گردشگری الکترونیک

دومین کنفرانس گردشگری الکترونیکی همزمان با همایش «اقتصاد و تجارت الکترونیکی» 27 تا 29 مهرماه در برج میلاد برگزار می‌شود.

مرتضی احمدی – دبیر کمیته‌ی علمی دومین کنفرانس گردشگری الکترونیکی – در این‌باره به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری ایسنا، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است با همکاری سازمان‌های مختلف، هشتمین همایش ملی «اقتصاد و تجارت الکترونیکی» و دومین کنفرانس بین‌المللی «اقتصاد و تجارت الکترونیکی» را برگزار کند که در تعامل و همراه با آن، جامعه‌ی تخصصی گردشگری الکترونیکی دومین کنفرانس «گردشگری الکترونیکی» را نیز برگزار می‌کند که کنفرانس گردشگری الکترونیکی امسال ادامه‌ی کنفرانس سال پیش بود که محورهای جدیدی مانند فرهنگ‌سازی و آموزش، شبکه‌های اجتماعی و گردشگری الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی گردشگری و سیستم‌های هوشمند در خدمات گردشگری الکترونیکی به آن اضافه شده است.

او در پاسخ به این پرسش که نتیجه‌ی کنفرانس اول گردشگری الکترونیکی چه بوده و در کنفرانس دوم قرار است چه اتفاق دیگری رخ دهد و آیا قرار است جامعه‌ی تخصصی گردشگری الکترونیکی،‌ این مفهوم را فقط با برگزاری کنفرانس ایجاد کند یا اثر آن به بدنه‌ی اجرایی نفوذ خواهد کرد؟ گفت: ماهیت موضوع فناوری اطلاعات هر روز با تحولاتی همراه است که لازمه‌ی آن، آگاه‌سازی است. در کنفرانس سال گذشته، تا حدودی وظایف دستگاه‌های مرتبط در حوزه‌ی گردشگری الکترونیکی مشخص شد و در این‌باره پیشنهادهایی به آن‌ها داده شد.

او ادامه داد: تا فراهم شدن زمینه‌ی کار با فناوری اطلاعات در کشور، چاره‌ای به‌جز این نداریم و باید با برپایی کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، آگاه‌سازی کنیم.

وی سپس اظهار کرد: به‌تازگی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حرکت‌هایی آغاز شده و شورای فناوری اطلاعات را تشکیل داده‌اند و دبیرخانه‌ای نیز شکل گرفته که دنبال اجرایی کردن گردشگری الکترونیکی است. حتی دبیری که برای این کار مشخص کرده‌اند، در تعامل با جامعه‌ی تخصصی گردشگری الکترونیکی است.

احمدی بیان کرد: در بعد عرضه و تقاضا، هر روز موضوع‌های جدیدی ارائه می‌شود و گردشگران انتظار دارند، این خدمات جدید را دریافت کنند. گردشگری الکترونیکی در بازاریابی هم نقش مهمی دارد و باعث می‌شود از ابزارهای نوین برای معرفی مقاصد گردشگری استفاده کنیم یا استفاده از این ابزارها به‌نحوی خواهد بود که مقاصد گردشگری بیشتری را در معرض انتخاب قرار می‌دهد. ضمن این‌که در این حوزه تلاش می‌شود، اطلاعات آسان‌تر در اختیار قرار گیرد.

دبیر کمیته‌ی علمی دومین کنفرانس گردشگری الکترونیکی افزود: روندهای جدیدی در گردشگری الکترونیکی در جهان پدید آمده که هرچند ما با آن فاصله‌ی زیادی داریم، ولی باید با این روندها آشنا شویم. برای همین، در بخش فرهنگ‌سازی و آموزش، به این مفاهیم و موضوعات خواهیم پرداخت، چراکه به‌نظر می‌رسد در بعضی بخش‌ها از این موضوع عقب افتاده‌ایم و متوجه نیستیم که این، یک باید است و مثلا اگر مقصدی از این روندهای جدید در گردشگری الکترونیکی بهره‌ای نبرد، در دنیای امروز از دایره‌ی انتخاب گردشگری حذف خواهد شد.