازند. ما همیشه منتقد این وضعیت بوده‌ایم و معتقدیم اگر جلوی این شرایط گرفته نشود، راهنماهای تور در ایران به قهقرا کشیده می‌شوند.

یزدانی درباره‌ی این‌که اگر این طرح پیشنهادی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بخشنامه شود، چقدر لازم‌الاجرا خواهد بود؟ با توجه به این‌که در سال‌های گذشته هم حداقل دستمزد برای راهنماهای تور تعیین شده بود، ولی آژانس‌ها آن را اجرا نمی‌کردند، گفت: دقیقا این مشکلی است که با آن مواجهیم، برای همین، گروهی را تعیین کرده‌ایم تا با اصناف گردشگری تعامل منطقی داشته باشند و آن‌ها را به رعایت چنین بخشنامه‌ها و حتی طرح‌های پیشنهادی مجاب کنند.