معاون گردشگری

روز جهانی گردشگری بعد از سال‌ها که معمولا به‌مدت یک هفته در ایران برگزار می‌شد‌، امسال فقط در یک روز و آن هم پنجم مهرماه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری ایسنا، مرتضی رحمانی‌موحد – معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – با اعلام این تغییر،‌ از جشنواره‌ای سخن گفت که به بهانه‌ی روز جهانی جهانگردی با هدف جلب مشارکت ملی و دریافت ایده‌ها و طرح‌های نو در گردشگری قرار است برگزار شود.

او با این امید که جشنواره‌ی مشارکت ملی گردشگری، بهانه‌ای برای تجمع‌، هم‌دلی و هم‌افزایی همه‌ی خانواده‌ی گردشگری شود‌، به برخی ابعاد این جشنواره که شامل اشتغال‌، امنیت‌، جوامع محلی‌، اقتصاد‌، جوانان‌ و خانواده می‌شود‌، اشاره کرد و گفت: رویکرد اصلی این جشنواره اقتصاد‌ و فرهنگ است و 22 محور برای آن در نظر گرفته شده است تا ایده‌های نو در موضوع‌های نرم‌افزاری‌، تبلیغات‌ و ارتقای کیفی خدمات جمع‌آوری شود.

به گفته‌ی او، این آثار در نمایشگاهی پایانی ارائه و در کتاب جشنواره نیز چاپ می‌شوند. همچنین از برگزیدگان این جشنواره در روز جهانی جهانگردی تقدیر خواهد شد.

وی درباره‌ی سطح مشارکت سازمان‌ها‌، وزارتخانه‌ها و نهادهایی که لوگوی آن‌ها در پوستر جشنواره دیده می‌شود‌، با توجه به پیشینه‌ی همکاری این بخش‌ها با حوزه‌ی گردشگری که معمولا به همین جشنواره‌ها و همایش‌ها محدود شده است، توضیح داد: برای تغییر این سطح همکاری، با اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر و برخی دستگاه‌های همکار جلساتی داشتیم و یکی از دلگرمی‌هایی که ایجاد شد، نحوه‌ی تعامل و اعلام آمادگی آن‌ها برای حمایت و پشتیبانی از کار بود.

وی اظهار کرد: همه‌ی سازمان‌ها و نهادها‌ به‌صورت موثر و حقیقی اعلام کردند که از همه‌ی ظرفیت‌های خود، به‌شکل پویا‌ استفاده می‌کنند و امیدواریم خروجی جشنواره به این دستگاه‌های حامی کمک کند تا به قابلیت‌های جدید دست یابند.

رحمانی‌موحد در نشستی خبری که بهانه‌ی برگزاری جشنواره‌ی مشارکت ملی گردشگری برگزار شده بود، در پاسخ به پرسش ایسنا درباره‌ی این‌که خروجی این جشنواره چه خواهد بود و آیا فقط به دوره‌ی مدیریت شما یا گزارشی در کتابخانه محدود می‌شود؟ گفت: خروجی جشنواره در قالب کتاب‌،‌ فیلم و وبلاگ خواهد بود که برای انتشار آن از صداوسیما کمک گرفته می‌شود تا فیلم‌ها را در شبکه‌های مختلف پخش کند و از سایر منابع نیز در حوزه‌های تصمیم‌گیری استفاده خواهد شد.

معاون گردشگری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که چرا امسال بزرگداشت روز جهانی جهانگردی در ایران به یک روز و یک جشنواره محدود شده است‌، توضیح داد: این جشنواره با برنامه‌های روز جهانی جهانگردی تفاوت می‌کند‌. قطعا در برنامه‌ی روز جهانی امسال، تغییراتی ایجاد خواهد شد و بزرگداشت آن در یک روز، جدی‌ترین تغییر امسال است.

وی ادامه داد: یک آسیب‌شناسی از عملکرد گذشته درباره‌ی روز جهانی جهانگردی داشتیم و دو اشکال وارد شد؛ یکی در اشتراک همه‌ی بخش‌ها و استان‌ها در برگزاری این رویداد بود و دیگری خستگی ناشی از استمرار برنامه‌ی این مناسبت‌ در طول یک هفته؛ بنابراین قرار است شرایط گذشته را منظم کنیم.

او همچنین گفت: کل رویدادهای ما در طول سال، 62 رویداد در 31 استان خواهد بود که در اجرا، برخلاف گذشته، اشتراکی وجود نخواهد داشت و از تمام ظرفیت استان‌ها برای معرفی و نمایش‌ رویدادهای محلی که سبب جذب گردشگر می‌شود، استفاده می‌کنیم؛ اما قرار نیست در روز جهانی، این اتفاق رخ دهد.

رحمانی‌موحد در پاسخ به اعتراض برخی خبرنگاران مبنی بر این‌که ظاهرا در روز جهانی جهانگردی قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد یا صرفا مشارکت مردمی و شادی‌هایی که در برنامه‌های آن روز اتفاق می‌افتد، حذف خواهد شد،‌ گفت: روز جهانی بهانه‌ای برای پاسداشت است؛ ولی قرار نیست اتفاقی که در آن روز مثلا در آلمان رخ می‌دهد، اینجا هم انجام شود. قرار است یک رویکرد ملی داشته باشیم و این موضوع، بهترین فرصت برای اهتمام ملی به‌منظور کسب مشارکت و ایده‌های مردم است.

وی سپس بیان کرد: برای روز جهانی، تنوعی از اقدامات را خواهیم داشت که در آینده اعلام می‌شود؛ اما قطعا براساس یک تجربه‌ی جهانی برای بزرگداشت یک روز جهانی، یک هفته را در نظر نگرفته‌ایم. شما می‌خواهید یک عادت نهادینه شود، ولی این عادت آسیب‌هایی را داشته است.

به گزارش ایسنا،‌ مدت زمان دریافت آثار برای جشنواره‌ی مشارکت ملی گردشگری، 31 مردادماه تعیین شده، داوری‌ها در شهریورماه انجام خواهد شد که البته معاونت گردشگری هنوز داورها را مشخص نکرده است. برگزیدگان آثار نیز در روز جهانی جهانگردی (پنجم مهرماه) تقدیر خواهند شد.