گردشگری

«هفت شب اقامت رایگان در هتل‌های ایران» هدیه‌ای است که شاید این روزها به پُست شما یا یکی از اطرافیان‌تان خورده باشد؛ هدیه‌ای که در قبال خریدن یک کارت 39هزار تومانی نصیب‌تان می‌شود، چراکه نه!

شاید این‌بار بخت یار شما باشد و از میان این همه جایزه‌ای که از صبح تا شب در تلویزیون و در و دیوار شهر تبلیغ می‌شود، یکی هم نصیب شما شود، اما آیا این هدیه، واقعی است یا مو، لای درزش می‌رود؟

شرکت «پرشین کروز» چند ماهی است که تبلیغاتش را با وعده‌ی اقامت رایگان در هتل‌های ایران آغاز کرده، آن هم در شرایطی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این شرکت و فعالیت آن را بدون مجوز و غیرقانونی اعلام کرده است.

در دی‌ماه سال 1392، خبرگزاری ایسنا،نسبت به این تبلیغات و خدمات که غیرمجاز شمرده شده، هشدارهایی داد و از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیگیر ماجرا شد تا در این‌باره پاسخگو باشند و وضعیت این شرکت را مشخص کنند. پس از گذشت پنج‌ماه، با آن‌که این شرکت صراحتا از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری غیرمجاز و فعالیت آن غیرقانونی اعلام شد، اما همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، آن هم بدون این‌که مشکلی متوجه‌اش باشد.

شیوه‌ی این شرکت به این ترتیب است: با فرستادن پیامک «مشترک گرامی طی قرعه‌کشی صورت‌گرفته، هفت شب اقامت 100 درصد رایگان، هر شهر یک شب برای پنج نفر در کیش‌، اصفهان‌، شیراز‌، مشهد، محمودآباد و انزلی هدیه به شما، مهلت استفاده‌ یک سال» مخاطب را ترغیب می‌کند تا از خدمات این شرکت استفاده کند.

اما شرط استفاده از خدمات یادشده در مرحله‌ی نخست، خریدن یک کارت اعتباری به قیمت 39هزار تومان است که در نگاه اول و در مقابل خدماتی که وعده می‌دهد، مبلغ ناچیزی به‌نظر می‌رسد و مخاطب بیشتر به انجام این کار ترغیب می‌شود؛ اما آیا موضوع به همین سادگی است؟ آن هم در شرایطی که سازمان متولی گردشگری به هیچ‌وجه این شرکت و خدمات آن را تأیید نمی‌کرده است؟

در تبلیغ و هدیه‌ی جذاب این شرکت چند نکته مطرح است؛ نخست آن‌که اصلا معلوم نیست شماره‌ی تلفن‌های انتخاب‌شده از چه طریق در دسترس این شرکت قرار گرفته و قرعه‌کشی چگونه انجام شده است؟ این پرسش متداول افرادی است که از این شرکت با آن‌ها تماس گرفته و درخواست شده اطلاعات شخصی‌شان را در اختیار بگذارند تا کارت اعتباری را به نام آن‌ها صادر و ارسال کند.

نکته‌ی دیگر آن‌که این شرکت بدون مجوز سازمانی که متولی گردشگری است، به فعالیت خود ادامه می‌دهد که در صورت خلف وعده، امکان رسیدگی به تخلفات حتما دشواری‌هایی خواهد داشت، چراکه هیچ سازمانی خود را در مقام پاسخگویی به جایی که برایش مجوز صادر نکرده و فعالیت آن را نیز تأیید نکرده است، نمی‌بیند.

از سوی دیگر، شیوه‌ی تبلیغاتی که این شرکت برای جذب مشتری از آن بهره می‌برد، فریبنده است، چراکه اولین پیام تبلیغاتی و البته هدیه‌ی آن‌ها در قرعه‌کشی که معلوم نیست چگونه انجام شده «یک هفته اقامت رایگان در هتل‌های ایران» است. در حالی که مشتری زمانی موفق به دریافت این هدیه می‌شود که کارت اعتباری را به قیمت 39هزار تومان بخرد و در ادامه هم متوجه خواهد شد که این هدیه فقط شامل یک شب اقامت رایگان در هریک از شهرهای کیش، اصفهان، شیراز، مشهد، محمودآباد، انزلی و متل قو است، یعنی اگر مسافری با این کارت اعتباری به کیش برود، فقط یک شب امکان اقامت رایگان در این مجموعه خواهد داشت و برای بقیه شب‌ها باید پول بپردازد.

مسأله‌ی دیگر این‌که مجموعه‌های اقامتی این شرکت که تصاویر آن در سایت‌شان دیده می‌شود، هتل‌های تأییدشده یا ستاره‌دار نیستند، چون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این واحدهای اقامتی را تأیید نکرده است. در واقع آن‌ها واحدهای آپارتمانی و ویلایی هستند که اگر نقص و کاستی در آن‌ها دیده شود، مرجعی برای رسیدگی به مشکلات وجود ندارد.

اما اتفاق دیگری که به‌تازگی رخ داده، آن است که این شرکت به مشتریانی که مدعی است با قرعه‌کشی انتخاب کرده، می‌گوید، زیر نظر معاونت گردشگری فعالیت می‌کند. این در حالی است که نام «پرشین کروز» در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و همچنین در اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ثبت نشده و مجوزی هم برای آن صادر نشده است.

اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران پنج‌ماه پیش و پس از دریافت نامه‌ای از معاونت گردشگری کشور برای پیگیری این موضوع، به پلیس «فتا» نامه‌ای نوشت و پیگیر‌ی‌ها و اقدامات لازم را درخواست کرد؛ ولی پلیس فتا از این اداره خواست تا موضوع را از طریق فتای تهران پیگیری کند، چون در حوزه‌ی اختیارات آن‌هاست.

با آن‌که مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته‌اند، پیگیری‌ها را درباره‌ی این شرکت متوقف نکرده‌اند؛ اما شرکت یادشده همچنان به کار خود، ظاهرا بدون مشکل، ادامه می‌دهد.

محمد کرمی – مسوول واحد نظارت بر امور دفاتر خدمات مسافرتی در استان تهران – درباره‌ی آخرین اقدامات صورت‌گرفته در برخورد با اقدامات غیرمجاز این شرکت به خبرنگار ایسنا، گفت: مسلم است که این شرکت مجوزی از این اداره ندارد. ما برای شرکت‌های تورگردان فقط مجوز بند «ب» با شرح وظایف مشخص، صادر می‌کنیم که این شرکت، چنین مجوزی را ندارد. فروش اتاق و هتل نیز یکی از اجزای تور است که معمولا توسط شرکت‌های گردشگری عرضه می‌شود؛ اما این شرکت مجوز لازم را برای این کار نیز ندارد.

او ادامه داد: موضوع برای پیگیری به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارجاع داده شد. می‌دانیم نگاه سازمان به این شرکت منفی بوده و حتما پیگیر‌ی‌های لازم صورت گرفته است.

پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از معاونت گردشگری هم که رسیدگی به موضوع این شرکت به آن‌ها ارجاع شده است، به این پاسخ رسید: شرکت یادشده هیچ مجوزی از این سازمان ندارد و به اداره‌ی اماکن نیروی انتظامی اعلام شده است تا اقدامات لازم را نسبت به آن انجام دهد.

اگرچه صنعت گردشگری به وجود چنین شرکت‌هایی که فروشنده‌ی خدمات هستند، نیاز دارد، اما روش‌هایی که این شرکت، بدون داشتن مجوز برای جلب مشتری به کار می‌برد، موضوع را از مسیر اصلی خود دور کرده که به پیگیری صریح و توجه بیشتری از سوی متولیان نیاز دارد، چراکه یقینا در صورت بروز مشکل، توپ به زمین مردم انداخته می‌شود که چرا مراقب نبودند و هشدارها را جدی نگرفتند.